Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software v8.0

Startet av Usikker på detta, torsdag 10. november 2016, klokken 10:53

« forrige - neste »

Usikker på detta

Jeg trenger litt hjelp her  :o
Har bestilt montering av wallbox og fått tilbud om 2 forskjellige, tydeligvis med litt forskjellige egenskaper og bruksmuligheter.
Jeg kan veldig lite om det her og hadde satt stor pris på om noen kunne gi meg et tips om hvilken av disse jeg burde velge med tanke på fremtiden?

Mitt bilbruk består av mye småkjøring og jeg vil ikke ha behov for hurtiglading når bilen er hjemme.
Også: Hva betyr online innlogging i denne settingen? At jeg kan styre ladingen via telefon/pc?

Legger ved bilder av boxene her.


Ingeniøren

Ville valgt den nyeste nederst. Mulig du kan starte og stoppe lading på den gamle men trenger du det. Det er vel en grunn til at det er tatt bort i den nyere. Du kan sette forsinket lading i bilen og bruke appn til bilen for å sjekke lading og status på batteri med mer så den har det du trenger.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bjorngb

Hvor mye koster det å oppgradere til 32A? (På den nederste)
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

Usikker på detta

Sitat fra: bjorngb på torsdag 22. september 2016, klokken 14:08
Hvor mye koster det å oppgradere til 32A? (På den nederste)

Aner ikke  :o
Standard innstallering + box har ihvertfall lik pris uansett hvilken man velger.

Usikker på detta

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 22. september 2016, klokken 13:37
Ville valgt den nyeste nederst. Mulig du kan starte og stoppe lading på den gamle men trenger du det. Det er vel en grunn til at det er tatt bort i den nyere. Du kan sette forsinket lading i bilen og bruke appn til bilen for å sjekke lading og status på batteri med mer så den har det du trenger.

Skjønner. Ja jeg tenker det blir ett fett hvilken av de jeg velger, men siden den ene har online-påloggingsmuligheter, hva det nå er, og den andre ikke blir jeg litt i tvil.

Men ja, tipper jeg ikke har behov for det, og at det er bedre å se på fremtidige oppgraderingsløsninger om tilværelsen skulle forandre seg.

Ingeniøren

Det som bestemmer hva boksen leverer er hva som er lagt frem til boksen. Er den som mange andre bokser settes hva den skal lever inne i boksen av elektriker ifm installasjonen.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bjorngb

Sitat fra: Usikker på detta på torsdag 22. september 2016, klokken 17:26
Sitat fra: bjorngb på torsdag 22. september 2016, klokken 14:08
Hvor mye koster det å oppgradere til 32A? (På den nederste)

Aner ikke  :o
Standard innstallering + box har ihvertfall lik pris uansett hvilken man velger.
Tror ikke det. Jeg har sett en PDF som sendes ut til dem som har bestilt wallbox. Der står det at wallbox (den nye) kan oppgraderes til 7,4kw mot tillegg...
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

Zuexi

Sitat fra: bjorngb på torsdag 22. september 2016, klokken 20:20
Sitat fra: Usikker på detta på torsdag 22. september 2016, klokken 17:26
Sitat fra: bjorngb på torsdag 22. september 2016, klokken 14:08
Hvor mye koster det å oppgradere til 32A? (På den nederste)

Aner ikke  :o
Standard innstallering + box har ihvertfall lik pris uansett hvilken man velger.
Tror ikke det. Jeg har sett en PDF som sendes ut til dem som har bestilt wallbox. Der står det at wallbox (den nye) kan oppgraderes til 7,4kw mot tillegg...
Fikk jeg og beskjed om.
Standard installasjon inkl. inntil 10 m kabel og opplegg for 16A kurs. Utover dette må avtales direkte med elektriker.

Har ikke montert ladeboks selv enda, men har sjekket litt priser og ser ut til at det koster ca 16k+ for opplegg av 32A med ladestasjon (salto).
Kjøper jeg ladestasjon selv fikk jeg installasjon-og delepris på ca 4500,- på inntil 10m. Dette var uavhengig om B-vern var i boksen eller om de skulle sette inn - noe jeg synes var litt snodig da jeg vet at løst B-vern er kostbart.

Usikker på detta

#8
Sitat fra: bjorngb på torsdag 22. september 2016, klokken 20:20
Sitat fra: Usikker på detta på torsdag 22. september 2016, klokken 17:26
Sitat fra: bjorngb på torsdag 22. september 2016, klokken 14:08
Hvor mye koster det å oppgradere til 32A? (På den nederste)

Aner ikke  :o
Standard innstallering + box har ihvertfall lik pris uansett hvilken man velger.
Tror ikke det. Jeg har sett en PDF som sendes ut til dem som har bestilt wallbox. Der står det at wallbox (den nye) kan oppgraderes til 7,4kw mot tillegg...

Ja det er riktig. Det kommer frem i bildeteksten jeg la ved i TS.
Men jeg snakket nå om standard montering, og i innstallatørenes øyne betyr vel det vanlig 16A lading - lik pris for en slik innstallasjon.
Det er også derfor jeg er litt i tvil om hvem jeg skal velge, men kommer nok til å gå for den nyeste med større oppgraderingsmuligheter som Ingeniøren tipset om lenger oppe.

Jeg kan vel like greit spørre de om dette - skal komme tilbake med svar om det du spør om.

Legger ved den siste delen av mailen også:

bjorngb

Greit å vite hva 32A wallboks kommer på. Da dette er momsfritt, kan det virke som BMW tar godt betalt (med mindre wallbox er veldig dyr å produsere)
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

Usikker på detta

Jau, helt klart. Forespørsel sendt. Kommer tilbake her.

Jeg fikk ihvertfall tilbud av forhandler på wallbox + standard innstallasjon som inkluderer ny dedikert kurs + utstyr for 14.500kr.
Fikk da beskjed her inne et sted om at det ikke var så gæli pris. Selv har jeg ikke peil - så får vi se hva en ev. oppgradering vil koste da.

elektrolux

#11
Ikke så ille pris det, men bor du i Rogaland kan du nå få ferdig installerte pakker fra godt under 10 000 kr + ev. mva om du kjøper det etter bilkjøpet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Når alle har slike bokser er det jo litt stilig å ha en BMW boks til BMW'n  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

60Ah-versjonen har 1-fas 7.4kW AC-lading (som ekstrautstyr). Jeg vil anta at dette er 230V @ 32A.

94Ah har 3-fas 11kW AC-lading (ekstrautsyr), med 230V @ 16A (x3). Vil den likevel kunne trekke 7.4kW fra en oppgradert 1-fas ladeboks, eller er 94Ah begrenset til max 16A per fase? Sagt på en annen måte: Trenger 94Ah 3-fas for å lade med mer enn 3.7 kW på AC?

Relatert: På en 400V AC-stolpe, kan i3 takle denne? Settes spenningen ned i stolpen? Eller trekkes det f. eks. 400V @ 9A (x3) = 11 kW?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mackwerk

Noen som veit om det kommer alternativ med  230V 3Fase i fremtiden på disse laderne?
Bmw I3 94Ah Fluid Black FC november 16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA