Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: forbruk, batteritemperatur sommer/vinter

Startet av Trinity, torsdag 10. november 2016, klokken 16:25

« forrige - neste »

Trinity

Har tilgang til en del 16a cee blå enfas kontakter på jobb.
Ser de fleste andre som lader her benytter overgang til shucko fra clas ohlson.

Jeg tenkte at det vil være tryggere og bedre å lage meg en overgang mellom
En 16a blå enfas cee til en rød 16 trefas for så å kunne bruke den rød adapteren til UMC. Får da 16 A samt ingen mulighet for å kunne sette 32A (som ved bruk av den blå adapteren).

Så til spørsmålet:

Det vil jo da være ledere som ikke skal kobles til i den rød. Er det noen foskjell på hvilke man utelater? Er klar over at jord skal på jord osv :)


Rav4_EV

Du må i hvertfall koble til den ene mot Nøytral i det røde stikket.
 
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

TB

#2
Grovt koblingskjema:
Blå 16CEE   Raud 16A
L1              L1
L2              N
PE              PE

L2 og L3 i raud 16A brukes ikkje. (Kan gjerne koble til L2, og la være å bruke L1 og L3..)

For kabel mellom blå 16CEE støpsel og Raud 16A kontakt må det brukes mjuk mangetrådet kabel. Det bør være montert endehylse på ledningar for å sikre god kontakt:
http://elby.no/Kabelsko-og-Isolasjonsmateriell/Endehylse-isolert
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Trinity

Takk for raskt svar!
Var slik jeg så for meg å koble.
Bruker en slik kabel
http://m.clasohlson.com/no/Gummikabel%20H07RN-F/Pr49026900

hvor to av lederne da blir ubrukt. Er vel ok det?
(Var en slik jeg hadde liggende etter planlagt forlenging av ledningen til min 3 fas kompressor i garasjen)

Endehylser derimot hadde jeg glemt..   >:(

jkirkebo

Sitat fra: Trinity på torsdag 22. september 2016, klokken 19:23
Takk for raskt svar!
Var slik jeg så for meg å koble.
Bruker en slik kabel
http://m.clasohlson.com/no/Gummikabel%20H07RN-F/Pr49026900

hvor to av lederne da blir ubrukt. Er vel ok det?
(Var en slik jeg hadde liggende etter planlagt forlenging av ledningen til min 3 fas kompressor i garasjen)

Endehylser derimot hadde jeg glemt..   >:(

Endehylser skal brukes på ledning med mer enn 7 kordeler ja.

Jeg har forøvrig denne adapteren på lager til kr. 350,- + porto om du heller vil kjøpe den ferdig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. september 2016, klokken 21:35
Endehylser skal brukes på ledning med mer enn 7 kordeler ja.

Jeg har forøvrig denne adapteren på lager til kr. 350,- + porto om du heller vil kjøpe den ferdig.
Eit godt tilbod, å kjøpe alle deler, kabel, endehylser og tang for å presse endehylser blir garantert dyrere enn 350 + porto  :)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Trinity

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. september 2016, klokken 21:35
Sitat fra: Trinity på torsdag 22. september 2016, klokken 19:23
Takk for raskt svar!
Var slik jeg så for meg å koble.
Bruker en slik kabel
http://m.clasohlson.com/no/Gummikabel%20H07RN-F/Pr49026900

hvor to av lederne da blir ubrukt. Er vel ok det?
(Var en slik jeg hadde liggende etter planlagt forlenging av ledningen til min 3 fas kompressor i garasjen)

Endehylser derimot hadde jeg glemt..   >:(

Endehylser skal brukes på ledning med mer enn 7 kordeler ja.

Jeg har forøvrig denne adapteren på lager til kr. 350,- + porto om du heller vil kjøpe den ferdig.

Takk for tilbudet. Jeg har i utgangspunktet tilgang til alle delene og verktøyet,
Men ikke hjemme i garasjen.. Jeg var mest usikker på koblingsskjemaet, men det føler jeg at jeg fikk godt svar på.
Det er vel uansett best å lage adapter til rød stikket framfor blå, da vi slipper faren for at bilen kan trekke 32a?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA