Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmepumpe ?

Startet av EXCEL, søndag 13. november 2016, klokken 14:32

« forrige - neste »

morpheos

Sitat fra: o.b.lix på mandag 26. september 2016, klokken 14:46
Sitat fra: F_P på mandag 26. september 2016, klokken 14:38
Vanligvis medfører dette også at slik ny SW overskriver gammel koding angående ekstrautstyr.

Spørsmålet er om dette stemmer? Altså slettes innstillinger? I så fall betyr det at hver softwareoppdatering er unik for hver bil, virker usannsynlig.

Uten at jeg vet om det er tilfelle eller ikke, så er det ikke verre rent teknisk at man speiler VIN mot en database og pusher konfig ut fra det som er registrert der. Det brukes i rimelig mange andre OTA-sammenhenger (non-bilrelatert).

Cookie Monster

Innstillinger man gjør "utenom" slettes ikke når man oppdaterer fw.

Det vet jeg 100% sikkert ;)
2015 P85D

F_P

Sitat fra: o.b.lix på mandag 26. september 2016, klokken 14:46
Sitat fra: F_P på mandag 26. september 2016, klokken 14:38
Vanligvis medfører dette også at slik ny SW overskriver gammel koding angående ekstrautstyr.

Spørsmålet er om dette stemmer? Altså slettes innstillinger? I så fall betyr det at hver softwareoppdatering er unik for hver bil, virker usannsynlig.

Selve SW er ikke unik. Du må skille kode og SW. På alle andre merker etterspør man SW oppdateringen når bilen er tilkoblet, deretter tilpasses kodefilen som lastes over individuelt til bilen i forhold til registrert utstyr i databasen. Kodefilen tar svært liten plass siden det kun er bits and bytes. Strengt tatt er det nok i hovedtrekk kun to hovedversjoner av f.eks 8.0 - en til AP, en til pre AP.

For å illustrere hvordan dette fungerer i f.eks VAG biler. Om all elektronikk er på plass så trengs svært sjelden SW og oppdateres etter monteringen. Funskjonaliteten ligger klar, deaktivert i SW fra før. Det du gjør er å fortelle bilen og SW at nå har jeg satt inn el.bakluke, så vil SW ettter en reset gi deg noen valg du tidligere ikke hadde. I fossiler må man som oftest da også sette inn en knapp ekstra foran, mens for Tesla kan denne dukke opp på skjermen.
Selve oppdateringen innholder som oftest også justeringer av canbus-systemet, og derfor følger ny kodefil med slik at alt fungerer etter installasjon. Derfor kan ettermontert utstyr "forsvinne" etter en SW oppdatering.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

F_P

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 26. september 2016, klokken 15:08
Innstillinger man gjør "utenom" slettes ikke når man oppdaterer fw.

Det vet jeg 100% sikkert ;)

Ok, men hvilke innstillinger er det da snakk om? Det er jo topp om Tesla faktisk lar være å oppdatere bilens "koding", men samtidig er det da veldig dumt at de ikke er litt mer åpen på ettermontering :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

lunitiks

Når du først har fortalt bilen at den har tåkelys, el.bakluke eller panoramatak, antar jeg at bilen husker dette og kommuniserer mot Tesla (update) i forhold til dette ifbm oppdateringer.

Som jeg selv har dokumentert i andre tråder ligger det ledninger klar rundtom i bilen som utelukkende har til formål å betjene oppgraderingspakker, selv om bilen ikke har vedkommende oppgradering (hardware), feks subwoofer. Jeg går ut fra at rasjonalet bak å levere biler med slik "ubrukelig" ledningsnett er:
(A) man ønsker ikke å utelukke en fremtidig oppgraderingsmulighet
(B) billigere å levere samtlige biler med samme ledningsnett
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman


lunitiks

#21
Redd for det

EDIT: Hadde vært interessant å vite om en eller annen "mr robot" har prøvd å sette feks pano til True selv om man ikke har glasstaket i bilen. (Hva som skjer, liksom, når man touchscreen'er en kommando.) Ganske sikkert ingenting, though...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

I verste fall får man vel opp en feilmelding av typen "Contact Tesla Service", eller noe slikt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

lunitiks

Hehe, spør tesla om hva som "i verste fall" kan skje :-) Tipper kortslutning, lysbue, MCU havari, electrocution av samtlig passasjerer, launch order til samtlige sovjetiske atomvåpen pluss kosmisk trigger av et dormant sort hull på vei mot solsystemet avsluttet av The Big Crunch
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

#24
Sitat fra: lunitiks på mandag 26. september 2016, klokken 18:57
Hehe, spør tesla om hva som "i verste fall" kan skje :-) Tipper kortslutning, lysbue, MCU havari, electrocution av samtlig passasjerer, launch order til samtlige sovjetiske atomvåpen pluss kosmisk trigger av et dormant sort hull på vei mot solsystemet avsluttet av The Big Crunch
Du har glemt å ta med the Donald i den tiraden der  ;D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Amoss

Sitat fra: Tuxedo på mandag 26. september 2016, klokken 19:07
Du har glemt å ta med the Donald i den tiraden der  ;D

Trump eller Duck? Eller går det ut på ett? ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trustno1

Sitat fra: lunitiks på mandag 26. september 2016, klokken 17:54
Redd for det

EDIT: Hadde vært interessant å vite om en eller annen "mr robot" har prøvd å sette feks pano til True selv om man ikke har glasstaket i bilen. (Hva som skjer, liksom, når man touchscreen'er en kommando.) Ganske sikkert ingenting, though...

Gjelder å finne rett kabel i ledningsnettet. Tenk så mye morsomt man kunne funnet på. Feks kontrollert en LEDbar med taklukekontrollen :D

lunitiks

Hehe, der sier du noe. Å finne rett kabler er i utgangspunktet ingen problem. Tesla sine kretsdiagrammer er i så måte veldig gode, er selv blitt vant til å finne frem i de nå og kartet har så langt stemt på en prikk med terrenget
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Ellers er det vanlig i bilverden at ledningsnett er likt på alle (nyere) biler, men brytere eller slikt kan mangle.

F.eks. kjøpte jeg cruisecontrol-bryter på ebay (brukt, men original) og monterte på en peugeot partner, og fikk forhandler til å aktivere den i software, og vips så var den med cc! Det var endatil ferdig montert bryter på clutch-pedal på min bil...

   
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

EXCEL

#29
Hei,

Da er det på tide med en oppdatering.
Først må det nevnes at PLG modulen er monter originalt fra fabrikk i min bil (!).
Har funnet tilkobling til løftemotoren under taktrekk ved C stolpe. Motor er nå tilkoblet.
Kabel som må byttes ut i bakluka er kun lagt løst midlertidig for test. Tilkobling av denne kabelen (tre plugger) fant jeg greit med litt hjelp -takk Lunetiks.
Baklukelås med tilhørende "latch" motor og betjeningsbryter er også tilkoblet.
Øvrige tilkoblinger, lys etc er ikke tilkoblet.

....ja, hva er status:
* Hvis jeg trykker på fjernkontroll (dobbel på luke), betjeningsbryter eller på display inne i bilen = klikker det i ett rele, samt løftemotor starter for så å stoppe.
* Når dørlås blir manuelt tredd ned på "låsbøyle" så aktiveres "latch" motor som trekker låsen helt inntil. Hvis jeg trykker på fjernkontroll (dobbel på luke), betjeningsbryter eller på display inne i bilen så låser den opp + klikker det i ett rele, samt løftemotor starter for så å stoppe.

Nederst på displayet inne i bilen står det en "feilmelding" = "Hood Latch Position Is Unknown. Verify Hood Is Secure Before Driving"

Kan det være en sensor som jeg ikke har tilkoblet inne i bakluka? Mulig det kan være "Anti pinch" sensorene som jeg ikke har mottatt fra huggeren enda?
Mulig jeg må kjøre en "Factory Reset" eller en form for kalibrering? Kom med innspill ::)

Uansett, så langt ser det lovende ut  :D 

Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA