Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.

Startet av elektrolux, fredag 11. november 2016, klokken 20:57

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

En totalt ubrukelig artikkel for "Vi som ønsker elbilen dit pepperen gror"  :D
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

sylwester

I det man regner på dette så finner man fort ut at elbiler ikke bruker så mye strøm i frohold til f.eks. oppvarming av hjem.

Jeg regnet meg frem til 2,4TW for 1M biler, dvs. 3,6TW mot NVEs estimerte 4TW. Sikkert greit å runde oppover. At det hele bilparken vil øke forbruket med 20% er også sannsynlig, men husk at privatforbuket på elektristet er pianøtter i forhold til det totale forbuket på landsbasis. F.eks. så vil det være under 3% av den totale strømmen som brukes av industrien.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Oddaa

Nå er det vel snarere effekten enn energien som eventuelt blir problemet. Men mye kan sikkert løses ved å spre ladingen ut over kvelden og natten slik det antydes i artikkelen, selv om det krever en eller annen form for styring.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Trekkoppbil

Da jeg leste artikkelen tidligere i helga, tolka jeg budskapet som at vi må lade på natta, for at strømnettet skal tålet det:

"Forutsetningen for at ladingen skal kunne skje smertefritt, er at mange av bilene lades om natten, når øvrig forbruk er lavt. "

sylwester

Vannkraft er jo veldig fleksibelt så det skal ikke være et problem å dra et par prosent mer strøm uansett når på døgnet det er. Hvis det blir et problem så er det jo bare å differensiere prisen på natta, men jeg tviler på at none prosent ekstra energi trenger et sånt drastisk tiltak. Jeg ville heller prøvd å redusere annet privatforbruk som f.eks. oppvarming.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Det spørs åssen disrtibusjonsnettet  takler det om alle skal lade under middagen i boligområder.

Jeg ser det som naturlig å lade med 10-20kw, hvis små DC-ladere til hjemmebruk skulle bli populære, eller at det blir vanlig med 3fase-biler.
Mange husholdninger har 2 biler som kommer hjem til middag. Og en del hus har flere voksne  beboere, og kanskje leieboere etc,
Det er vel inntakskabelen som er flaskehalsen for den enkelte. Hvis alle utnytter den ganske høyt under middagen, så spørs det åssen det går med enkelte boligområder.
Hvis en million biler skal lade samidig med 10kw hver kl 17, så kan man lure på hva som skjer. Det er ikke så usannsynlig framidscenario.

Griffel

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 30. september 2016, klokken 18:17
Hvis en million biler skal lade samidig med 10kw hver kl 17, så kan man lure på hva som skjer. Det er ikke så usannsynlig framidscenario.
Om det er på året kalde dager, er det ikke noe å lure på. Det går dårlig. Ellers går det nok greit.

Er transformatorkretsen fullbelastet middagstid, på årets kaldeste dag. Er det ikke rom for å lade før etter kl 22.

Og om alle lader fra 22:00 -06:00 dekkes ikke gjennomsnitts behovet når det er sikkelig kaldt ute. Uten smarte systemer vil en se problemer med nattlading når rundt 15-20% har elbil.

For nettet betyr tempratur vesentlig mer enn tid på dagen, men det er ikke greit å lade om sommeren for bruk om vinteren.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Det finnes regler for hvor mye effekt som kan avsettes til elbillading i husstanden. Dette må elektriker  ta hensyn til om du bestiller nye kurser.
Dette kalles samvittigetsfaktor og vektes forskjellig avhengig av type kurs.

Når en vanlig husstand har overbelastningsvern som kan levere 17-22 kW og det skal dimensjoneres slik at varmtvannsbereder, kokeplater og panelovner kan brukes samtidig sier det seg selv at et ikke er rom for lading med stor effekt.

Dermed henger ikke scenarioet om en million elbiler med 10 kW kl 17 på greip. 

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Hyundai Ionic.

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Øyvind.h

Så lenge jeg kan lade med 7,4kW en natt i uka er jeg fornøyd.  Naboene kan lade de andre 6 dagene :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 30. september 2016, klokken 19:25
Så lenge jeg kan lade med 7,4kW en natt i uka er jeg fornøyd.  Naboene kan lade de andre 6 dagene :)
Da er det bare å avtale med Naboene. En natt hver gir en samtidighetsfaktor på snaut 0,15. Eller du kan redusere ladeeffekten til 1,1kW og spare litt på effektleddet når de nye tariffene kommer.
Hyundai Ionic.

Øyvind.h

Ja om 32a er hele den tilgjengelige restkapasiteten i området må vi nok dele uken mellom oss :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Oddaa

Sitat fra: sylwester på mandag 26. september 2016, klokken 00:55
Vannkraft er jo veldig fleksibelt så det skal ikke være et problem å dra et par prosent mer strøm uansett når på døgnet det er.

Dette har ingenting med vannkraften å gjøre, men hvor mye effekt distribusjonsnettet til en hver tid kan overføre. Begrensninger i distribusjonsnettet er grunnen til at lading må skje på natta om dette skal gå bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA