Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trump som president, følger for elbilismen?

Startet av knut.aulie, søndag 13. november 2016, klokken 10:20

« forrige - neste »

knut.aulie

Finnes jo bøtter og lass av oversikter med rekkevidde 100% (EPA, NEDC, praktisk rekkevidde og minimum rekkevidde)

I forhold til det praktiske på langtur er rekkevidden mellom hurtiglading viktigere og da er også tiden en bruker på hurtigladeren viktig.

Vet at det er fullt mulig å regne seg frem til dette, men det er mange faktorer som innvirker, ikke minst temperatur. Så derfor er det fordelaktig om noen som hadde god teoretisk kunnskap satte opp oversikten.


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektrolux

Meget godt poeng.

Har ikke eksakte tall, men 30 kW Leaf skal lade vesentlig raskere enn 24 kW versjonen. 

Zoe lader raskere enn alle andre når temperaturen er lav. Hadde 36 kW lading i -10 mens e-Golf og 24kW Leaf klarte 10 kW.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Ladetid/rekkevidde 20-80 % er nok mer relevant siden de fleste ikke kjører bilen helt tom før hurtiglading. Forøvrig et godt poeng at dette er viktig for å vurdere hvor egnet en elbil er til langkjøring.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elmo

Om 80% er et relevant tall er også avhengig av bil.
Min 1,5 år gamle eUp lader vesentlig raskere enn feks 4 år gammel Leaf fra 80% til 95%. På Leafen er det like greit å kjøre videre med 80%, men på eUp er det ingen vits å stoppe før tidligst på 90%.

PS: dette er bare en personlig observasjon, har dessverre ingen offesielle tall å komme med.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

zyp

Sitat fra: Elmo på søndag 25. september 2016, klokken 18:07
... men på eUp er det ingen vits å stoppe før tidligst på 90%.

Er e-up så forskjellig fra e-golf altså?

I forrige uke hurtigladet jeg e-golfen min på Delta-laderen til AR i Vestby, og siden den viste tilført effekt i realtime, samt at jeg betalte fastpris uavhengig av hvor lenge jeg ladet, så bestemte jeg meg for å undersøke hva som skjedde når batteriet fylte seg opp. Det jeg fant ut var at den holdt rundt 42-43kW frem til rundt 80% og der gjorde den en rask rampdown til ca 21kW. Litt senere ble effekten ytterligere halvert ennå en gang, men jeg husker ikke nøyaktig hvor langt den hadde kommet da.

Med en e-golf på en hurtiglader med minuttprising vil altså strømmen bli dobbelt så dyr så snart du passerer 80% og da er det lite hensiktsmessig å fortsette om du ikke virkelig trenger de ekstra prosentene.

Elmo

Leste du SOC i bilen da, eller stolte du på hurtigladeren ? (som sjelden stemmer).
Det går noe ned et sted over 80% - ja, men Leaf formelig bråstopper på rundt 80.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Burger

Dette er jo egentlig en genial ide som kanskje elbilforeningen bør lage grafer som man kan sammenligne modeller. F.eks 0-100% på batteriet, grønn 80-100% av hurtiglader (dvs 40-50kw på 50kw lader), gul 50-80% og rød 0-50%

Fordi det er jo egentlig dette som er interessant på langtur.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

zyp

Sitat fra: Elmo på søndag 25. september 2016, klokken 23:28
Leste du SOC i bilen da, eller stolte du på hurtigladeren ? (som sjelden stemmer).
Det går noe ned et sted over 80% - ja, men Leaf formelig bråstopper på rundt 80.

Jeg har ikke erfart at SoC-indikasjonen til hurtigladeren ikke samsvarer med bilens, og jeg ser heller ikke hvorfor det skulle være tilfelle ettersom dette sannsynligvis er en verdi bilen rapporterer til hurtigladeren og som dermed burde komme fra samme sted. Noe annet hadde vært merkelig.

At Leaf har en annen profil som gjerne går ennå treigere bestrider jeg ikke, jeg ser stadig noen som står og somler. Her om dagen bemerket jeg at «det der blir dyre kilowattimer» til eieren av en Leaf som sto og ladet ved siden av meg, han ladet ca 2.7kWh i løpet av 13 minutter. Avsluttet på 90% om jeg ikke husker feil.

Rio

Sitat fra: zyp på mandag 26. september 2016, klokken 02:14
Sitat fra: Elmo på søndag 25. september 2016, klokken 23:28
Leste du SOC i bilen da, eller stolte du på hurtigladeren ? (som sjelden stemmer).
Det går noe ned et sted over 80% - ja, men Leaf formelig bråstopper på rundt 80.

Jeg har ikke erfart at SoC-indikasjonen til hurtigladeren ikke samsvarer med bilens, og jeg ser heller ikke hvorfor det skulle være tilfelle ettersom dette sannsynligvis er en verdi bilen rapporterer til hurtigladeren og som dermed burde komme fra samme sted. Noe annet hadde vært merkelig.

At Leaf har en annen profil som gjerne går ennå treigere bestrider jeg ikke, jeg ser stadig noen som står og somler. Her om dagen bemerket jeg at «det der blir dyre kilowattimer» til eieren av en Leaf som sto og ladet ved siden av meg, han ladet ca 2.7kWh i løpet av 13 minutter. Avsluttet på 90% om jeg ikke husker feil.

Enkelte CHAdeMO hurtigladere viser for høy SoC for (tidlige) Leaf.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Orbit

Fortum har satt opp en oversikt her over antall km ladet på 60 min (uten at jeg på noen måte vet om disse tallene stemmer). Noen av bilene er jo også fulle før 60 min har gått på hurtiglading, og viser derfor en opplading per time som er større enn maksimal rekkevidde.
http://www.fortum.no/privat/chargedrive/ladeguide/slik-lader-du-elbilen/

Mest sannsynlig har ladeleverandørene sentral oversikt over ladefart, men jeg vet ikke om de ser hvilken bilmodell som er koblet til. I så fall hadde det vært god hjelp om de kunne publisert ladefart for hver biltype ved 10-20-...90% SoC.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sylwester

I følge den oversikten ser det ut til at det er lagt opp til litt under 0,18kWh/km på og med samme kWh/km kan man annta at Stikkontakt på de fleste er 2,2kW.

Selv regner jeg 1 og 2 mil/time på min Leaf så jeg er enig. Hadde jeg kjøpt ny Leaf ville jeg vurdert 6,6kW-lader slik at jeg fikk 4mil/time, noe som ville gitt mer frihet til å lade på vanlige stasjoner istedenfor hurtiglading i enkelte tilfeller.

Hurtiglading er jo avhengig av temperatur og SOC og oversikten der burde vel heller brukt per kvarter min/max for å tatt ideele og mindre ideele forhold til etterretning.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

02jan

jeg bruker i tid 12-15 på min i3 60ah , for å få 8-11 mil kjøring (med "normale" kjøreforhold.  Ladetiden er den samme ,sommer eller vinter gitt at jeg bruker bilen slik den er laget for.

Ofte lader jeg kun 6-8 minutter , da mange av kjøreturene ikke er lengre en 16-18 mil til ski/fjell destinasjon.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Sarepta

Sitat fra: 02jan på mandag 26. september 2016, klokken 16:52
jeg bruker i tid 12-15 på min i3 60ah , for å få 8-11 mil kjøring (med "normale" kjøreforhold.  Ladetiden er den samme ,sommer eller vinter gitt at jeg bruker bilen slik den er laget for.

Ofte lader jeg kun 6-8 minutter , da mange av kjøreturene ikke er lengre en 16-18 mil til ski/fjell destinasjon.

Det er imponerende/optimistisk. Jeg har aldri fått mer enn drøyt 11 kwh på 15 minutter på min i3 94ah. Klarer kanskje 10-11 mil i 18 grader, men da skal farten være lav og medvinden god. For øvrig ser det ut til at ladingen har et knekkpunkt på over 90 %, så det er bra.

02jan

ladervsom regel mellom 15 og 30%, men hopper av ved ca 75%. i3 90ah burde holde samme hastighet et stykke over 75, kanskje opp mot 90.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA