Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kom lyddemping dem 2?

Startet av Mippen, lørdag 12. november 2016, klokken 08:49

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. september 2016, klokken 16:17
En BLEVE er ille nok det. Etter propanbrannen i Lillestrøm i april 2000 be det laget rapporter som konkluderte med at om tanken hadde revnet ville betydelige deler av Lillestrøm senter blitt lagt i ruiner og mange hundre ville omkommet.

Må innrømme at jeg her måtte spørre onkel Google om BLEVE; https://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_liquid_expanding_vapor_explosion Men dette vil vel ikke gjelde for hydrogengass i en trykktank? Det er ikke væske lenger, den har allerede kokt til gassform. Så vidt jeg kan lese meg til så kan ikke hydrogen opptre som væske uten å kjøles til 33 Kelvin, uansett trykk.
Ifølge https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Propanbrannen_på_Lillestrøm_stasjon_5.-_9._april_2000 inneholdt vognene 46 tonn propan. Det er jo en viss forskjell til 5 kg hydrogen, selv om energitettheten er nesten 3 ggr høyere for hydrogen Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density


jkirkebo

Sitat fra: Ferry på lørdag 24. september 2016, klokken 17:55
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. september 2016, klokken 16:17
En BLEVE er ille nok det. Etter propanbrannen i Lillestrøm i april 2000 be det laget rapporter som konkluderte med at om tanken hadde revnet ville betydelige deler av Lillestrøm senter blitt lagt i ruiner og mange hundre ville omkommet.

Må innrømme at jeg her måtte spørre onkel Google om BLEVE; https://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_liquid_expanding_vapor_explosion Men dette vil vel ikke gjelde for hydrogengass i en trykktank? Det er ikke væske lenger, den har allerede kokt til gassform. Så vidt jeg kan lese meg til så kan ikke hydrogen opptre som væske uten å kjøles til 33 Kelvin, uansett trykk.
Ifølge https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Propanbrannen_på_Lillestrøm_stasjon_5.-_9._april_2000 inneholdt vognene 46 tonn propan. Det er jo en viss forskjell til 5 kg hydrogen, selv om energitettheten er nesten 3 ggr høyere for hydrogen Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

5kg i en personbil ja, men hvor mye inneholder tankbilen som skal frakte hydrogenet til fyllestasjonen?

Jeg tror ildkulen fra en massiv hydrogenbrann vil gjøre tilsvarende skade som en propanbrann, poenget er jo svært mange joule forbrennes på svært kort tid, noe som skaper en massiv varmestråling som setter fyr på det meste av brennbare flater.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Jeg vil tro eksplosjonen foregår langt raskere for hydrogen, og derfor er mye mer destruktivt?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på søndag 25. september 2016, klokken 00:50
Jeg vil tro eksplosjonen foregår langt raskere for hydrogen, og derfor er mye mer destruktivt?
En hydrogen/luft-blanding brenner ca 8 ganger raskere enn propan/luft, noe som betyr at som regel er det snakk om detonasjon (supersonisk sjokkbølge). Propan kan detonere, men det er mye sjeldnere.

Det er greit å huske på at det er ikke energimengden alene som gjør skade. 1 kg TNT inneholder mye mindre energi enn 1 kg sukker, men der man sliter med å få sukker til å brenne, så detonerer TNT relativt lett. Jo raskere energien frigis, jo høyere overtrykk genereres, og jo større skade pga trykkbølgen. 3,5-7 kg hydrogen som detonerte blåste ut vinduer opp til 700 meter unna i ulykken jeg linket til tidligere. Det vil være vanskelig å få til det samme selv med en mye større mengde propan.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

epsilone6

Er det sånn at hydrogensprøhet ikke er et problem/usikkerhetsfaktor? Ser ikke noe fokus på det så kanskje det er bare noe jeg i min forenklede nevrotiske verden har hengt meg opp i  ;D


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: epsilone6 på søndag 25. september 2016, klokken 10:41
Er det sånn at hydrogensprøhet ikke er et problem/usikkerhetsfaktor? Ser ikke noe fokus på det så kanskje det er bare noe jeg i min forenklede nevrotiske verden har hengt meg opp i  ;D
Hydrogensprøhet er ikke ett problem så lenge alle delene består av de riktige materialene. Dette er noe man kan anta vil være riktig fra fabrikk over 99% av tiden.

Det er mer ett spørsmålstegn på sikt, når hydrogenbilene skal bli vedlikeholdt på verksteder av ymse standard i hele verden. (Og privatpersoner!) Får man en eneste Kina-del med feil metallegering i kontakt med hydrogenet, så er det bare ett spørsmål om tid før man får en lekkasje. I disse tilfellene får man håpe at sikkerhetsventilen fungerer, ellers vil hele innholdet av hydrogentanken tømmes der bilen tilfeldigvis er. Om det så er i en parkeringskjeller under en boligblokk eller hvor enn. Og noe sånt som 75% av registrerte hydrogenutslipp har tatt fyr/eksplodert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gardin

Jeg synes hydrogen er et veldig merkelig valg for fremtidens drivstoff. Når man først skal velge et drivstoff kunne man vel landet på noe som er litt mer egnet til formålet? Å velge en gass er slett ikke ideelt, og når man i tillegg velger en av de mest eksplosive gassene som fins og en gass med veldig lav energitetthet på volumbasis, og som har så lavt kokepunkt at det er utelukket å gjøre den flytende, så kan man begynne å lure.

Ikke nok med det, hydrogensammfunnet vil kreve en helt ny og ekstremt kostbar infrastruktur som jeg ikke kan fatte hvordan man skal kunne få til å gå rundt økonomisk.

Og alt dette for biler som på alle måter untatt miljø er mye dårligere enn dagens bensinbiler. Hydrogenbiler er dyrere i innkjøp, har dyrere drivstoff, kortere rekkevidde, dyrere og dårligere infrastruktur og ingen mulighet for nødfylling utenom hydrogenstasjonen, de er større utvendig og mindre innvendig, og har betydelige sikkehetsutfordringer.

Den eneste fordelen er at hydrogenbiler er mer miljøvennlige enn bensinbiler, men hvis miljø er så viktig at man godtar å kjøpe en mye dårligere bil til en mye høyere pris for miljøets skyld, så bør man kanskje velge en enda mer miljøvennlig elbil isteden?

I forhold til elbiler har ikke hydrogenbiler så mange fordeler heller. Det er i grunnen bare raskere fylletid som er en vesentlig fordel for hydrogenbilen, og teknisk sett kan dette gjøres like raskt med en elbil gjennom batteribytte.

Så nei, jeg tror ikke hydrogenbiler noen gang kommer til å bli populært.

Rio

Er hydrogenbilen faktisk mer miljøvennlig enn bensinbilen, selv om hydrogenet produseres ved elektrolyse?

Akkurat nå kan man kanskje få hydrogen fra overskuddsstrøm om natten, men det kan man selvsagt ikke regne med dersom det ble populært.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA