Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt eller ny iOn? (eller elbil generelt)

Startet av minim, søndag 13. november 2016, klokken 21:26

« forrige - neste »

minim

Joda, men BMWene kan jeg håndtere selv. I går byttet jeg div filter og dynamo på M5en :) Koser meg egentlig med slikt arbeid også :p

Men nå har jeg vært å prøvekjørt S og både jeg og samboeren var egentlig ganske klare på at det rett og slett ikke er plass i den :( Bilen ellers var jo kjempegod å kjøre. Det som overrasket var at den svære barnevognen gikk inn uten problemer. Barnestolen gikk også relativt greit inn bak med omtrent samme benplass som jeg har i X5. Problemet kom når jeg satt me meg inn fremme og måtte tre meg inn sidelengs for å ikke stange i taket. Justerte så stolen helt i bunn, men da var det ingen støtte under lårene siden sitteputen sto vannrett. Tiltet denne litt og justerte omhyggelig for å ligge helt bak i barnesetet med bare 1cm klaring og i den stillingen jeg til slutt fikk plass så kjente jeg fortsatt at håret (som er under 1cm!) tok litt i taket ved siden av panoramataket. Den vi hadde sett oss ut hadde jo ikke dette heller så vi kom il at det måtte avlyses :(

Fikk en prøvekjøring til med model X og den liker begge to, men med litt skepsis til måkevingene. Jeg synst også det blir veldig kort rekkevidde på den som ligger i prissjiktet vi sikter oss inn på så vet ikke helt hva vi skal gjøre. Begge er egentlig veldig gira på å skifte til Tesla, men når Model S ikke gikk så ble det fryktelig dyrt..
-TMS 85D
-03 VW Polo

minim

Her er forresten noen bilder under testen med barnevogn og stol i Model S om noen andre skulle komme bort i denne problemstillingen. Om man er under 170cm eller noe slikt så hadde det ikke vært et problem.
-TMS 85D
-03 VW Polo

jkirkebo

Sitat fra: minim på lørdag 01. oktober 2016, klokken 14:45
Fikk en prøvekjøring til med model X og den liker begge to, men med litt skepsis til måkevingene. Jeg synst også det blir veldig kort rekkevidde på den som ligger i prissjiktet vi sikter oss inn på så vet ikke helt hva vi skal gjøre. Begge er egentlig veldig gira på å skifte til Tesla, men når Model S ikke gikk så ble det fryktelig dyrt..

Når vi kjøpte vår Model S i 2013 var det ikke noen tvil, vi måtte ha 85kWh. Det var da ogsp helt nødvendig i starten, med det antall SCer som fantes og null CHAdeMO-adapter. Nå som vi vurderer å bytte til Model X er det kun 60kWh-utgaven som vurderes. SC-nettverket er mangedoblet, og CHAdeMO-adaptere gjør at vi også har hundrevis av andre hurtigladere å benyttes oss av. I starten måtte vi kjøre Fredrikstad-Lillehammer (en omvei) for å lade på SC for å komme oss til hytta, nå kjører vi rett til Dokka og passerer noe sånt som 13-14(!) hurtigladeplasser med flere ladere hvert sted på veien. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

Problemet er jo at på denne strekningen jeg kommer til å kjøre ofte så er det 240km mellom SC. Det er riktignok 1stikk chademo i midten, men å basere seg på at den er ledig er ikke mulig. Med en X60 så når man ikke 240km på en vinterdag komfortabelt.
-TMS 85D
-03 VW Polo

Øyvind.h

Er du veldig høy/har veldig lang rygg? Jeg er bare 187cm og har god plass i høyden. Men en kamerat på 198/160kg sliter med at enden av taket kommer litt langt ned. Antar du er ganske høy om du sliter med setet.
For barnesetet var vel ikke bak førerstolen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kristian O

Er 199 cm og har det veldig komfortabelt i TMS. Har setet heilt ned og maks tilt for å få støtte for låra.
Angående bilstol, ta med bilen til en seriøs forhandler av bilstoler og få hjelp med å sjekke ulike modeller. Mulig det er modeller som passer bedre? Vi har en i vår, og fruen har ok plass foran den.
Alternativt; Kjøp 7- seter  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

jkirkebo

Sitat fra: minim på lørdag 01. oktober 2016, klokken 19:18
Problemet er jo at på denne strekningen jeg kommer til å kjøre ofte så er det 240km mellom SC. Det er riktignok 1stikk chademo i midten, men å basere seg på at den er ledig er ikke mulig. Med en X60 så når man ikke 240km på en vinterdag komfortabelt.

Nå er det så vidt jeg kan se av hurtigladekartet 4 stk. CHAdeMO på forskjellige steder på veien. Det behøver vel ikke å være på midten? Du får maks hastighet på CHAdeMO opp til nesten fullt batteri på en 60kWh Model X så det spiller liten rolle om du bruker en CHAdeMO-ladestasjon som er f.eks 50km fra starten.

Vi kommer til å kjøre en tilsvarende strekning uten SC og ofte med henger, Fredrikstad-Dokka er ganske nøyaktig 243km. En pissepause og kjøp av is eller pølse ett eller annet sted på veien er relativt uproblematisk for vår del ihvertall. Tipper det holder med 10 minutter ladepause.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

Sitat fra: Kristian O på lørdag 01. oktober 2016, klokken 19:47
Er 199 cm og har det veldig komfortabelt i TMS. Har setet heilt ned og maks tilt for å få støtte for låra.
Angående bilstol, ta med bilen til en seriøs forhandler av bilstoler og få hjelp med å sjekke ulike modeller. Mulig det er modeller som passer bedre? Vi har en i vår, og fruen har ok plass foran den.
Alternativt; Kjøp 7- seter  :)

I førerstolen så var det ikke så ille egentlig. Det var mer synd på den som satt i passasjerstolen med barnesete bak. Hadde det vært kun til meg så hadde det vært helt ok, men vi kjører en del langkjøring med alle i bilen og da er det ikke noe gøy å sitte dårlig. Synst man skal være 100% fornøyd når man legger ut såpass mye på en bil. Hadde ikke Model X eksistert så hadde vi nok akseptert de bakdelen som S hadde..

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. oktober 2016, klokken 19:36
Er du veldig høy/har veldig lang rygg? Jeg er bare 187cm og har god plass i høyden. Men en kamerat på 198/160kg sliter med at enden av taket kommer litt langt ned. Antar du er ganske høy om du sliter med setet.
For barnesetet var vel ikke bak førerstolen?

Jeg er ihvertfall ikke veldig høy og er ikke sikker på fordelingen av rygg/ben :P Er 176. Men tror grunnen til at det ble så trangt er at framsetet må så langt frem og ryggen må stå så rett at det er grunnen til at det er lite plass. I førerstolen kunne jeg legge ryggen ned for å få mer plass uten at det ble ubehagelig.

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. oktober 2016, klokken 19:52
Sitat fra: minim på lørdag 01. oktober 2016, klokken 19:18
Problemet er jo at på denne strekningen jeg kommer til å kjøre ofte så er det 240km mellom SC. Det er riktignok 1stikk chademo i midten, men å basere seg på at den er ledig er ikke mulig. Med en X60 så når man ikke 240km på en vinterdag komfortabelt.

Nå er det så vidt jeg kan se av hurtigladekartet 4 stk. CHAdeMO på forskjellige steder på veien. Det behøver vel ikke å være på midten? Du får maks hastighet på CHAdeMO opp til nesten fullt batteri på en 60kWh Model X så det spiller liten rolle om du bruker en CHAdeMO-ladestasjon som er f.eks 50km fra starten.

Vi kommer til å kjøre en tilsvarende strekning uten SC og ofte med henger, Fredrikstad-Dokka er ganske nøyaktig 243km. En pissepause og kjøp av is eller pølse ett eller annet sted på veien er relativt uproblematisk for vår del ihvertall. Tipper det holder med 10 minutter ladepause.

Men det er bare 1-stikk på disse stedene og som noen påpekte i en annen tråd kjøres det ofte på et tidspunkt hvor det er veldig mye trafikk og da er de ofte opptatt. Jeg har ikke lyst at min første el-bil skal få meg til å kjenne på begrensningen ved å eie el-bil hele tiden. Derfor belager jeg meg på å kunne bruke SC på denne strekningen og alt annet får bli bonus.
-TMS 85D
-03 VW Polo

Øyvind.h

Ok. Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i opplevelsen Jeg er 187, kona er 170 og vi har to barneseter på rad 2 hvorav ett bakovervendt. Det bakovervendte står bak passasjersetet foran. Vi sitter begge meget komfortabelt og med god plass. Plassen på rad 2 ift barnesete er som på en Audi A6. Det bakovervendte setet er Cybex sirona som kan vris 180 grader slik at man laster ungen rett inn. Mulig du har et veldig stort bakovervendt sete? Det skal også sies at jeg veldig sjeldent sitter i passasjersetet foran. Med den kjøregleden som bor i S'en er det vanskelig å gi ifra seg rattet :)

Plassen på rad 2 i X'en målt fra seterygg på rad 2 til baksiden av rygg på rad 1 tror jeg ikke er lengre i X. Føltes i hvert fall ikke slik når jeg prøvesatt. Men X er mye mer høyreist bil, så den har mer plass i høyden på rad 1. Og sikkert lettere med unger inn/ut på rad 2.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

minim

Ja setet er bra stort og større enn cybex setet. Husker vi prøvde dette når vi kjøpte setet også. Nå har jeg to slike seter og dette var egentlig det største så det hadde kanskje vært marginalt bedre med det nye setet jeg har som er litt mindre. Det er jeg som kjører når vi er på tur også, men vi er omtrent like lange så hun hadde akkurat samme problem som jeg hadde. I M5en som er en tilsvarende bil så får man ikke den følelsen av at det er trangt. Godt mulig vi gjorde noe feil med setejustering, men vi og selgeren fra tesla prøvde litt forskjellige ting for å få det bedre. Mulig vi er for godt vandt i bmwene? :P

Det er godt mulig at den ikke er lengre, men man måtte ikke ha setet like langt frem på Xen for å få plass til setet bak. Det var også mye mer takhøyde og det føltes ikke trangt i det hele tatt. Inn og ut med unger på rad 2 var rett og slett en drøm :)
-TMS 85D
-03 VW Polo

jkirkebo

Sitat fra: minim på lørdag 01. oktober 2016, klokken 23:13
Men det er bare 1-stikk på disse stedene og som noen påpekte i en annen tråd kjøres det ofte på et tidspunkt hvor det er veldig mye trafikk og da er de ofte opptatt. Jeg har ikke lyst at min første el-bil skal få meg til å kjenne på begrensningen ved å eie el-bil hele tiden. Derfor belager jeg meg på å kunne bruke SC på denne strekningen og alt annet får bli bonus.

Ja, jeg er nok muligens litt farget av at jeg stort sett aldri kjører på tidspunkter der det er mye trafikk. Noen fordeler skal man jo ha av å jobbe turnus ;)

Når det er sagt er det to ting til å ta hensyn til:

- Det vil komme en kraftig utbygging av hurtigladere fremover. De 4x1 laderne blir nok fort til 8x2 og ennå mer. Her på Østlandet har utviklingen vært ganske ekstrem selv det siste året, med mer enn en dobling av antall tilgjengelige ladere på den strekningen jeg kjører mest. 

- 60kWh kan enkelt oppgraderes til 75kWh om behovet skulle vise seg å eksistere. 75kWh burde være mer enn nok til denne strekningen nesten uansett temperatur og vær, og om været faktisk er _helt_ ekstremt (type 10cm ubrøytet snø, 15m/s motvind og -15 grader) er det neppe mye annen elbiltrafikk på veien...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nie

Den setetypen der er noen svære beist. Jeg kjørte noen år rundt med to slike i Volvo Xc70 og gleden var stor den dagen eldstemann kunne snus så det ble bedre plass på førersiden. Siden du er kompetent og liker å mekke kan det jo være greit å holde seg til BMW-ene. Kjekke biler det også.

Muffinman

#42
Sitatså kjente jeg fortsatt at håret (som er under 1cm!) tok litt i taket ved siden av panoramataket. Den vi hadde sett oss ut hadde jo ikke dette heller så vi kom il at det måtte avlyses :(
Akkurat dette tror jeg ville gått veldig fint. Leamikken som tilhører panotaket gjør at det er flere cm lavere hvor det ikke er glass, i forhold til "vanlig" tak.

kjølholdt

Ladeangsten din er overdrevet . Kjenner meg igjen fra 3 år tilbake . Jeg kjører samme strekket . Har sett bort på ladestasjonen på jølstraholmen hver gang jeg kjører forbi, og jeg kjører på utfartsdagene . Den har ALDRI vært i bruk når jeg har kjørt forbi det siste 1 1/2 året . Gå for en model x med 60 kWh .
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

minim

Sitat fra: Muffinman på søndag 02. oktober 2016, klokken 09:35
Sitatså kjente jeg fortsatt at håret (som er under 1cm!) tok litt i taket ved siden av panoramataket. Den vi hadde sett oss ut hadde jo ikke dette heller så vi kom il at det måtte avlyses :(
Akkurat dette tror jeg ville gått veldig fint. Leamikken som tilhører panotaket gjør at det er flere cm lavere hvor det ikke er glass, i forhold til "vanlig" tak.

Vi må være gærne, men etter denne kommentarern så gikk vi noen runder med oss selv igjen angående Model S og endte med å ringe å høre om avtalen på den 75'n fortsatt sto ved lag. Det gjorde den og nå i helgen har jeg bodd i garagen å byttet alt som er av filtre på BMWene, olje service, bremsevæske service, byttet div. understellsdeler, dynamo, olje på transfer kasse og shinet dem. Hadde jo planlagt å ta denne runden på bilene uansett siden X5en skulle eu godkjennes i januar og så er det greit å ha bilene i god stand før vinteren setter inn. Alle delene var også allerede bestilt så tenkte at jeg fikk sikkert mer igjen for dem montert på bilene enne om de lå i gargen min. Er det noe annet jeg bør tenke på før jeg skal inn å få takst hos NAF ifbm innbytte?

Nå håper jeg bare at det stemmer at taket ikke blir så lavt som på sidene uten pano taket :-) 
-TMS 85D
-03 VW Polo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA