Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla-eiere er tilkjent erstatning

Startet av samohT, torsdag 10. november 2016, klokken 19:50

« forrige - neste »

LMOR

OK, det er et fritt land. Åpner du døren går en automatisk over på P, men det kommer en advarsel i skjermen om at en må sette på parkeringsbremsen. (or det er derfor en får en varsellyd). I manualen står det også at en må gjøre det hvis det er en helling.
Ville bare gjøre oppmerksom på det, hvis noen tror at alt skjer automatisk.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LeafSwe

Sitat fra: samohT på torsdag 22. september 2016, klokken 21:29
Har nettopp kjøpt meg en brukt i3.
Denne er utstyrt med navi pro med ryggesensor. Når man setter bilen i revers kommer ryggesensordisplayet raskt opp, men det bruker 3-5 sekunder på å forsvinne når man setter bilen i D.
Er det en software bug?

Efter du lagt i D, dra "joysticken" till vänster, så stängs backkamerabilden.
3P+
3SR+

Ferry

Jeg bruker parkeringsbrems når biler parkeres. Om den fryser fast så anser jeg det for å være en garantisak, evt. en vanlig reparasjon.

Rayray

Sitat fra: Ferry på fredag 23. september 2016, klokken 22:08
Jeg bruker parkeringsbrems når biler parkeres. Om den fryser fast så anser jeg det for å være en garantisak, evt. en vanlig reparasjon.

Samme hva man anser det som, om man har dårlig tid og bilen står bom fast......

Ferry

Det har gått bra de to første vintrene, det har også gått bra med de tre foregående bilene. Jeg må tilbake til 1999 sist jeg var borti at håndbrekket frøs fast. Men bilen var sprek og hadde 4wd, så jeg stod ikke fast. Varmt ble det også, så da tinte det opp. Er fryst håndbrekk et utbredt problem? Jeg har bare opplevd denne ene episoden på 25+ år.

LMOR

Har heller ikke opplevd dette de siste XX årene, selv i -25. En i3 varmer du opp, så det bør være rimelig lav sannsynlighet for å stå fast pga det. Triller den i veg uten parkeringsbrems, regner jeg med du får avkorting i utbetalingen.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rayray

Vet ikke om det er noe utbredt problem, men jeg har sett en del tilfeller på fjellet og i skisentre, når biler har stått en stund i skikkelig kulde og/eller det har vært værskifte og gått fra kaldt til mildt til kaldt igjen.. så også en del tilfeller på pendleparkeringen ved togstasjonen for noen år siden.. uansett er det kjipt for den det gjelder der og da.. ☺️

ApeX

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 23. september 2016, klokken 18:52
Bruker neste aldri brekk. Min går da alltid i "automat" lås uansett. Dessuten, her østpå blir det kaldt og har du først opplevd at brekket fryser så holder du deg litt anna dette.

Litt leit den dagen du ikke setter på brekket og bilen trillet førerløst inn i et annet kjøretøy, hus, gjerde, barnevogn ol. Det skjer utrolig mange unødvendige skader som følge av at folk ikke sikrer bilen sin tilstrekkelig.. Og som LMOR nevner, er det noe som kan føre til en avkorting i forsikringsoppgjøret.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Ingeniøren

Sitat fra: ApeX på søndag 25. september 2016, klokken 17:01
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 23. september 2016, klokken 18:52
Bruker neste aldri brekk. Min går da alltid i "automat" lås uansett. Dessuten, her østpå blir det kaldt og har du først opplevd at brekket fryser så holder du deg litt anna dette.

Litt leit den dagen du ikke setter på brekket og bilen trillet førerløst inn i et annet kjøretøy, hus, gjerde, barnevogn ol. Det skjer utrolig mange unødvendige skader som følge av at folk ikke sikrer bilen sin tilstrekkelig.. Og som LMOR nevner, er det noe som kan føre til en avkorting i forsikringsoppgjøret.

Bruker brekk når terrenget skråner men på flatt underlag er det unødvendig.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Har inntrykk av at det er to skoler ang brekk. Den gamle sa at du aldri skulle bruke brekk om vinteren.
Du nye sier vel heller at man bør bruke det hver dag. Jevnlig bruk hindrer at det setter seg.

Orbit

Sitat fra: Beckern på mandag 26. september 2016, klokken 18:36
Har inntrykk av at det er to skoler ang brekk. Den gamle sa at du aldri skulle bruke brekk om vinteren.
Du nye sier vel heller at man bør bruke det hver dag. Jevnlig bruk hindrer at det setter seg.

+1 til siste alternativ.

Hva er det som holder i3 på plass uten brekk? Er det kun motstand i drivverk, eller er det en mikroskopisk låsepinne når den settes i P slik som på vanlige automatkasser? Etter å ha sett en slik pinne i virkeligheten, er [fossil-]parkering for meg alltid fotbrems - N - håndbrekk - fotbrems ut/inn - P, for å sikre at bilen henger på parkeringsbremsen, og ikke automatkassen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

02jan

Er lært opp til ikke bruke brekk. Men de siste årene har jeg måtte bytte strømper, ledning, skiver, kalippere på bilene med få år i mellom.

Bruker brekket på i3 hver eneste parkering, teori på at det er bedre med hyppig bruk. Pluss stoler ikke på p mekanismen.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

JorgenM

Bytter du strømper så sjelden? ;D

Som oftest aktiverer jeg brekket når jeg parkerer bort, mens hjemme vet jeg at bilen står trygt på flata eller som oftest inne i garasjen.

Tror den tappen som er aktivert når bilen står i P er skjøre greier...
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Det går på autopilot. Hadde jeg ikke hatt det som vane, så hadde jeg glemt det når jeg virkelig trengte det. Kan ikke forstå vitsen med å ikke gjøre det hver gang.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

john

Er det ikke endel sånne "tips og triks" som går ut på dato etter hvert?
Er det mange her som har opplevd fryst brekk på en "nyere" bil?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA