Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilvask vinterstid

Startet av Crown, torsdag 10. november 2016, klokken 13:46

« forrige - neste »

Crown

Så vidt jeg forstår blir Ioniq en av de (den?) første bilen på markedet uten 12V-batteri, men bruker en del av selve hovedbatteriet. Det er jo en befrielse å bli kvitt blyklumpen, men samtidig lurer jeg på hvordan det blir hvis den biten blir dårlig/utslitt som så ofte skjer med de "vanlige" 12V-batteriene. Skifter de bare noen celler da?
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

tuono

#1
Man skal være forsiktig med å bruke nettet som referanse for alt, men....
https://i.wheelsage.org/pictures/h/hyundai/ioniq_electric/hyundai_ioniq_electric.jpeg

Vet jo ikke om bildet ar tatt av en prototyp, produksjonsmodell og/eller om det er forskjeller i oppsettet for de forskjellige markeder.
Hvor har du din info ifra?

Crown

Her f.eks.
http://www.greencarreports.com/news/1103127_2017-hyundai-ioniq-product-team-discusses-u-s-hybrid-electric-markets

"One interesting technical aspect of the Ioniq range: the cars have no 12-volt battery. Instead, the engine is started and accessories are run by one module of the high-voltage pack."

Men nå ser jeg at det andre steder skrives at det er på hybrid-modellene, så kanskje det bare er de som ikke har 12V-batteriet?  :o
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

zyp

#3
Jo, den har 12V-batteri. Jeg tittet under panseret på den jeg prøvekjørte.

Hybridvarianten har riktignok ikke 12V-batteri under panseret, men det er fordi det er plassert i siden av bagasjerommet bak i stedet.

Jeg tipper misforståelsen har oppstått fordi noen har tittet under panseret til hybriden og trukket noen forhastede konklusjoner.

Crown

Pussig, leser svært mange steder om det da.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Ioniq
"Unlike other hybrid models in the market, the Ioniq does not have a lead-acid auxiliary 12V battery, resulting in an approximate 26 lb (12 kg) reduction in weight."

Men det slår jo ikke faktiske observasjoner :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

bno

Det er like vel en besnærende tanke -12 kilo er -12 kilo
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

knut.aulie

Sitat fra: bno på torsdag 22. september 2016, klokken 16:08
Det er like vel en besnærende tanke -12 kilo er -12 kilo
Men det er en reduksjon på den energimengder som er i ett 12 v batteri, så det du sparer er vektforskjellen på et blybatteri i forhold til et litiumionbatteri.......


Sent from my iPhone using Tapatalk

Inop

Vi må drasse på blyklumpen litt til...

Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

OlafGTE

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 22. september 2016, klokken 16:32Men det er en reduksjon på den energimengder som er i ett 12 v batteri, så det du sparer er vektforskjellen på et blybatteri i forhold til et litiumionbatteri.......
Tja, man kan vel argumentere for at størstedelen av energien i 12V-batteriet er uutnyttbar, siden batteriet ikke kan brukes til fremdrift, og under normal bruk toppes opp "hele tiden".

Jeg ble selv skuffet da jeg oppdaget et blybatteri i ladehybriden min, og tenkte at dette må være latskap fra designernes side. Men jeg har også hørt at forklaringen er så enkel som at nødblinken er nødt til å fungere selv om høyspenningsbatteriet ryker, noe som forsåvidt kan være en smule plausibelt. Uansett så kunne de brukt litium til "nødbatteriet" også da, syns nå jeg.

Elmo

Sitat fra: zyp på torsdag 22. september 2016, klokken 15:50
Jo, den har 12V-batteri. Jeg tittet under panseret på den jeg prøvekjørte.

Hybridvarianten har riktignok ikke 12V-batteri under panseret, men det er fordi det er plassert i siden av bagasjerommet bak i stedet.

Stemmer. Jeg har og selv sjekket begge.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Amoss

Er det ikke så at det er ett *krav* at elbiler skal ha ett eksternt (i.f.t. fremdrifts-batteriet) lavvoltsbatteri? Mener også å huske at hovedbatteriet skal automatisk kobles ut dersom den ikke får strøm fra dette eksterne batteriet - dette skulle være en sikkerhetsfunksjon.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA