Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.

Startet av elektrolux, fredag 11. november 2016, klokken 20:57

« forrige - neste »

Rio

1) Med større batteripakker er det jo ingen grunn til at folk flest skal lade kl 17, bortsett fra de få personene som har kjørt 400 km den dagen, og skal kjøre 200 til etter middag.

2) Gjennomsnittsdistansen er fremdeles ca 33 km, rundt 6 kWh. F. eks. 1 kW fra 00:00 til 06:00. (Eller 6 A (1,5 kW)) fra 01:00 til 05:00.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ferry

Sitat fra: Griffel på fredag 30. september 2016, klokken 18:39
Er transformatorkretsen fullbelastet middagstid, på årets kaldeste dag. Er det ikke rom for å lade før etter kl 22.

Hva i hel**te er det for slags middager du lager, Griffel?!  :o Eller spiser du bare seint? Hvor mye effekt og energi går det med til en gjennomsnittsmiddag, mon tro? Jeg har ikke for vane å skru alt på fullt og la det stå til i timesvis. Noen minutter på full boost med vann til pasta, deretter middels varme. Stekepanne kjører jeg aldri på full rulle. Stekeovnen drar vel på alt den har til riktig temperatur er oppnådd, deretter 18-20 minutter med opprettholding av temperatur. ( Det er 18-20 min. på Grandis, er det ikke? )

Griffel

Sitat fra: Ferry på lørdag 01. oktober 2016, klokken 00:25
Sitat fra: Griffel på fredag 30. september 2016, klokken 18:39
Er transformatorkretsen fullbelastet middagstid, på årets kaldeste dag. Er det ikke rom for å lade før etter kl 22.

Hva i hel**te er det for slags middager du lager, Griffel?!  :o Eller spiser du bare seint? Hvor mye effekt og energi går det med til en gjennomsnittsmiddag, mon tro? Jeg har ikke for vane å skru alt på fullt og la det stå til i timesvis. Noen minutter på full boost med vann til pasta, deretter middels varme. Stekepanne kjører jeg aldri på full rulle. Stekeovnen drar vel på alt den har til riktig temperatur er oppnådd, deretter 18-20 minutter med opprettholding av temperatur. ( Det er 18-20 min. på Grandis, er det ikke? )
Det var dette med samtidighet da vet du. Når det er 2-300 brukere på transformatorkretsen din bruker ikke alle disse 20 minutter på stekepanna samtidig. Toppforbruket strekker seg fra ca. kl 17 til 22 med en topp ca. 19.
(Gjelder riktig kalde dager, tall fra NTNU "Strømforbruk i norske husholdninger")

Forbruket kl 19.00 er snaut 500W per husstand høyere enn kl 17 og kl 22.
Det laveste du kan lade med er trolig 6A = 1,4kW så om 1 av 3 naboer har elbil og begrenser seg til 6A blir det omtrent akkurat. Og når "halve bilparken består av elbiler" er det ved 23-24 tiden at ca. 1,4kW er tilgjenglig for 50% av hustandene. Litt mer ut over natten, men mindre enn de fleste tror.

Men dette gjelder altså på riktig kalde dager, temperatur betyr mye mer enn dag-natt om en ser på boligstrøk. Når det gjelder produksjon er næringsdelen mye større om dagen enn om natten slik på produksjonssiden vil det uansett bli plass til lading om natten. Flaskehalsen blir distribusjon i boligområder = økt nettleie.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

I min barndom, ca kl 17:00 juleaften, da gikk strømmen, år etter år.
Kanskje mødrene laget heftig middag?  ;)

ladov

Finner det ikke igjen i farta men har det ikke kommet et EU-krav om kommunikasjon mellom bil og nett for biler med kraftige hjemmeladere?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Vollis47

Noen biler, i hvertfall Tesla og Nissan (som jeg kjenner til) kan stilles til å være ferdig ladet til angitt tidspunk, f.eks. neste morgen når en planlegger å kjøre. Da vil ladingen først starte utpå natta og ikke belaste nettet i tidsrommet "alle" lager middag. Nå er det jo heller ikke slik at hele Norges befolkning jobber fra kl 8 til kl 16.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Griffel

Vedlagte kurver er fra et boligkompleks i Oslo området med ca. 200 leiligheter og viser gjennomsnittlig strømforbruk/leilighet fra kl 15.en dag til kl 00 + 1time dagen etter.

Rød kurve starter søndag ettermiddag med -9 grader temperaturen sank utover kvelden og varierer fra -10 til -13.

Blå kurve er en vanlig hverdag hvor temperaturen varierer fra -1 til -3.

Grønn kurve er lørdag til søndag -2 til -7søndag kveld

En ser jo da tydelig middagstoppen kl 18-19 og en frokost topp ved 8 tiden men den er mye lavere.

På søndag står folk senere opp og belastningen øker jevnt ut over dagen.

Når halve bilparken består av elbiler vil strømtoppen komme om natten i boligområder.

Verdi i 10 timersperiode fram til kl 6 er under 1kW summert opp til 6,4kWh snaut 3mil på en kald dag. Altså dersom alle forsøker å vere ferdig kl 06 årets kaldeste dag .....
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

Her har arbeidsplassene et ansvar å ta, slik at bilene blir matet på arbeidsplassen, så man slipper sprenglading når man kommer hjem. Ikke spesielt imponert av visjonene og samfunnsinnsikten til de som bygger næringsbygg i dag, selv om det finnes hederlige unntak.
Gratis bensin-argumentasjon, snylting, klimanekting, fossilforherligelse mv. er egentlig noe man bør overkomme med lovverk. Man har versågod å tilby ladeplasser på arbeidstedet, basta. Det finnes hundrevis av andre lover og forskrifter som fordyrer oppføring av bygg mye mer enn å trekke kabler og sette opp ladepunkt.
Selvsagt burde man kunne ta betalt for strømmen om man ser seg nødt til det, men da ikke mer enn bedriften selv betaler.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Oddaa

Tja, på min arbeidsplass fjernes parkeringsplassene så da blir det i alle fall ingen lading.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

sylwester

Og siden den grafen er snitt av 200 leiligheter så betyr vel det at det er fritt frem for å lade 23kWh to dager i uka istedenfor å lade for 6,6kWh hver dag. Grafen ville jo uansett sett helt lik ut :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Robert Sund

@Griffel og andre.
Takk for data, kurver og god analyse.

Hvis jeg forstår poengene poengene til Griffel sålangt så:
1) Det er begrenset hvor mye energi som kan leveres til elbiler hvis man aldri skal levere høyere maks-effekt (pr. døgn) totalt enn uten en eneste elbil.

Dette er jeg i såfall enig i.

2) Smarte løsninger (som type2 som kan regulere uttaket) gir mulighet til å levere mer energi uten å risikere overbelastning, enn industrikontrakter og schuko.

Dette er jeg også enig i.

3) Forbruk til boliger i Norge er tydelig påvirket av lav temperatur og har en topp ved middagstider.

Dette stemmer også overens med det jeg har sett av data tidligere.

4) Hvis alle som kjører med elbil er jobbpendlere, og ingen lader på jobb, vil tidspunktet de lader på være "likt".

Ja, jo mer ensartet en gruppe er jo mindre vil forbruket fordele seg utover; dette vil være sant uansett om det er vannkokere i reklamepausen til populære TV programmer (som er ett problem i England), middagstidspunkt, trafikk, osv.


a) når det gjelder 1) og 2) så vil det si at det kan leveres (og selges) merkbart mer strøm uten å skape uønskede effekttopper, og det vil si bedre utnyttelse av eksisterende kapasitet. (Og bedre inntjening/betjening av eksisterende infrastruktur).

Det vil også si at spinkelt dimensjonerte el-installasjoner har mindre mulighet til å utnytte lavere nattpriser. (Uten at dette er noen overraskelse).

b) Når det gjelder 3) så vil ett anlegg som så vidt klarer seg på årets kaldeste dag ha begrenset overskuddskapasitet på årets kaldeste dag. Enhver forstyrrelse vil kunne lage problemer; slik som om alle skrur av varmeovner og varmtvannsberedere på (IMHO idiotiske) earth-houre og alle skrur de samtidig på etterpå, vil det knekke systemet helt. Samme virkning vil man få etter ett strømbrudd. Ett så marginalt system bør utbedres!

Fleksible strømforbrukere, som type2 lading av elbiler (og eventuelt tilsvarende system for beredere), vil kunne la være å trekke strøm akkurat i toppen.

Ett smart system med litt ekstra kapasitet vil kunne utnytte mye av den ekstra kapasiteten også på årets kaldeste dag, nettop fordi trekket kan reguleres.

c) Med økt utbredelse av elbiler, vil også variasjonen i bruksmønster øke.

d) Tilstrekkelig dimensjonering når ting blir bygd har vært lurt, og er lurt.

e) Tilstrekkelig dimensjonering vil åpne for høyere forbruk på natten, noe som er glimrende nettop fordi ikke alle kan (eller vil) gjøre det. Og derfor er effektavgift planene et feilspor IMHO.

f) Tilstrekkelig dimmensjonering gjør at man kan velge industristikk i en mellomperiode mens man venter på egnede smarte systemer (og muligens bedre systemer / bedre uttestede systemer til en lavere pris).

(Edit: Gjorde det mer klart at kommentarer er velkommen fra alle og punkt f.

Er noen uenig (eller enig) så kommenter gjerne.

Griffel

Sitat fra: Oddaa på søndag 02. oktober 2016, klokken 00:13
Tja, på min arbeidsplass fjernes parkeringsplassene så da blir det i alle fall ingen lading.
Siden da ingen pendler er det vel heller ikke noe behov.
Sitat fra: sylwester på søndag 02. oktober 2016, klokken 00:18
Og siden den grafen er snitt av 200 leiligheter så betyr vel det at det er fritt frem for å lade 23kWh to dager i uka istedenfor å lade for 6,6kWh hver dag. Grafen ville jo uansett sett helt lik ut :-)
Siden grafen var en spesiell dag stemmer ikke det. Men derimot riktig at 55 av de 200 (27%) kan lade 23kWh om de gjør det riktig, men ikke dersom de programerer bilene sine til å være fulladet kl. 6. Da vil toppen komme kl 05.00.
Men som sagt de fleste dager i året har nettet kapasitet nok slik det er idag.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Hos oss har bare 1 av 7 mulighet til å parkere på arbeidsplass. Tror nok at "bensinstasjon" på jobb er lite realistisk på sikt.

Oddaa

Sitat fra: Griffel på søndag 02. oktober 2016, klokken 11:00
Sitat fra: Oddaa på søndag 02. oktober 2016, klokken 00:13
Tja, på min arbeidsplass fjernes parkeringsplassene så da blir det i alle fall ingen lading.
Siden da ingen pendler er det vel heller ikke noe behov.

Det går nok mot at pendling må skje på andre måter enn med bil, inkludert elbil. I alle fall i de største byene. Så å tro på at arbeidsgiver skal bli pålagt å legge til rette for lading er vel omtrent som å tro på julenissen. Tvert i mot så pålegges de å begrense bruken av privatbiler ved at det ikke skal legges til rette for parkering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Griffel

Sitat fra: Robert Sund på søndag 02. oktober 2016, klokken 08:05
Ja, jo mer ensartet en gruppe er jo mindre vil forbruket fordele seg utover; dette vil være sant uansett om det er vannkokere i reklamepausen til populære TV programmer (som er ett problem i England), middagstidspunkt, trafikk, osv.

Ett smart system med litt ekstra kapasitet vil kunne utnytte mye av den ekstra kapasiteten også på årets kaldeste dag, nettop fordi trekket kan reguleres.

c) Med økt utbredelse av elbiler, vil også variasjonen i bruksmønster øke.

d) Tilstrekkelig dimensjonering når ting blir bygd har vært lurt, og er lurt.

Det virker som du har forstått meg. Hensikten min var egentlig å påpeke at det er en missforståelse å tro at en har enorm ledig kapasitet til alt mulig forbruk om natten alle dager i året.

Det er forskjell på landet som helhet (Bolig-Landbruk-Industri og Handel samlet) og distribusjonen i de enkelte distrikter. Energiprisen (kr/kWh) fra strømleverandør vil variere med forbruket baset på store distrikter som østland/vestland/midtnorge og nordnorge og gir lavere priser om natten på grunn av næring, nesten uansett. Prisen styres av tilbud og etterspørsel og varierer fra time til time. Hoveddistribusjonen gjør at prisene igjen varierer mellom disse store distriktene (Statnett).

Netteier er ansvarlig for lokaldistribusjon, har monopol, og skal dele utgiftene på brukere. Kostnadene som skal deles er avhengig av dimmensjonering (høyeste effektutak systemet skal tåle), vedlikehold, effekttap i nettet.
Størsteparten av disse utgiftene er knyttet til dimensjonering, tapene i nettet er knyttet både til energiforbruk og effekt (20kW en halv time gir dobbelt så høyt tap som 10kW en time).

Derfor er det vel ikke urimlig at nettavgift knyttes mer til effektbehov enn energiforbruk. Men hvordan den skal utformes på en rettferdig måte er et stort spørsmål.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA