Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slutt på gratis superlading

Startet av Poppe, fredag 11. november 2016, klokken 15:41

« forrige - neste »

sylwester

Sitat fra: mohpet på mandag 13. februar 2017, klokken 08:32
...
Det nevnes at "salt nikkelbatteri" ikke dekkes. Kan Zebra kategoriseres som dette?

Ja, Zebra er salt nikkel. Legg også merke til at alle førstegenerasjonsteknologiene er listet. I praksis betyr det at det kun er lithium eller en ny batteriteknologi som kommer som er støttet og da med 10% mindre dekning per år fra bilen er ny. Hvor mye koster det ekstra for å få dekket 30% av et lithiumbatteri?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

mohpet

Sitat fra: Go-carter på mandag 13. februar 2017, klokken 08:43
Sitat fra: mohpet på mandag 13. februar 2017, klokken 08:37
Sitat fra: mohpet på mandag 13. februar 2017, klokken 08:32
Hos If er vilkårene følgende (utdrag):

Skadet motor, gir og kraftoverføring (gjelder inntil motorvognen er kjørt 200 000 km):
Hva forsikringen omfatter: Forsikringen dekker kostnader til reparasjon av skader/følgeskader eller feil som påvirker motorvognens funksjon og som skjer plutselig og uforutsett på komponentene nedenfor.
I tillegg omfattes batteripakker i elbil og hybrid, samt elektroniske styringsenheter til disse.
Forsikringen dekker ikke skade:
på startbatterier og batterier basert på bly, nikkel- kadium, nikkel-metallhydrid og salt nikkelbatteri.
Egenandelen beregnes ut fra kjørt distanse slik:
Særskilt egenandel ved skade på batteripakke til elbil og hybridbil: 10% av reparasjonskostnaden pr år etter 1. år, inntil 75%, minst kr 4 000.


Det nevnes at "salt nikkelbatteri" ikke dekkes. Kan Zebra kategoriseres som dette?
Tror nesten jeg svarer på min egen tråd - jeg Googlet raskt salt nikkelbatteri:
https://www.tu.no/artikler/think-kjorer-pa-salt/323320

Så dette betyr vel at If sin superforsikring ikke er super mht Zebra batterier? Må nok sjekke Codan, ja. Var det noen slike spesialvilkår der, Go-carter?

11.1 Hva er forsikret
• Forsikringen gjelder for bil som har kjørt inntil 200 0000 km.
Forsikringstaker må selv kontakte selskapet for å si opp dekningen
etter bilen har kjørt 200 000 km.

11.2 Forsikringen omfatter

11.2.1 Mekanisk eller elektronisk skade
Mekanisk eller elektronisk skade som skjer plutselig og uforutsett som
påvirker bilens funksjon og berører følgende komponenter:
n) Batteri for å drive elektriske- og hybridbiler.

b) Egenandelen ved skade på batteri for å drive elektriske- og
hybridbiler.
Fram til bilen er Egenandel
1 år Kr 4 000
2 år 10 % av reparasjonskostnad
(minimum kr 4 000).
3 år 20 % av reparasjonskostnad
(minimum kr 4 000).
4 år 30 % av reparasjonskostnad
(minimum kr 4 000).
5 år 40 % av reparasjonskostnad
(minimum kr 4 000).
6 år 50 % av reparasjonskostnad
(Minimum kr 4 000).
7 år 60 % av reparasjonskostnad
(minimum kr 4 000).
Over 7 år 70 % av reparasjonskostnad
(minimum kr 4 000)
Da har jeg vært føre var og skiftet selskap til Codan og dets Superforsikring. Den dekker Zebra.
Sjekket for "moro skyld" hva det vil koste å skifte batterier hos Elbilmek. For nye Lithium blir det ca kr 55' pluss arbeid ca kr 5' (4-seter), for bytte til brukte Zebra ca kr 35'. Dette er inkl mva.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA