Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E

Startet av Mippen, torsdag 10. november 2016, klokken 22:04

« forrige - neste »

Mippen

Skulle kjøre til høyre ut fra en bensinstasjon. Rett før jeg skulle svinge ut så jeg at det kom en gutt på sykkel fra min venstre side i stor fart. Han klarte ikke å bremse fort nok og klarte å skrape opp bilen min bak. Jeg holdt vikeplikten min, sykkelen kom når jeg skulle til å svinge ut. Den var ikke ute i veien før meg. Jeg filmet episoden med Daschcam. Dessverre filmer ikke det til siden, bare foran, men du kan tydelig se at det ikke er noen syklist i bildet når jeg kjører framover og skal til å kjøre ut. Hadde jeg sett gutten på videoen hadde det betydd at jeg brøt vikeplikten, men siden han ikke er synlig og utenfor bildet mitt viser det at han kom i stor fart.


Har ikke fått avklart med foreldre saken videre. Noen tips?

Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på torsdag 22. september 2016, klokken 23:32
Skulle kjøre til høyre ut fra en bensinstasjon. Rett før jeg skulle svinge ut så jeg at det kom en gutt på sykkel fra min venstre side i stor fart. Han klarte ikke å bremse fort nok og klarte å skrape opp bilen min bak. Jeg holdt vikeplikten min, sykkelen kom når jeg skulle til å svinge ut. Den var ikke ute i veien før meg. Jeg filmet episoden med Daschcam. Dessverre filmer ikke det til siden, bare foran, men du kan tydelig se at det ikke er noen syklist i bildet når jeg kjører framover og skal til å kjøre ut. Hadde jeg sett gutten på videoen hadde det betydd at jeg brøt vikeplikten, men siden han ikke er synlig og utenfor bildet mitt viser det at han kom i stor fart.

Har ikke fått avklart med foreldre saken videre. Noen tips?

Bilister har objektivt ansvar, det har ikke syklister. Det betyr at så lenge han ikke gjorde det med vilje eller utviste grov uaktsomhet (må bevises) er det ditt problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Så lenge syklisten var på en vei eller sykkelvei og forholdt seg til gjeldende fartsgrenser og du kom fra en bensinstasjon er det opp til deg å sikre at du har god nok sikt.

Har selv vært i tilsvarende situasjon på sykkel i 30km/t, og bilisten kom fra bak ett hjørne på en bensinstasjon. Hadde penger på konto til ny sykkel etter en dag.

Skal generelt mye til at du får dekt noe som helst her.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Mippen

#3
Sykkelen kom i stor fart fra fortauet og skulle kryss veien som jeg kjørte på. Jeg hadde passer fortauet når han kom. Det var ikke fotgjenger overgang der jeg kjørte. Det var en utkjørsel. Blir jo nesten som at en syklist bare suser rett ut i veien når du kjører på hovedveien og treffer deg i siden. Han så seg ikke for og hadde full pedal når han kom. Jeg på min side så meg godt for når jeg kjørte og holdt rundt 4 km/t i følge kjøre loggen min.
Fremtiden er elektrisk.

trykkertor

Kan du lenke til bilde på google maps som viser besinstasjon, fortau og vei?

Mippen

Krysset er ikke oppdatert på google maps. Senteret er nytt i år.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#6
Her er krysset. En X der bilen min var når  jeg ble truffet. Han kom ut fra høyre side i bildet (min venstre side). Er en murkant der, men jeg kunne se deler av fortauet når jeg kjørte fram, og sykkelen og gutten var såpass høy at hodet ville være synlig hvis han hadde vært før meg  (selv om bodene sperrer litt for sikten ser du litt.)
Fremtiden er elektrisk.

Oddaa

Objektivt ansvar som det sies over. Mest sannsynlig er det vel du/forsikringen din som må dekke evt skader på syklist/klær/sykkel i tillegg til bilen din...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

elektrolux

Typisk tilfelle der en Think Classic hadde vært et bedre kjøretøy:

Mindre tjangs for å treffe den lille bilen i første omgang, og hadde syklisten klart det likevel hadde det hatt null betydning for bilen. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: elektrolux på fredag 23. september 2016, klokken 20:22
Typisk tilfelle der en Think Classic hadde vært et bedre kjøretøy:

Mindre tjangs for å treffe den lille bilen i første omgang, og hadde syklisten klart det likevel hadde det hatt null betydning for bilen. ;D

Fattig trøst :P
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#10
Sitat fra: Oddaa på fredag 23. september 2016, klokken 20:15
Objektivt ansvar som det sies over. Mest sannsynlig er det vel du/forsikringen din som må dekke evt skader på syklist/klær/sykkel i tillegg til bilen din...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ble ikke noen skader på gutten, sykkel eller klær. Han bare snaiet borti med håndtaket fra sykkelen på skjermen min. Er forberedt på at det kan bli vanskelig å vinne fram på grunn av alderen på gutten, men jeg liker ikke å bli beskyldt for grovt uaktsomt når det er jeg som blir påkjørt. Hadde det vært min sønn hadde jeg vært ydmyk og i det minste sett på hva som hadde skjedd. Hadde mine unger gjort noe slikt hadde jeg naturligvis gjort opp for meg. I følge loggen min kjørte jeg ca. 4 km/t rett før han på sykkelen dukket opp. Hvis det er høy hastighet så vet ikke jeg. Gutten på sin side kjørte så fort at han brukte nesten hele veien fra fortauet på å bremse ned.
Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

Fryktelig dårlig utkjørsel, men du har nok ikke krav på noe. Biler med langt panser uten vidvinkel kamera foran er håpløst her.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Mippen

#12
Det er vidvinkel kamera foran, men siden han kommer over veien etter jeg har passert fortauet er ikke han med i bildet. Dette er tatt med kameraet mitt rett før han treffer meg i siden. Som dere ser så er det fullt mulig å se hvis noen kommer på fortauet selv om det er mur der. Hvis dere ser på bildet jeg postet lengre oppe er ikke muren høyere enn bilen min.

Siste bildet er når jeg skal til å passere fortauet. Du ser litt på bildet, men en del bedre i virkeligheten pluss du kan se hodene til folk gjennom sprinklene på rekkverket over.

Tenkte å ta bilder med mitt 180 graders vidvinkel kamera for å vise når noen kommer gående eller syklende hvor mye du faktisk kan se, selv om ikke sikten er optimal.

Som sagt jeg fulgte med hele tiden om noen kom, og hastigheten var lav (4 km/t). Siden han ikke kom med i bildet på kameraet mitt viser det at han holdt høy hastighet og kom inn i situasjonen etter at jeg hadde passert med bilen.
Fremtiden er elektrisk.

minim

Jeg hadde faktisk vært mest bekymret for førerkortet mitt i en slik situasjon.. Ville ikke laget for mye styr av det for kortet sitter løst i bil->sykkel kollisjoner :/
-TMS 85D
-03 VW Polo

Trekkoppbil

#14
Det er alltid bra når noen tar opp vikepliktsspørsmål. Det er god hjernetrim.

Det som kan være interressant problemstilling her, er om bil A er kommet opp i en situasjon hvor han ikke har hatt sjans til å avverge situasjonen, og det ikke har vært mulig å se kjørende B i tide, uansett hva slags forhåndsregler man har tatt. Hvilke regler gjelder da, om bil A i utgangspunktet har vikeplikt for kjørende B? Skulle B ha fulgt generelle regler om å være varsom? Og har det innvirkning på skyldspørsmål?

Når man kommer fra bensinstasjon og kjører ut i vei, har man vikeplikt for den som er i veien.
Når man kommer fra fortau og kjører ut i vei, så har man vikeplikt for den som er i veien.
Men den som kommer fra fortau har ikke vikeplikt for den som kommer fra bensinstasjon.

Så kan man også diskture mye om og men, om hvem som var ute i veien først, og om det er helt andre regler som gjelder.

Sitat4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA