Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt eller ny iOn? (eller elbil generelt)

Startet av Pascal Stavanger, søndag 13. november 2016, klokken 17:48

« forrige - neste »

Øyst1

Kan virke som du har litt tung høyrefot ja. På langkjøring, med temperaturer på rundt 14 grader og tørr veibane går det greit å kjøre 20 mil dersom batteri var 100 prosent ved start. Og 16 mil når ladet til 80 prosent.

Men skal ikke mye ekstra trykking på gasspedalen før det ikke går.
Men 14-16 mil på hvert strekk går bra!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

nr1rayner

Vet ikke hvor mye det har å si hvor tung man er på gassen egentlig, elmotoren er så effektiv over hele registeret..
Men endring av hastighet har utrolig mye å si for fobruk! Mest mulig jevn fart gir lavest forbruk.
Dette har jeg gjort flere tester på  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ebe

Syntes ikke 130 km på 70% batteri er innafor jeg. Det tilsvarer over 185 km på fullt batteri.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

nr1rayner

Sitat fra: Ebe på tirsdag 27. september 2016, klokken 17:22
Syntes ikke 130 km på 70% batteri er innafor jeg. Det tilsvarer over 185 km på fullt batteri.
Her må du utdype hva du skal frem til, for det gikk meg hus forbi.
Mener du 130km på 70% med 30kwh er mye eller lite? Og hva mener du er "riktig"?
Skriver "riktig" da rekkevidden, som vi alle vet, er så utrolig avhengig av hastighet, temperatur osv osv osv, så ingenting er jo riktig, men.. man kan vel kanskje heller si "normalt"  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Pascal Stavanger

130 km va mitt gjennomsnitt med 70% ladning, men jeg startet med 100% ved Lyngdal 6%, ladet til 90% snkomst Grimstad 15%, ladet til 80% ankomst Sandefjord 12%, ladet til 85% anskomst Oslo 6%. Stor forskjell med hadtighet på strekninger og op ned fjellene trakk mye. Kjørte på 9 timer inkludert 1,5 time hurtigladning 3x30 min.
2016 Leaf30kw
2015 i-miev

Ebe

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 27. september 2016, klokken 18:52
Sitat fra: Ebe på tirsdag 27. september 2016, klokken 17:22
Syntes ikke 130 km på 70% batteri er innafor jeg. Det tilsvarer over 185 km på fullt batteri.
Her må du utdype hva du skal frem til, for det gikk meg hus forbi.
Mener du 130km på 70% med 30kwh er mye eller lite? Og hva mener du er "riktig"?
Skriver "riktig" da rekkevidden, som vi alle vet, er så utrolig avhengig av hastighet, temperatur osv osv osv, så ingenting er jo riktig, men.. man kan vel kanskje heller si "normalt"  ;)

Skal vi se, gikk litt for fort der gitt. Mente at det var innafor :-)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Trekkoppbil

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 27. september 2016, klokken 09:58
Vet ikke hvor mye det har å si hvor tung man er på gassen egentlig, elmotoren er så effektiv over hele registeret..
Men endring av hastighet har utrolig mye å si for fobruk! Mest mulig jevn fart gir lavest forbruk.
Dette har jeg gjort flere tester på  ;)
Jeg trur det har mye å si hvor tung man er på pedalen.
Med full effekt, burde det bli ca 200A. Trykker du på oppover Lierbakkene f.eks, så stiger temperaturen i batteriet flere grader. Da taper man mye energi. Dessuen er det et poeng i seg sjølv å holde tempen nede på en sånn langtur.
Ved ujevn kjøring blir det typisk mer regenerering, med noe tap.
Ved bremsing er det også viktig å være forsikig. Trykker man pedalen forsiktig inn, regenereres opptil 30kw. Høgger man pedalen fort inn, så regenereres omtrent ingen ting, eller bare noe få kw.

Trekkoppbil

Forskjellen på 3.3 og 6kw's likeretter ser man i displayet på bilen:
Med 6kw likeretter er det oppført ei ekstra linje i displayet, som viser hvor lang tid det tar å lade opp.

nr1rayner

@Ebe
Ok, jeg syntes det hørtes ganske fornuftig ut med 185km på "full tank" med 30kwh, så da er vi visst enig ;)

@Trekkoppbil
Sjeldent jeg trykker på opp Lierbakkene, da må jeg trykke meg ca 500km sørover i landet først  :P
Men det er sikkert en lang bratt bakke ;) Du har jo et poeng i et sånt tilfelle med varme i batteri, så jeg er jammen usikker på hva man egentlig bør gjøre da. Men her gjelder vel igjen jevn fart. Og jevn fart i f.eks. 50km/t gir vesentlig mindre strømtrekk enn 80km/t, og derav mindre varme.

Men det var ikke poenget mitt, jeg siktet til selve fartsøkningen, altså opp til en ønsket hastighet.
En hard gassfot fører jo gjerne med seg en hard bremsefot, men hvis man klarer å begrense bremsingen..

Scenario 1: Rolig akselerasjon opp til ønsket hastighet.
Scenario 2: Kraftig akselerasjon opp til ønsket hastighet.
Ja, man har vesentlig høyere strømtrekk, men det blir også over vesentlig kortere tid. Vill gjetting her, men la oss si 200A over 3 sek kontra 50A over 15 sek. Så totalt tror jeg nok ikke det er stor forskjell i forbrukt Wh på hvor hardt man akselererer, dog mulig batteriet reagerer bedre med å ha små strømtrekk over lengre tid enn store strømtrekk over kort tid.

Ang bremsing er det jo selvsagt riktig som du sier. MÅ man sette ned farten/stoppe er det bedre med regen enn å slite på klossene. Jeg prøver å holde foten unna bremsen, og bruker heller B-mode.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA