Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fiat 126p 1976 til elektrisk

Startet av Robert Sund, torsdag 10. november 2016, klokken 19:50

« forrige - neste »

Robert Sund

Vannkraften i Norge stabiliserer elforsyningen i Europa, fordi den kan reguleres så raskt. Kan Norge/elbilistene bidra enda mer ved å lade ved å lade på riktig tidspunkt? Midt på natten er forbruket ganske lavt.

Hvor mange elbiler må lade på natten for å fylle "badekaret"?


Vi hadde forøvrig en selvforsyningsgrad (nesten bare vannkraft) på 2 826 979 MWh / 2 239 546 MWh = 126 % siste uke

http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Produksjon-og-forbruk/

Elbil fundamentalist

Dette er akkurat det elbiler kan bidra med. Mer stabilt strømforbruk. Vi skal i vårt sameie installere ca 30 ladeplasser i garasjen med type 2 og akter å "fylle badekaret" med dynamisk styring av lading av elbilene etter sameiets forbruk ellers. SVi ser på om vi kan kombinere det med tappevannproduksjon på dagtid og lading på kveld natt. Da vil vi kunne hente det nye strømforbruket uten å øke effekt toppene. Både SALTO og Zaptec støtter dette.

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Rio

Robert: Elbiler kan hjelpe, men selv om alle bilene i Norge var elbiler så ville de kun utgjøre ca 5% av strømenergien.

Jeg tenker med litt intelligens kan VVB og elbiler ugjøre en god del - det er ikke så mye som skal til. Spesielt dersom man også passer på at de (sammen med ovner) slukkes akkurat når det er peak.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

#3
Hvor blir det av differansen mellom produsert energi og forbrukt energi i grafen?

Hva med benevningen? Burde vært MWh/h, MWh/d, MWh/uke,......?

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rav4_EV

Fordel med både raske ladere og ladepunkt med effekt, da.

Drypplading over hele natten bidrar ikke stort.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Robert Sund

Benevningen er MWh/h

Differansen mellom produksjon og forbruk er eksport.

Vi er godt over 100% selvforsynt med vannkraft. Hvis det er overproduksjon i utlandet sparer vi på vann i magasinene og så selger vi samme kraften tilbake litt senere når de har behov (til høyere pris).

Kraft kan også strømme gjennom Norge, f.eks. fra Danmark når det blåser godt der og til Sverige.

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 23. september 2016, klokken 09:57
Fordel med både raske ladere og ladepunkt med effekt, da.

Drypplading over hele natten bidrar ikke stort.

Men i gjennomsnitt kjører vi 33 km/døgnet i Norge, hvilket tar ca. 6 kWh. Lader vi med selv 10 A (2,3 kW), så passer det fint i badekaret. Med god margin.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 23. september 2016, klokken 09:57
Fordel med både raske ladere og ladepunkt med effekt, da.

Drypplading over hele natten bidrar ikke stort.
Det "badekaret" er på 5-6 timer hver natt, noe som vanligvis er mer enn nok til å lade opp et vanlig forbruk selv på 10A. Har du større batteri og kjører mye kan du gjerne ha større ladeeffekt.

Jeg bruker timeren på bilen og den er ferdig ladet ca kl 0600 så mitt forbruk passer 90% av dagene inni dette badekaret uten at jeg tenker på det.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Robert Sund

Enig i det. Og det er sikkert mange som lader på natten, som er helt perfekt for strømnettet.

Det helt perfekte for strømnettet ville være noen som hadde eksakt motsatte forbruk av andre, og kanskje til om med produksjon når det trengs (V2G for eksempel, eller solkraft midt på dagen). Derfor synes jeg effektavgift-planene for husholdninger er litt malplassert. IMHO løser det ett problem som stort sett ikke eksisterer, og det hindrer gode løsninger.

KjellG

#10
Sitat fra: Robert Sund på fredag 23. september 2016, klokken 10:28
Differansen mellom produksjon og forbruk er eksport.

Noe en vet, eller en antagelse?

Det som eksporteres blir vel også brukt? En kan betrakte energi lagret i batterier, vann i høydebasseng etc som lagret, ikke forbrukt energi, men volumet her er vel forsvinnende?

Synes denne grafen er uklar.

Dersom en fyller badekaret, så utnytter en produksjonskapasiteten, men vannmagasinet blir ikke større. Må det bygges større og flere dammer?

nr1rayner

For å "fylle badekaret" må vel tidsdifferensiert strømpris inn.
Det har de i mange andre land, men altså ikke her (meg bekjent).
Så slik det er i dag betaler vi like mye om vi lader kl 15-18 eller kl 01-04.. Da er det få som ser hensikt i å lade på "rett tidspunkt".

Elbiler har jo et mye større potensiale enn å bare fylle badekaret, de kan levere strøm til nettet i toppene.
Istedet for å montere batteri i de tusen hjem kan man altså bruke batteriet i bilen. Genialt, men systemet koster vel flesk...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Griffel

#12
Sitat fra: KjellG på fredag 23. september 2016, klokken 12:39
Sitat fra: Robert Sund på fredag 23. september 2016, klokken 10:28
Differansen mellom produksjon og forbruk er eksport.

Noe en vet, eller en antagelse?
Ved å følge linken i trådstart vil du se at eksport er svert nær forskjellen mellom produksjon og forbruk. En liten differanse som kan tilskrives eget forbruk (tap ol.)


Sitat fra: KjellG på fredag 23. september 2016, klokken 12:39
Dersom en fyller badekaret, så utnytter en produksjonskapasiteten, men vannmagasinet blir ikke større. Må det bygges større og flere dammer?
Forbruket til elbiler er mindre enn det nordiske kraftoverskuddet. Selv etter at alle fossilbiler er byttet til batteribiler.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Electrix på fredag 23. september 2016, klokken 10:57
Jeg bruker timeren på bilen og den er ferdig ladet ca kl 0600 så mitt forbruk passer 90% av dagene inni dette badekaret uten at jeg tenker på det.
Dette er en god strategi når få benytter den. Dersom "alle" lader med så høy effekt som mulig for å være fulladet kl 06.00 vil "toppen" i boligstrøk bli mellom fem og seks.
I anlegg med lastbalansering er det en risikosport.

Systemer med lasbalansering vil fungere best om alle kobler seg til når de er hjemme
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Robert Sund

Så lenge effektiviteten på laderen ikke blir vesentlig forringet ved lav ladehastighet jevnes lasten i boligstrøket nok best hvis mange strekker ladingen utover de timene badekaret varer. (Zoe sin lader liker litt fart).

Men det skal jo noe til for at det skal bli ett problem. Tross alt må elbilene trekke en samlet effekt tilsvarende hele boligfeltet sin differanse mellom topp og bunn (på natten) før endringen går i null!

Litt forskjellig ladetidspunkt på natten for de som lader både fort og sakte, og noen som gir blaffen (eller trenger strøm der og da), og man har glimrende utjevning ;)

Jeg tror dette er det beste man kan oppnå før man får mulighet til å tilby last til Statnett. Og den protokollen bør ta høyde for både varmtvannstanker og V2G.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA