Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beste vindusviskere

Startet av HeltElektrisk, onsdag 09. november 2016, klokken 13:58

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitat fra: 65lars på lørdag 08. oktober 2016, klokken 17:37
Kan man digressere et øyeblikk, her, siden vi er i Dekkvalg forumet...?
(Uten å ignorere HeltElektrisk og også  franvalseca).
Håper begge fikk litt hjelp her!

Her er hva jeg oppdaget.  Både vinterdekkene, og sommerdekkene, er montert feil, på felgene.
Fra Citroen.
Sommerdekkene har en pil på seg, som viser kjøre-retning. Og alle 4 dekkene er montert likt på felgene, hvilket betyr at den ene siden av bilen har dekk-pil som peker bakover.

Og når jeg ser på dem, og sammenligner, (fordekk / bakdekk) - setter dem side ved side, er det jo det samme på vinterdekkene. De er forskjellige.  Montert feil! Baklengs.

Betyr det mye, og/eller burde jeg gjøre noe med dette, ta bilen tilbake til Citroen forhandler, be dem fikse dette?
? :)

Ta med deg hjulene til forhandler og be de rette opp i blemma. Gjør det til uka, for nå er hjulskiftkaoset rett rundt hjørnet. Dette skal du selvfølgelig ikke betale noe for!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

65lars

Ja, takk skal du ha.  Har tatt noen bilder, og skal kontakte dem i morgen .
Det er veldig liten forskjell, og på vinterdekkene er det ikke noe som helst pil som indikerer kjøreretning, så vaktmesteren på jobben mente det kanskje gikk om hverandre... :)

Første bildet er bakdekk sommer, side ved side, felgen peker utover, andre bildet er slik hjulene står på bilen...  Bittelite forskjell...

Trilling, bestilt KIA

65lars

Vel, beklager om jeg dominerte dette temaet et par innlegg her, men det ser jo ut til å være relativt ferdiglest også, da.

Var hos forhandler i dag, med sommer dekk samt monterte vinterdekk, og vi konstaterte at alle dekkene var montert med utsiden merket "out".  Men mønstrene var litt forskjellige fra den ene siden til den andre.  Den unge teknikeren klødde seg i hodet.  Jeg lurte på om dette var riktig, siden vi kunne begge konstaterer at mønstrene på den ene siden, var motsatt av mønstrene på den andre siden, selv om forskjellen ikke var stor.  Er dette godkjent?  Han "trodde" det, samtidig gjør jo dette det lett å bytte dekk fra den ene siden til den andre, neste år.

Men hva vi vel har her er at Citroen har fått inn 8 felger (sommerfelgene er Mitsubishi) og 8 høyre (eller venstre) dekk - som er montert.   I stedet for 4 høyre- og 4 venstre dekk.

Er det noe jeg bør gjøre med dette?  Snakke med Citroen Service igjen, deretter forsikringsselskapet?  "Lage trøbbel". 8)
Personlig virker det helt fint for meg....   :)
Trilling, bestilt KIA

tomrh

Jeg tror det var slik hos meg også når det gjelder de Dunlop Enasave-dekka som kom originalt. Har de ikke lenger nå men mener å huske at de ikke er merket med rotasjonsretning? Da har det jo i så fall ingenting å si.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

65lars

Vel.

For sikkerhets skyld sendte jeg en e-post til forhandler i dag, detaljerte situasjonen, med bilder, og vil bare ha tilbakemelding - at dette her ikke har noen påvirkning mht. sikkerheten. 

(Skrekk scenario:  Involvert i kollisjon, som ikke er min feil, men motpartens forsikringsselskap sier at siden dekkene mine ikke er riktig montert, er det nok til å overføre skylden til meg... ???  )
:'(
Trilling, bestilt KIA

Dani Jacobsen

Hejsa.

Jeg har læst med på flere tråde om dekkvalg. Vældig spændende læsning. :)

Spørgsmål:
Jeg kan se at Nokia WR D4 findes i størrelserne 165/60/15 og tænker om mon den størrelse passer på standard fælge på fordækkene?

Tomrh har skrevet at man godt kan få 165 op på fordækkene. Kan denne størrelse 165/60/15 bekræftes at passe på standard fælgen?

.. og opfølgende spørgsmål. Vil det give problemer med computeren i bilen af have 165 og 185 dæk på bilen?

Tak, god vinter og kør forsigtigt derude. ;)

tomrh

#21
Sitat fra: Dani Jacobsen på onsdag 02. november 2016, klokken 16:30
Tomrh har skrevet at man godt kan få 165 op på fordækkene. Kan denne størrelse 165/60/15 bekræftes at passe på standard fælgen?
Nei, vil ikke anbefale 165 på 4" standard framfelg, blir for bredt.

Hvis du ser her: http://www.dekkmann.no/dekk%2Fdekkfakta%2Fovergangstabell
Så står ikke nevnte dimensjon, men 165/60R14 finner vi. Anbefalt felgbredde er 4,5"-6,0"

For 185/55R15 står det 5,0" - 6,5"

(Jeg kjører nå med disse dimensjonene du nevner, men på 4,5" + 5,5" felger)

Sitat fra: Dani Jacobsen på onsdag 02. november 2016, klokken 16:30
.. og opfølgende spørgsmål. Vil det give problemer med computeren i bilen af have 165 og 185 dæk på bilen?
Nei. Alt virker som det skal.

165/60R15 vs 145/65R15 gir 1,7% større rulleomkrets
185/55R15 vs 175/55R15 gir 1,9% større rulleomkrets

Speedometer måler fart på bakaksel. Det er 3% feilvisning fra før, så med 185 blir det bare 1% feilvisning.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Dani Jacobsen

#22
Tak for hurtigt svar tomrh.
Jeg kan se at Nokian WR D4 har rullmodstand C (165) og at Toyo Snowprox (155) har E. Så jeg tænkte på den baggrund at 165 dæk vil give mere stabilitet og mindre rullmodstand end 155. Pris på dækkene er næsten ens og vil derfor lyttet til erfaringer om at kører med 165 dæk på standard 4' fælge foran.

Kan det skade dækket eller hvorfor vil du ikke anbefale 165 på standard 4' fælge?

tomrh

STRO-normen oppgir lovlige dekk+felg kombinasjoner, og overgangstabellen hos Dekkmann og andre er basert på dette.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Dani Jacobsen

Ok. Læste i en anden tråd at du skrev:
Sitat fra: tomrh på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:49
Edit2: En ansatt i et dekkfirma bekrefter at 165/60-15 går på 4"-felg, men kan bli litt ekkelt å få til for de som legger om. Men vinterdekk-utvalget i denne dimmen er uansett håpløst dårlig, så endte opp med å bestille 155/60-15.

Det var faktisk det som gav mig inspiration til også at prøve 165 på fordæk, om det er sikkert. Også nu hvor jeg fandt Nokian WR D4 i den størrelse.

Kan du mindes hvilket dækfirma som bekræftede at "165/60-15 går på 4"-felg" ?

Tusind tak for at du har delt din erfaring på forummet. Det er spændende læsning og inspirerende.

tomrh

#25
Det var en ansatt hos Lade Dekkservice i Trondheim.

Det går nok an å legge 165/60R15 på 4"-felg men vil bule ut noe. For å sammenligne med bak: 185 er 2 cm bredere enn 165 og 5" er 2,54 cm bredere enn 4". Så i teorien skal dekket bare bule ut 2,54-2 = 0,54 cm mer enn 185/55R15 gjør på 5"-felg, dvs. 0,27 cm lengre ut på hver side. Så det går nok sikkert bra, men jeg kan egentlig ikke anbefale det når det står 4,5"-6" felgbredde i overgangstabeller fra dekkfirmaer.

Du får spørre et dekkfirma om det går bra.

Sitat fra: Dani Jacobsen på onsdag 02. november 2016, klokken 18:31
Tusind tak for at du har delt din erfaring på forummet. Det er spændende læsning og inspirerende.
Takk for det! Hyggelig at du verdsetter bidraget. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Dani Jacobsen

Har fået bekræftet fra et lokalt værksted at 165/60/15 kan passes på 4" fælg. Mekanikeren nævner at eneste udfordring er om bilen har plads til 165 dæk. Det bekræfter tomrh at de kan dog på 4,5" fælg, af hvad jeg forstår.

Imens dækkene nu er på vej undersøger jeg om det er muligt at finde et sæt 4,5x15 til fremdækene.
Er det rigtig forstået at det er vigtigt med et35 eller et38 for at passe som fremdæk og nav hul på 56.1mm?

tomrh

Hjulbuene har faktisk plass til så bredt som 175+205 uten å komme utenfor. Mine 4,5x15 har ET38, men det er ca 2 mm klaring fra felgkant til stag, så styr unna ET40. Navhull må være 56,1 mm eller større. Ved større navhull brukes senterringer, har i andre sammenhenger bestilt fra navringer.no og er meget fornøyd. (Men de 4,5x15 felger som selges er vel stort sett produsert for trillinger og skal passe rett på bilen.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

65lars

Sitat fra: 65lars på lørdag 29. oktober 2016, klokken 15:15
Vel.

For sikkerhets skyld sendte jeg en e-post til forhandler i dag, detaljerte situasjonen, med bilder, og vil bare ha tilbakemelding - at dette her ikke har noen påvirkning mht. sikkerheten. 

(Skrekk scenario:  Involvert i kollisjon, som ikke er min feil, men motpartens forsikringsselskap sier at siden dekkene mine ikke er riktig montert, er det nok til å overføre skylden til meg... ???  )
:'(

Vel.
For å avslutte mine egne betraktninger, og lærdom, fra dette emnet, her er avslutningen:
Vel.
Det var litt merkelig dette her.
Sent en lørdag kveld sendte jeg en e-Post til forhandler, detaljerte forholdet (om det var et problem eller ikke) og mandag morgen kl 07:30 fikk jeg e-Post tilbake, fra service sjefen der, at:

"Dette må vi selvsagt ordne opp i.
Vi setter opp en time for å rette opp i dette. Første ledige time vi har nå er mandag: 07.11.16 07:30 Om dette ikke passer så finner vi et nytt tidspunkt til deg."

Flott service, tenker jeg!

Så jeg var der ute i dag tidlig, 6 kuldegrader og BRRRR! - og bilen ble tatt inn mens jeg fikk en kopp kaffe.
Ventet litt, og så kom en mekaniker ut, vi gikk inn i hallen, og så på dette her.

Han mente at siden både sommer- og vinter dekkene var satt på "med denne side ut" - og at det jeg trodde var en kjøre-retning pil på sommerdekkene, var kun Dunlop logoet, så var alt OK.  Ikke noe problem at dekkmønsteret på den ene siden er det speilvendte av hva de er på den andre siden.
Det er slik det er, og Alt OK. 
Jeg tar det beroligende, og siden mønstrene ikke er så velidg forskjellige, det er en "trekkoppbil" og alt det der, så antar jeg at alt er legalt og trygt.

En Teori:
En av sjefene mine på jobb der (det er så bra, jeg har flere, alle litt yngre enn meg, men med mye mer praktisk erfaring) sier da:
At Produsenten av disse dekkene, enten det er Dunlop eller Continental, sommer eller vinter, produserte et fjell med "høyre-dekk" og et fjell med "venstre dekk".   Muligens alt gjort på samme sted, i Japan, eller hvor de nå kommer fra.

Deretter ble de sendt ut til Trilling produsentene, men siden veldig mye går alt for fort om dagen, sendte de ikke ut 2-høyre dekk og 2-venstre dekk, - men 4 dekk fra samme stabelen.  Deretter 4 sommerdekk, fra samme stabelen.  Høyre eller venstre.

Vel.
Det er slik det er, og jeg vil leve med det.

(BTW: Jeg kjøpte ikke snøsokker, selv om MrZero gjorde det og aldri brukte dem, men jeg kjøpte kjettinger, selv om jeg forhåpentligvis aldri vil trenge å bruke dem.  Det kommer fra gammelt av, hvor man satt fast i snøstormer, både med og uten kjetting, deretter måtte sette på kjetting, i mørket, med orkan vind og 20 cm snø i timen. :-)  )

Beroligende.  Skal træne litt, i dagslys og i mørke, med å sette dem på....

;D

Lars out....

Trilling, bestilt KIA

pwb

Det finnes dekke med (har jeg blitt fortalt) både utside OG kjøreretning, men det er ikke mange slike dekk da det er dyt å produsere og komplisert å frakte/lagre. Men man kan jo lure på hvorfor man før så tester hvor man kjørte over en glassplate med vann for å vise hvor mye kontakt med veien man har når det tydeligvis ikke spiller en døyt. Men igjen er det jo rart å lese om beskrivelser som sier at mønstre pumper vann ut av veibanen når det kan stå å gjøre det motsatte på andre siden av bilen. Kanskje dekkindustrien bare driver med løgn og juks hele bunten?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA