Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla-eiere er tilkjent erstatning

Startet av samohT, torsdag 10. november 2016, klokken 19:50

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: Orbit på mandag 26. september 2016, klokken 18:47
Sitat fra: Beckern på mandag 26. september 2016, klokken 18:36
Har inntrykk av at det er to skoler ang brekk. Den gamle sa at du aldri skulle bruke brekk om vinteren.
Du nye sier vel heller at man bør bruke det hver dag. Jevnlig bruk hindrer at det setter seg.

+1 til siste alternativ.

Hva er det som holder i3 på plass uten brekk? Er det kun motstand i drivverk, eller er det en mikroskopisk låsepinne når den settes i P slik som på vanlige automatkasser? Etter å ha sett en slik pinne i virkeligheten, er [fossil-]parkering for meg alltid fotbrems - N - håndbrekk - fotbrems ut/inn - P, for å sikre at bilen henger på parkeringsbremsen, og ikke automatkassen.

Er en liten pinne der ja.


Ingeniøren

Sitat fra: john på mandag 26. september 2016, klokken 21:43
Er det ikke endel sånne "tips og triks" som går ut på dato etter hvert?
Er det mange her som har opplevd fryst brekk på en "nyere" bil?

Hører nok fortiden til med lange strekk av vire gjennom føringer under bilen. Har opplevd et på  slike, men for min del går det nok mer på at jeg føler at den litt motoren som skrur til og låser må gå hver gang. Mulig den bare har godt av det, men....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moonbuggy

#32
Sitat fra: LMOR på lørdag 24. september 2016, klokken 18:15
Har heller ikke opplevd dette de siste XX årene, selv i -25. En i3 varmer du opp, så det bør være rimelig lav sannsynlighet for å stå fast pga det. Triller den i veg uten parkeringsbrems, regner jeg med du får avkorting i utbetalingen.

Vel, den kan vel ikke trille ivei uten parkeringsbrems, uansett ?

Ifølge manualen så holder parkeringlåsen på "input driveshaft gearbox" bilen i 32 graders helling.
Denne aktueres når bryteren på styret settes i P, eller når setebeltet løsnes eller dør åpnes. Denne låsen er bistabil, dvs. den trenger strøm både for å aktiveres som skjer når man slår av for å forlate bilen, eller deaktiveres motsatt vei.

Så den elektromekaniske parkeringsbremsen direkte på bakhjulsskivene er vel egentlig bare en ekstra sikring. Den virker jo også som emergency brake dersom de vanlige bremsene svikter.

Ferry

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 27. september 2016, klokken 15:26
Vel, den kan vel ikke trille ivei uten parkeringsbrems, uansett ?
Sitat
Så den elektromekaniske parkeringsbremsen direkte på bakhjulsskivene er vel egentlig bare en ekstra sikring.

De to utsagnene henger ikke helt sammen. Hvis bilen ikke kan trille, hvorfor da ha en ekstra sikring? Selvfølgelig kan bilen trille, hvis noe annet feiler. Kanskje ikke så sannsynlig, men like fullt mulig.


Ingeniøren

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 27. september 2016, klokken 15:26
Sitat fra: LMOR på lørdag 24. september 2016, klokken 18:15
Har heller ikke opplevd dette de siste XX årene, selv i -25. En i3 varmer du opp, så det bør være rimelig lav sannsynlighet for å stå fast pga det. Triller den i veg uten parkeringsbrems, regner jeg med du får avkorting i utbetalingen.

Vel, den kan vel ikke trille ivei uten parkeringsbrems, uansett ?

Ifølge manualen så holder parkeringlåsen på "input driveshaft gearbox" bilen i 32 graders helling.
Denne aktueres når bryteren på styret settes i P, eller når setebeltet løsnes eller dør åpnes. Denne låsen er bistabil, dvs. den trenger strøm både for å aktiveres som skjer når man slår av for å forlate bilen, eller deaktiveres motsatt vei.

Så den elektromekaniske parkeringsbremsen direkte på bakhjulsskivene er vel egentlig bare en ekstra sikring. Den virker jo også som emergency brake dersom de vanlige bremsene svikter.

Det var det jeg antok - noe mer enn en strikkepinne i eikene... 32 grader er bratt, veldig bratt men jeg ville ikke hatt fart når jeg satte den i Park.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jche

bilen må både stå i P og ha parkeringsbremsen aktivert, hvis ikke blir det avkortning. Kona brant seg på dette en gang da bilen sto parkert i slak bakke på kun brekk(bil i N). Brekket svikta og bilen forsvant...
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

moonbuggy

#36
jche:
BMW i3 kan ikke parkeres i N. Parkeringslås aktiveres automatisk.

Alt kan jo svikte, men parkeringslås på i3 virker ganske robust. Det er en "kraftig" tapp som tar inngrep direkte på innakslingen til gearboksen.
.
Den aktiveres uansett, enten du velger den direkte, eller forlater bilen (aktiveres av åpent belte og dør åpen).
Den viktigste oppgaven for den elektromekaniske parkeringsbremsen direkte på hjulskivene, er nødbrems i tilfelle hovedbremsen svikter. Men, selvfølgelig skal bilen stå stille, så er man ekstra godt sikret med både parkeringslås på aksling og bremsen på hjulene.

Som de fleste husker, så gjør BMW det klinkende klart at denne bilen ikke kan slepes med å løfte opp forhjulene som ellers er vanlig. Hele bilen må "tas" opp. Parkeringslåsen som "alltid" slår seg på, er viktigste grunn for det. Den kan rett og slett ikke frewheeles på bakhjulene.

Orbit

#37
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 27. september 2016, klokken 22:01
Som de fleste husker, så gjør BMW det klinkende klart at denne bilen ikke kan slepes med å løfte opp forhjulene som ellers er vanlig. Hele bilen må "tas" opp. Parkeringslåsen som "alltid" slår seg på, er viktigste grunn for det. Den kan rett og slett ikke frewheeles på bakhjulene.

Så langt jeg ser av bruksanvisningen er det mulig å sette giret i permanent N (f.eks. for å dytte bil i nødstilfeller). Men det var kanskje derfor du skrev "alltid".....

Edit: Bilen ha håndbrekket på mens opplåsningssekvensen gjennomføres, for deretter å løses ut til slutt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

Orbit:
Akkurat den har jeg oversett. Da er det faktisk mulig å sette bilen uten lås.  :)

Men, det krever jo en spesiell prosedyre...

john

Ang. "den lille pinnen"
Husk at den er gearet, så direkte belastning på den er mindre pga reduksjonsgearet. Altså trenger det ikke være en stor tykk bolt.

moonbuggy

Her er et bilde av den "lille pinnen" eller hele parkeringslåsen. (fra maint/training manual)

jche

#41
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 27. september 2016, klokken 22:01
jche:
BMW i3 kan ikke parkeres i N. Parkeringslås aktiveres automatisk.

Alt kan jo svikte, men parkeringslås på i3 virker ganske robust. Det er en "kraftig" tapp som tar inngrep direkte på innakslingen til gearboksen.
.
Den aktiveres uansett, enten du velger den direkte, eller forlater bilen (aktiveres av åpent belte og dør åpen).
Den viktigste oppgaven for den elektromekaniske parkeringsbremsen direkte på hjulskivene, er nødbrems i tilfelle hovedbremsen svikter. Men, selvfølgelig skal bilen stå stille, så er man ekstra godt sikret med både parkeringslås på aksling og bremsen på hjulene.

Som de fleste husker, så gjør BMW det klinkende klart at denne bilen ikke kan slepes med å løfte opp forhjulene som ellers er vanlig. Hele bilen må "tas" opp. Parkeringslåsen som "alltid" slår seg på, er viktigste grunn for det. Den kan rett og slett ikke frewheeles på bakhjulene.

Poenget mitt var at begge deler må være aktive for at forsikringa skal kalle det en sikker parkering. Det er ikke nok å sette bilen i P, brekket må også være i bruk.
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

Ingeniøren

#42
Sitat fra: jche på onsdag 28. september 2016, klokken 13:45
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 27. september 2016, klokken 22:01
jche:
BMW i3 kan ikke parkeres i N. Parkeringslås aktiveres automatisk.

Alt kan jo svikte, men parkeringslås på i3 virker ganske robust. Det er en "kraftig" tapp som tar inngrep direkte på innakslingen til gearboksen.
.
Den aktiveres uansett, enten du velger den direkte, eller forlater bilen (aktiveres av åpent belte og dør åpen).
Den viktigste oppgaven for den elektromekaniske parkeringsbremsen direkte på hjulskivene, er nødbrems i tilfelle hovedbremsen svikter. Men, selvfølgelig skal bilen stå stille, så er man ekstra godt sikret med både parkeringslås på aksling og bremsen på hjulene.

Som de fleste husker, så gjør BMW det klinkende klart at denne bilen ikke kan slepes med å løfte opp forhjulene som ellers er vanlig. Hele bilen må "tas" opp. Parkeringslåsen som "alltid" slår seg på, er viktigste grunn for det. Den kan rett og slett ikke frewheeles på bakhjulene.

Poenget mitt var at begge deler må være aktive for at forsikringa skal kalle det en sikker parkering. Det er ikke nok å sette bilen i P, brekket må også være i bruk.

Ja slik går det når barnehage generasjonen blir "voksen".

Vi ser det på jobb - prosedyrer og sikring på alle tenkelige og utenkelig felt. Snart må man vel ha kurs for å gå på do. Trodde det holdt med puter under armene men de skal faktisk ha oss til i innstaller sofaputer under armene og da får man ikke jobbet særlig effiktivt. ;)

Vet ikke om det blir så mye bedre mht ulykker da folk glemmer å se seg for å tenke sikkerhet da de tror at alt er tenkt på for de....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA