Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Ioniq

Startet av bobakka, søndag 13. november 2016, klokken 16:00

« forrige - neste »

bobakka

Jeg tomkjørte batteriene samtidig som jeg overvåket batteriene med Canion målinger.
Bilen min er en 2011 iMiev som har kjørt 113000 km.

Bilen var villig til å dra og kjørte normalt til den laveste spenningen ble 2,800 V.
Deretter gikk den veldig sakte videre og lystret ikke gasspedalen mens batterispenningen fremdeles av 2,800 V.
Jeg valgte å begynne å lade da.
Fra andre rapporter vet vi vil bilen skru seg av når batterispenningen blir 2,750 V.
Det er lite kjøring (1-200m?) fra batterispenningen går fra 2,800 V til 2,750 V.

Det som var overraskende var at bilen rapporterte SoC til å være 6% selv på slutten.
Det er jo åpenbart feil.

Guessometeret rapporterte 0 km igjen rundt 5 km før jeg kom til 2,800 V.
Jeg mener at SoC var 9-10% da.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

TB

Ref. ein eldre tråd testa eg ved hjelp av OVMS at skillpadda kom ved 8%. Det kan nok variere når denne dukkar opp, mulig den kjem før med slitt batteri? Det eg ikkje har testa, men har rekna med er at det er ikkje mulig å komme til 0% - det vil stoppe rimelig raskt etter skillpadda dukkar opp.

Om skillpadda og er styrt av spenningsnivå på batteriet, slik full stopp er vil nok bilen bli litt lurt og klarer ikkje heilt estimere rett nivå i form av %. Men, under utviklinga av Mitsubishi i-Miev var neppe dette så viktig då dette tal ikkje blir presentert for sjåføren. Det som blir vist er 16 prikkar, og desse forsvinn korrekt, når siste har forsvunne kan ein enno klare nokon få km. Dermed har det ikkje vore gjort noko innsats i å kalibrere % tallet som er internt i bilen?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

2,8V er lavt! :o
Hvor stort spredning var det i battericellene? Da jeg kjørte under 3,25V økte spredningen. Som TB er inne på, hvis kjørecomputer bruker gjennomsnitt til estimat så blir den forvirret om enkelte celler er vesentlig lavere enn de andre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

Jeg husker ikke spredningen, men spredningen økte betydelig da spenningen falt.
Tror de fleste var igjen over 3V.

Det var kun en celle som var på 2,800 V, men det var flere celler som var like i nærheten.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA