Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beste vindusviskere

Startet av HeltElektrisk, onsdag 09. november 2016, klokken 13:58

« forrige - neste »

Dani Jacobsen

#30
Nu kører den lille trilling med 165/60R15 på for/fremdæk og 185/55R15 på bagdæk på standard fælge.


Desværre flækkede 1 nyt dæk ved montering på fælgen så vi måtte hitte et andet. Det var vældig trist at opleve et nyt dæk gå til.


Havde ellers fået instruktion og hjælp til dækskiftet. Dette skyldes sikkert min egen insisteren på selv at lære at skifte dæk på fælg og min manglende erfaring. Fik efterfølgende en erfaren person til at assisterer mig og monteringen af det sidste dæk gik fint.

Montering af 165/60 dæk gik faktisk vældig nemt at få på 4" fælg. Jeg oplevede større udfordringer med  at monterer 185/55 dæk på 5" fælgen. Det krævede at vi var 2 personer til at presse ned på siden af dækket med dækjern.

Alle 4 dæk er nokian wr d4 med euro-karakter c for rull og b i vådt terræn. 69db.


Alle monteret på standard 4" og 5" standard fælge.


På første tur efter dækskift oplevede jeg en mærkbar forskel ved kørslen med de nye breddere dæk. Opleves mere rolig og balanceret. Ved kørsel over huller og vejbump oplever jeg også færre stød og ryk i bilen.

For/fremdæk


Bagdæk

Prisen lød på 2200dkkr for 4 dæk nokian wr d4. En ret lav pris, og så måtte jeg også betale lærepengene for et nyt dæk da jeg fik skadet dækket ved montering.

tomrh

Gratulerer med nye vinterdekk! Det ser mye bedre ut enn jeg hadde trodd, så egentlig for meg at de ville bule ut endel mer. Synd med dekket som ble ødelagt. Takk for at du deler erfaringer og bilder, nå vet vi at 165/60R15 også går bra på standard 4"-felg. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Dani Jacobsen

Mangen tak Tom. Er også vældig nøjd med dem.

Glad for at jeg kunne finde 4 nokian dæk som passer på alle standard fælge.

Dani Jacobsen

Nogen som har erfaring med sommerdekket Nokian eLine 2?

EU label
Forbrug: A
Våd: A
68dB

Fås til vore bagdekk 185/60R15 og større.

tomrh

Jeg har erfaring med Toyo NanoEnergy2 bak, rulle A, våt C, i 185/55R15, kjøpte dem pga den lave rullemotstanden.

Mine erfaringer med 185 er at det er kritisk at sideveggene er stive. Hos Toyo er de ikke stive nok, så bilen føles mindre tight, og esp kan slå inn i krappe svinger og ujevn vei. Det hjelper å pumpe opp til 2,8+ bar men likevel vil jeg ikke velge denne dimensjonen for sommerdekk neste gang. Jeg antar at Nokian eLine og andre dekk med lav rullemotstand kan ha tynnere sidevegg for å spare vekt. I 185 ville jeg gått for dekk merket XL da de er forsterket. Jeg har sånn sett mer tro på Continental ContiEcoContact5 185/55R15 86H XL merket B/B, uten at jeg har prøvd det.

Dimensjonen 185/60R15 er ikke tillatt i Norge da rulleomkrets er 5,1% større enn angitt i vognkort (5% er grensen). Jeg prøvde engang å sette på 175/65R15 vinterdekk (6,1% større rulleomkrets) men opplevde at bilen føltes svært ustabil og esp slo ut i hver sving, vil ikke anbefale for store dekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA