Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Redusert ytelse i3 94ah

Startet av haheide, torsdag 10. november 2016, klokken 07:17

« forrige - neste »

haheide

Jeg har søkt og lest gjennom forumet, men ikke funnet en god forklaring på hvordan varmepumpen er konstruert, hva den gjør, hvor den henter varme/kulde fra og hvordan den leverer dette i kupeen?
Ser det ligger en lang tråd under BMW "Preconditioning" - skal lese den.
Er det noe som er spesiellt for Leaf ifht varmepumpe?
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Yeyeye

Prinsippene er like i bil som i hus/bygg/industrien osv.
Kjøleskapet ditt har sammeprinsip innbygd, flytter energien fra innsiden til utsiden.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Varmepumpe

Når det gjelder Leaf og bruk av varme og ac samtidlig er jeg mere usikker hvordan det er bygd opp.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

kjbu

Bruk av AC og varmepumpe samtidig er teknisk umulig. Egentlig er AC en varmepumpe, men den pumper varme UT av bilen og gir fra seg varmen i kondensatoren som er fremst i motorrommet ("radiatoren").

Når varmepumpen er aktiv er AC snudd, ved at gassen går motsatt vei. Da blir det varmt inni bilen og "radiatoren" blir kald. På kalde dager vil radiatoren få et belegg av is. En lang tur vil legge på mye is og effekten avtar.

Prinsippet til varmepumpe/AC er å bruke en gass som går over til væske ved bruk av trykk. Varmepumpen trenger strøm for å drive pumpa som lager trykket. I fordamperenheten (den kalde) går væsken over til gass igjen.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

bob-bob

#3
Sitat fra: Yeyeye på torsdag 22. september 2016, klokken 08:52
Prinsippene er like i bil som i hus/bygg/industrien osv.
Kjøleskapet ditt har sammeprinsip innbygd, flytter energien fra innsiden til utsiden.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Varmepumpe

Når det gjelder Leaf og bruk av varme og ac samtidlig er jeg mere usikker hvordan det er bygd opp.

AR

Når AC står på , og du skal ha varme samtidig , så benyttes elektrisk varme-element i tillegg. (Elementet brukes uansett ved oppstart av varmeapparat og når det er veldig kaldt ute ) Dersom du skrur av AC , vil varmepumpen gå reversert ( i forhold til AC funksjonen som varmepumpen også brukes til) og flytte varmen fra utsiden og inn i bilen, dersom bilen er kaldere inni enn det du har bestilt. Varme-elementet vil skrus av om den ikke er nødvendig for å få høy nok temperatur inni bilen .Det er ofte tilstrekkelig med varmepumpens funksjon alene om det ikke er kaldere enn sånn ca minus 5 grader. ( Du kan se forbruket på energi visningen i navigasjonsenheten , at varme element skrus av kort tid etter oppstart , da varmepumpen klarer jobben alene.)  Dersom man opplever at bilen ikke blir varm nok når det nærmer seg minus 5 til 10 grader , så er elementet sannsynligvis defekt. Det skal normalt kunne gi opptil ca 3,5 kW varme i tillegg til varmepumpen.
8)

nr1rayner

Man finner lett mye info ved google-søk eller wikipedia.

Prinsippet med hvordan varmepumpe/AC fungerer er temmelig enkelt, komprimeres en gass blir den varm.
Hvis den komprimerte gassen slippes ut til å bli lavtrykks vil den bli kald. Bare kjenn på en sprayboks etter bruk, eller hold fingeren foran en trykkluftspistol.

AC og varmepumpe samtidig skal da slettes ikke være umulig.
Varm komprimert gass går fra kompressoren og så til radiator inne i bilen, som da varmer lufta.
Videre går gassen gjennom reduksjonsventil og blir kald lavtrykk.
Den kalde gassen kan da gå gjennom annen radiator som da vil kjøle lufta.

Lufta går da selvsagt gjennom den kalde radiatoren først.
Men, om det faktisk fungerer slik på Leaf vet jeg ikke. Det kreves jo da selvsagt 2 radiatorer inne i bilen, men bare 1 hvis det kun skal brukes varme eller kjøling.
Det handler altså bare om å ha nok radiatorer og nok ventiler, så får man det meste til  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Her brukes "reversert" og "snudd".
Det går 2 rør inn til radiator i bilen, ett tykt (lavtrykk) og et tynt (høytrykk).
Gassen vil bestandig gå fra høytrykk til lavtrykk inne i bilen, kun pumpen som kan skape høytrykk.
Så gassen går nok den samme veien uansett hva man bestiller.
Det er bare snakk om hvor i systemet ventilen skal åpne.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yeyeye

Tror bestemt varmepumpa har krets som lar deg ha AC og varme samtidlig. Søkte på Nissan leaf heat pump, og fant dette bildet her. ;)
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

Er det bygd opp likt dette, er det mulighet for det, selv om bildet ikke akkurat viser det på disse to modusene vist.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

nr1rayner

Se der ja Yeye  :)
Det rimer også godt med det forbruket jeg opplever, er det slik at ved AC og varme er det kun varmeelement som gir varme skulle forbruk bli skyhøyt, spesielt fordi AC kjøler ned lufta først, så varmebehovet blir større.
Mange ganger ser jeg ingen, eller marginal forskjell i forbruk med varme vs varme+AC
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yeyeye

Lenge siden jeg prøvde, men jeg mener også jeg hadde samme erfaring som deg. Finner ikke noen garanti på at det er slik, alle sammenligner med et standard oppsett med kun en kondenser og en fordamper og mener det ikke går ann. Skissen jeg fant viser jo at det faktisk kan være bygget slik at det går, men skissen er jo ikke en Leaf :) må vel ut å prøve da ;D


AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

Da har jeg vært ute en tur med leafspy, og desverre ser det ut som at varmepumpen kun gjør en ting om gangen. Varmeelementet koblet inn ved AC og det så ut til å fortsette slik. Jeg kjørte ikke, bare testet med bilen i gang ute på tunet. Synd om de ikke har ordnet et system som nyttigjør begge deler, slik den skisen viser at det faktisk et mulig.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

sylwester

#11
Varmepumpe og AC er da det samme, men en varmepumpe har jo en inverter som bestemmer hvor gassen går over i fast form og da skifte fra å kjøle bilen til å varme bilen. Om det finns to kretsløp eller om radiatorene slåes av eller om gassen skifter retning er jo egentlig bare detaljer som ikke er så interessante.

Sikkert noe mer knot å få til inverter siden så mange biler kun kan kjøle, men for en elbil som ikke har en varmeovn i hekken så er rart at ikke flere har det da det er rekkevidden man kan oppnå på vinteren som er viktig for kjøperen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Einar_S

Varmepumpen pumper i AC stilling varme fra kupeen til radiatoren.
Den dumper varmen i kondensatoren som sitter ved radiatoren (Væskekjøleren).
Og varmeapparatet henter så varmen fra den og pumper tilbake til kupeen.
Dette virker mot AC enheten som pumper varme motsatt vei.
Netto resultat blir samme temperatur, men vann skilles ut i AC enheten.
(Legg merke til at bilen tisser på belegningssteinen når du parkerer.)
Det er selvfølgelig noe tap i denne prosessen og det hentes fra batteriene.

Om du bare bestiller varme uten AC vil varmen først hentes fra tapet i inverter og motor. På denne tiden av året ser det ut til å dekke det jeg (frysapinn!) trenger. Om det ikke strekker til vil varmepumpen pumpe varme fra utsiden og inn. Sjekk forbruksindikatorene! De virker litt forvirrende inntil klinkekula roer seg i hjernekassa.

Det knne vært bedre med varmeveksler i batteriene. Da kunne vi utnyttet I*R tapet i dem til å varme skrotten. Men det ville kostet å installere det. Og vi her i det kalde nord er vel alene om å kunne h glede av det?

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Yeyeye

Inverter er kun snakk om trinnvis turtallsregilering av kompressoren. En varmepumpe som brukes både til varme og kjøling har en fireveisventil som styrer kjølemediet via den ene eller andre veksleren etter strupeventilen som får kjølemediet til å fordampe( blir kaldt). I et slikt system bytter samme "radiator" på å være fordamper og kondensator alt etter ønsket modus. Leaf har både inverter og sikkert en 4veis ventil, men burde hatt enda litt mere avansert.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Einar_S

Når jeg skrev inverter siktet jeg først og fremst til den som leverer guffe til fremdriftsmotoren.
Det er i prinsippet samme teknikk som inverter for varmepumpe bare mange hakk større og med større (varme)tap.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA