Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av JorgenTi, onsdag 09. november 2016, klokken 20:48

« forrige - neste »

JorgenTi

Har et rart problem med laderen til I3en vår.. For et par måneder siden sluttet laderen som kom med bilen så vi fikk en ny fra forhandler. Den var ikke original BMW men med gul ledning. Samme det, var visst den typen pga at den tålte vestlandsklimaet bedre... Regner visst ikke like mye i resten av verden.

Problemet er at noen dager vil den bare ikke lade bilen fra den jordete stikkontakten ute på husveggen. Vi kobler det til strøm og alt ser fint ut med grønne lys og så fort vi plugger den i bilen går det i rødt. Samme hvor mange ganger jeg prøver blir resultatet det samme.
Helt til jeg gir opp og plugger den i kontakten på soverommet. Da virker den og bilen lader. Denne kontakten er ikke jordet.
Neste dag virker gjerne alt som det skal være og kanskje en hel uke fremover før det plutselig skjer igjen. Hadde ikke dette problemet med den originale laderen.

Har noen sett noe lignende?


Sent fra min D6603 via Tapatalk


Ingeniøren

Høres ikke riktig ut, trodde ikke den skulle lade hvis det ikke var jord. Tror det kan være en feil på den du har nå.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

nebbe

Jeg har samme opplevelse, akkurat fått ny bil for 3 dager siden,  prøvde først fra 16 a kurs (jordet). Grønt lys på lader, men rødt med en gang jeg plugger i bil, prøvde etterhvert på en 10 a uten jording og der fungerte det.

TB

#3
Fleire tråder om samme tema her på forum.

Fellesnevner er det mest brukte norske strømnettet, omtala som IT nett. Ellers i Europa er det TN som er standard. I TN nett skal jordfeil aldri forekomme, og ladekabel vil gjere test for å sjå om nettet er i orden. Enkelte ladekabler er mindre tolerante enn andre. Leaf eigarar har opplevd samme, ladekabler som vart levert i starten var meir tolerant enn den slanke type levert på seinare modellar.

Er jordfeilen stor må den bli retta. Men, jordfeil i IT nett treng ikkje være i eigen husstand, feilen kan ligge ein annan stad på samme trafo. Sjekk først eige anlegg. Er det ingen feil i eige anlegg kan elektriker forsøke å melde feil til lokalt kraftlag. Er ikkje sikkert det fører fram, er feilen liten blir den ofte ikkje prioritert.

Ein generell løysing er å montere fast ladestasjon som har stor nok toleranse til at lading funger. Fordel er at den alt er klar - enkel å koble til, og unngår schuko kontakt. Er feilen for stor til at ladestasjon / bil aksepterer å lade kan skilletrafo bli montert. Dermed ser ikkje bilen jordfeilen, men har fortsatt kontakt med jord.

Vær obs:
Kontakter i rom som er "våt" skal alltid ha jorda kontakter.  I nye installasjoner har alle kontaktar jord. i Eldre installasjonar har jord på kjøkken, bad og kontakter som er montert utendørs. Årsaken er å unngå berøringspenning over 50V. Ved å lade uten tilkobla jordkabel, og det oppstår feil i ladekabel, eller i ombord i bilen kan bilen bli strømførende, som kan være svært farlig. Å lade via ujorda kontakt er ingen god løysing.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Beckern

Sitat fra: TB på torsdag 22. september 2016, klokken 18:22
Fleire tråder om samme tema her på forum.

Fellesnevner er det mest brukte norske strømnettet, omtala som IT nett. Ellers i Europa er det TN som er standard. I TN nett skal jordfeil aldri forekomme, og ladekabel vil gjere test for å sjå om nettet er i orden. Enkelte ladekabler er mindre tolerante enn andre. Leaf eigarar har opplevd samme, ladekabler som vart levert i starten var meir tolerant enn den slanke type levert på seinare modellar.

Er jordfeilen stor må den bli retta. Men, jordfeil i IT nett treng ikkje være i eigen husstand, feilen kan ligge ein annan stad på samme trafo. Sjekk først eige anlegg. Er det ingen feil i eige anlegg kan elektriker forsøke å melde feil til lokalt kraftlag. Er ikkje sikkert det fører fram, er feilen liten blir den ofte ikkje prioritert.

Ein generell løysing er å montere fast ladestasjon som har stor nok toleranse til at lading funger. Fordel er at den alt er klar - enkel å koble til, og unngår schuko kontakt. Er feilen for stor til at ladestasjon / bil aksepterer å lade kan skilletrafo bli montert. Dermed ser ikkje bilen jordfeilen, men har fortsatt kontakt med jord.

Vær obs:
Kontakter i rom som er "våt" skal alltid ha jorda kontakter.  I nye installasjoner har alle kontaktar jord. i Eldre installasjonar har jord på kjøkken, bad og kontakter som er montert utendørs. Årsaken er å unngå berøringspenning over 50V. Ved å lade uten tilkobla jordkabel, og det oppstår feil i ladekabel, eller i ombord i bilen kan bilen bli strømførende, som kan være svært farlig. Å lade via ujorda kontakt er ingen god løysing.

En strømførende plastbil? Jeg sliter litt med å se den store faren der.
Ved feil kan vel bilen alltid bli strømførende gitt et 400V batteri.

JorgenTi

Stemmer nok at problemet er jording. Har funnet dårlig jord i kontrakten ute. Tenkte ikke på å sjekke dette da laderen fungerte veldig fint i stikk uten jord.. Resten av husets jordede punkter er gode, så problemet er i huset.

Sent fra min D6603 via Tapatalk


TB

Sitat fra: JorgenTi på torsdag 22. september 2016, klokken 21:14
Stemmer nok at problemet er jording. Har funnet dårlig jord i kontrakten ute. Tenkte ikke på å sjekke dette da laderen fungerte veldig fint i stikk uten jord.. Resten av husets jordede punkter er gode, så problemet er i huset.

Elektrisk bil kan bli sett på som ein god test av det elektriske anlegget. I anlegg som har fungert fint i normal bruk kan det bli avdekka feil, og mangler som gjerne har vore der i lang tid, men ikkje vore avdekka.

I ein husstand er det ikkje mange "apparat" som sjekkar jordforbindelsen anna enn elbil.

Praktisk erfaring eg sjølv oppdaga ein stad eg besøkte var 16A kurs der deler av kabel var 1,5 mm2 kabel. Ikkje spesielt gammalt hus heller. Den delen av kabel vart merkbart varmere enn resten. Anbefalte at det vart lagt opp eigen separat kurs for å lade, med CEE kontakt. Det vart gjort - ingen merkbar varme etter dette.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: Beckern på torsdag 22. september 2016, klokken 20:55
En strømførende plastbil? Jeg sliter litt med å se den store faren der.
Ved feil kan vel bilen alltid bli strømførende gitt et 400V batteri.
Bmw i3 er laga av "carbon fiber composite"? Usikker om det isolerer, eller leder strøm, men karbon leder strøm.

Om det isolerer kan ein sei at bilen er dobbeltisolert som ikkje treng jord.. ;D
Tviler på at det er i hht. forskrifter. Ville nok kreve uflaks å få strøm i seg, men krever lite å rette opp jordkabelen, så kvifor ta ekstra risiko?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Beckern

Sitat fra: TB på torsdag 22. september 2016, klokken 22:46
Sitat fra: Beckern på torsdag 22. september 2016, klokken 20:55
En strømførende plastbil? Jeg sliter litt med å se den store faren der.
Ved feil kan vel bilen alltid bli strømførende gitt et 400V batteri.
Bmw i3 er laga av "carbon fiber composite"? Usikker om det isolerer, eller leder strøm, men karbon leder strøm.

Om det isolerer kan ein sei at bilen er dobbeltisolert som ikkje treng jord.. ;D
Tviler på at det er i hht. forskrifter. Ville nok kreve uflaks å få strøm i seg, men krever lite å rette opp jordkabelen, så kvifor ta ekstra risiko?
Nei for all del, jordingsfeil bør rettes, men dette er ikke et strømførende karosseri. Ren plast eller glass på alle panel. Karbonforsterket plast innebakt i resin i "rammen". Og til slutt står alt sammen på gummihjul. Man skal være bra uheldig for å dø av støt pga jordingsfeil der. Omtrent som om man dør av å gå på den karbonbaserte treparketten i huset pga samme jordingsfeil?
Det er noen gærninger som fyller bensin rett over en glovarm motor med overflate temperaturer på opptil 250 grader ned i en liten ståltank . Attpå til er påfyllingen så dårlig og "slangen" så dårlig at det er helt normalt med litt søl.
Dette skjer hver dag hundervis av ganger på steder der man lagerer tusenvis av liter av det samme ekstremt brennbare stoffet. Også kalt bensinstasjoner der motorsykler fyller bensin.
Hvilke av de to situasjonene vil du anse som farligst?

KHL

Karbonplastrammen i i3 en leder strøm. Dette står i de tekniske manualene til bilen.

Beckern

Sitat fra: KHL på lørdag 24. september 2016, klokken 09:38
Karbonplastrammen i i3 en leder strøm. Dette står i de tekniske manualene til bilen.
Det skal godt gjøres å få støt på en uskadd del av stammen. Mulig at man kan få støt ved hengsler og låser der det er metall beslag med bolter gjennom stamen. Overflaten er jo belagt med en eller annen form for tokomponent plast.

Poenget er at når man snakker om farer må man også se på de reelle risika. Det er nok av de som hauser opp hvor ekstremt farlig elektriske biler er om ikke vi skal birda men unødig skremselspropaganda. Støt gjennom jordfeil, gjennom elektrisk feil, gjennom carbonstamme og med dødelig kraft gjennom kroppen er neppe av de store faremomentene vi har.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA