Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fiat 126p 1976 til elektrisk

Startet av Robert Sund, torsdag 10. november 2016, klokken 19:50

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Robert Sund på fredag 23. september 2016, klokken 21:05
Men det skal jo noe til for at det skal bli ett problem. Tross alt må elbilene trekke en samlet effekt tilsvarende hele boligfeltet sin differanse mellom topp og bunn (på natten) før endringen går i null!
Dersom nesten alle har elbil skal det ikke mye til før det skjer, om alle prøver å lade sent på natten vil det helt sikkert skje. Står en derimot tilkoblet når en er hjemme i et slikt system vil utgjevningen gå, om ikke helt av seg så ved hjelp av lastbalanseringssystemet.



Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Det behøver jo ikke være "konstant last" hele døgnet. Det viktigste er jo faktisk å fjerne peakene (særlig toppene, men også bunnene).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på fredag 23. september 2016, klokken 22:27
Det behøver jo ikke være "konstant last" hele døgnet. Det viktigste er jo faktisk å fjerne peakene (særlig toppene, men også bunnene).
Derfor er det ugunstig om "alle" prøver å lade med høyest mulig effekt for å være fulladet kl.06.00. siden det vil skape en topp.
Overlat utgjevningen til lastbalanseringssystemet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Griffel på lørdag 24. september 2016, klokken 12:40
Sitat fra: Rio på fredag 23. september 2016, klokken 22:27
Det behøver jo ikke være "konstant last" hele døgnet. Det viktigste er jo faktisk å fjerne peakene (særlig toppene, men også bunnene).
Derfor er det ugunstig om "alle" prøver å lade med høyest mulig effekt for å være fulladet kl.06.00. siden det vil skape en topp.
Overlat utgjevningen til lastbalanseringssystemet.

Enig, men det er p.t. svært få elbiler, sammenlignet med alle de andre lastene. Jeg tror fremdeles (selv om man må regne på det) at selv om "alle" gjorde det ville "peaken" ligge godt innenfor normalområdet.

Utover det, selvsagt enig at "demand response" er bedre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elbil fundamentalist

Dynamisk lastkontroll med prioritet etter byggets eget strømforbruk gjør at ladeplassene får litt uforutsigbar tilgangen til strøm. Derfor vil vi at den som kommer sist inn får prioritet, da det kan være at brukeren skal raskt ut igjen på trening, ut å handle etc.
De som har vært tilkoblet en stund har da ikke lenger prioritet, men lader fortsatt med f.eks 8Amp. Vi vil forsøke å legge opp wifi i garasjen, slik at bilens app fungerer, at eieren kan følge med hvor mye den er ladet fra mobiltelefonen. Biler med nettverk over 3G har vi ikke løst enda. Mobilrepeater er vel ikke kommersielt tilgjengelig? Er det noen som har forslag på dette?
Ladestasjonene girer helt opp til 22KW på de bilene som kan det når det er kapasitet til det. Jo fortere man får ladet opp de til enhver tid tilkoblede bilene, jo mer kapasitet kan man benytte på de som kobler seg til senere.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

KjellG

En bør kunne bestille når bilen ønskes fulladet. Dvs, en kan nedprioriteres når andre har mer presserende behov.

Griffel

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 24. september 2016, klokken 16:21
Ladestasjonene girer helt opp til 22KW på de bilene som kan det når det er kapasitet til det. Jo fortere man får ladet opp de til enhver tid tilkoblede bilene, jo mer kapasitet kan man benytte på de som kobler seg til senere.
Jeg tror det er den eneste strategien som virker i praksis. En står tilkoblet når en er hjemme og vil da normalt få ladet bilen raskt, siden det blir få samtidige brukere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Robert Sund

@KjellG Enig


Femtocell eller picocell er en mulighet der mobildekningen er dårlig, og man har tilgang til Internet. Det er i bruk allerede både av private og av bedrifter. Det sparer strøm på mobilene også da de kan skru ned på sendeeffekten når basestasjonen er nær.


@Griffel
Det gjør oppsettet enkelt. Og det gjør det forutsigbart for "vanlige folk". Og det hindrer ikke de som stiller inn ladetidspunkt i bilen. Og den vil utnytte kapasiteten maksimalt hvis annlegget er underdimensjonert, uten å overbelaste.

Men at det er den eneste eneste strategien som virker er jeg uenig i. Spesielt hvis annlegget har tilstrekkelig kapasitet er det bedre, og det er billigere, og det frigjør kapasitet til de som trenger det, hvis man flytter lading til natten for de fleste. Kanskje en knapp på stasjonen "Spar penger - Nattlading" ?

Og når man er inne på knapper på stasjoner. En knapp (eller app) for å angi "opp til 20% med en gang, og deretter til 80% og stopp", for å spare batteriet for alle som ikke kan stille dette inn i bilen!

jkirkebo

Sitat fra: Robert Sund på lørdag 24. september 2016, klokken 20:21
Og når man er inne på knapper på stasjoner. En knapp (eller app) for å angi "opp til 20% med en gang, og deretter til 80% og stopp", for å spare batteriet for alle som ikke kan stille dette inn i bilen!

Da må du DC-lade via CHAdeMO eller CCS. Over Type 2 AC vet ikke ladestasjonen hvor mye strøm som er på batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Jeg vil påstå at mange overkompliserer dette. For de fleste vil det være nok at det skilles litt på pris i høy og lavforbruksperioder så tilpasser de seg. Og hvis de fleste tilpasser seg er problemet løst. En bil kjører normalt 13000 km i året som vil si ca 7 kWt i døgnet. Lader man med 2 kW er det 3,5 timer, altså vel innenfor lavforbruksperioden. Noen har to biler og da er det snakk om 4 kW, men selv dette er ikke noen særlig belastning fordi forbruket er lavt i denne perioden. Vår bil avslutter ladingen på 2,2kW rundt kl 0630, omtrent samtidig som kona starter morgendusjen som vil si at VVBen på 2 kW tar over belastningen. Samtidig skrus det på lys og annet på rundt 500W. Og oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel og støvsuger er ting man normalt ikke bruker om natta, så dette påfører ekstra belastning om dagen uten at det er noe problem. Man kan altså fint lade inntil maksbelastningen om dagen uten at det er noe problem.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rio

Jeg er enig i at mange overkompliserer dette. Elnettet kan klare induksjonskomfyrer på ettermiddagen, så det takler nok fint noen elbiler som lader om natten.

Det kan være sameier, osv. som har vanskeligheter, men også der vil jo forbruket være betydelig lavere om natten, og ladende elbiler vil ikke være noe problem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#26
Sitat fra: Rio på søndag 25. september 2016, klokken 22:23
Jeg er enig i at mange overkompliserer dette. Elnettet kan klare induksjonskomfyrer på ettermiddagen, så det takler nok fint noen elbiler som lader om natten.
Ja det takler det fint, siden brukstiden er kort, og varierer fra leilighet til leilighet, eller enebolig til enebolig på samme krets. Men dersom alle på den kaldeste dagen i året i veien du bor slo på induksjonskomfyren fra kl 19:00 til 19:15 er det ikke så sikkert.

Så lenge antall elbiler er lite er problemet lite, på de fleste dager i året er problemet lite. På årest kaldeste dag kan mange elbiler som lader om natten bli et problem noen steder. Forskjellen mellom maksimalt timeforbruk og lavest timeforbruk på åretst kaldeste dag er nok mindre enn mange tror.
Jeg har tall for et leilikhets kompleks på 200 leiligheter. Maksimalt timeforbruk 2,8kWh/h per leilighet kl 19-20 laveste samme natt kl 2,05kWh/h per leilighet. fra kl. 22-06 er da ca. 5kWh tilgjenglig per bolig om en skal ligge under kl 19 verdien. Tilgjenglig effekt sammenlignet med topp dagtid per bolig kommer ikke over 750W. Det skal derfor ikke så mange med 7kW lader til før forbruket på transf. kretsen blir størst noen timer på natten.

Er transformatorkretsen fullbelastet middagstid, på årets kaldeste dag, dekkes ikke gjennomsnitts behovet om alle har elbil, men nesten. Uten lastdeling vil problemet bli synlig ved 10-15% elbiler.

For nettet betyr tempratur vesentlig mer enn tid på dagen, men det er ikke greit å lade om sommeren for bruk om vinteren.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Hei Griffel,

Enig med deg, men jeg skrev "lader om natten", altså at de enten brukte en timer, eller intern styring for å sørge for at ladingen skjer mellom f. eks. 00:00 og 06:00 (eller når det er lavt forbruk).

Jeg synes laststyring osv. er veldig spennende teknologi (har jobbet tidligere med AMR), men samtidig er jeg opptatt av at vi ikke må "prise elbilen ut av markedet". 10 A om natten holder for de fleste. Det bør være en billig "entry"-løsning.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#28
10A om natten vil nok gi deg maksimaleffekten på nattetid.
For eneboliger er gjennomsnittlig forbruk -15grader kl 19-20 ca 6kWh/h kl. 00-01 ca 5,2kWh/h + elbil 2,3 = 7,5kW altså en ny topp.

For sammeier kan en si at siden de fleste klarer seg med 10A de fleste dager i året er dette det meste hver enkelt kan få?
For sameieleiligheten har forbruket sunketv0,6kW + 2,3 altså ny topp + 1,7kW. kl.00
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Dersom man bare ser på én enebolig, ja. Men foreløpig er det 2-3% elbiler, og selv med 25% så vil det i gjennomsnitt bare øke med 600 W om natten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA