Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Langtidsferie og parkering

Startet av Haukeberg, lørdag 12. november 2016, klokken 23:32

« forrige - neste »

Haukeberg

Når man sykler på landevei så lønner det seg å ligge bak hverandre på hjul.
Lønner det seg å ligge f.eks 3 sec bak en buss eller en lastebil når man kjører en så stor bil som TMX?

Sparer man noen watt på luftmotstand når farten er oppi 100-110?

turfsurf

Syklister ligger  ofte under 50cm fra hverandre, og sparer mye på det. 3 sekund i 100km/t begynner å bli litt for langt bak til å spare mye. I Italia kjørte jeg 16 mil på motorvei (uten høydeforskjell) bak trailere og bobiler som stort sett lå i 90 km/t med ACC på 1. Det er vel under 2 sekunds avstand, og endte da opp med 130Wh/km i snittforbruk på en S 85D. Men ville ikke gjort det på veier med mye grus og støv...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Haukeberg

Sitat fra: pwb på søndag 25. september 2016, klokken 11:48
http://www.autoblog.com/2007/10/28/mythbusters-drafting-10-feet-behind-a-big-rig-will-improve-mile/

Denne var bra. Er kanskje ikke de store gevinstene i praksis. Men på langdistanse så kan jeg tyne noen ekstra km ut av bilen. Skal tenke på dette når jeg kjører.

hnrk

Sitat fra: Haukeberg på mandag 26. september 2016, klokken 05:34
http://www.autoblog.com/2007/10/28/mythbusters-drafting-10-feet-behind-a-big-rig-will-improve-mile/

Denne var bra. Er kanskje ikke de store gevinstene i praksis. Men på langdistanse så kan jeg tyne noen ekstra km ut av bilen. Skal tenke på dette når jeg kjører.

Greit å spare noen watt her og der altså.. men å ligge tett opp til en lastebil er å be om steinsprutskader, den slipstreamen du ligger i vil påvirke alt løst langs veien og dra det inn i samme lomme som bilen din er i. Jeg gjort greia med i-MiEVen, og fikk en saftig rose i glasset som takk for innsatsen.

Jeg håper frontruta i TMX er tykkere og mer solid enn hva som er i trillingene, men uansett - det du sparer i strøm taper du fort i lakk-/glass-skader.

Just my $0.02 osv osv
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

frankofobia

Sitat fra: hnrk på mandag 26. september 2016, klokken 23:51
Sitat fra: Haukeberg på mandag 26. september 2016, klokken 05:34

Greit å spare noen watt her og der altså.. men å ligge tett opp til en lastebil er å be om steinsprutskader, den slipstreamen du ligger i vil påvirke alt løst langs veien og dra det inn i samme lomme som bilen din er i. Jeg gjort greia med i-MiEVen, og fikk en saftig rose i glasset som takk for innsatsen.

Jeg håper frontruta i TMX er tykkere og mer solid enn hva som er i trillingene, men uansett - det du sparer i strøm taper du fort i lakk-/glass-skader.

Just my $0.02 osv osv

For ikke å snakke om bøter og mulig førerkortbeslag. Mindre enn ett sekund avstand til kjøretøyet foran gir automatisk førerkortbeslag på 3 måneder. Bor man slik til at rekkevidden på MX ikke holder uten å holde på med tailgating så har man ganske enkelt kjøpt feil bil ;-)
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA