Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Frykter flopp for hydrogenbiler

Startet av Jardar K, onsdag 09. november 2016, klokken 09:10

« forrige - neste »

Jardar K

Hei

Jeg er ny eier av en Kia Soul EV. Veldig fornøyd med bilen. Den imponerer til stadighet.

Det jeg har lagt merke til etter en uke i mine hender er at jeg nesten er redd for å ta på lakken. Jeg føler den er ekstremt tynn og at det blir merker bare jeg tar på den...
Tok den derfor med til en lakkerer i går.

Er det noen som kan svare på hva Kia mener er minste lakktykkelse, og hva ev andre mener om samme saken?
Er 50 , 75, 100micron ok lakktykkelse?

Bilen er sort, ensfarget met.

Setter stor pris på tilbakemeldinger.

På forhånd takk.

moby666

Har hatt en sort/rød og synes ikke lakken var noe dårligere enn andre sorte biler jeg har hatt. Alle sorte biler får riper bare du ser på de
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

AmocoCadiz

Vet ikke eksakt lakktykkelse, men har hatt omlakering hos BOS skadesenter. Spurte om lakk kvalitet på KIA, de påstod den var helt standard tykkelse, ikke tynnere enn andre biler.
Men som nevnt ovenfor, lett å få riper på kjøpesenterparkeringer i topplakklaget, men gjelder fleste nye biler det også.

HenryJac

Tyyyyyyn, men tynt er normalen dessverre. Bedre før.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Sissy62

#4
Hi, we live in the Brumunddal area and bought a new Kia Soul EV in September 2016. It's black with a red roof and trim. The car is a joy to drive and drives really well on icy roads.
BUT......the paintwork is just awful!! It scratches by just looking at it.
Back in the U.K I drive a nine year old black Citroen C4 and there are no scratches at all. It seems like the baking process in the paint spraying department is not right, leaving the paint soft and prone to scratches. We love the Kia Soul, but the paintwork has let our car down badly.

Acustica

Det har også med lakktypen på nyere biler å gjøre. Ny miljøvennlig lakk tåler på langt nær så mye som typen man brukte i "gamle" dager.

Nye biler får riper svært lett og det gjelder alle merker.

geear

Sitat fra: Acustica på lørdag 22. juli 2017, klokken 09:42
Det har også med lakktypen på nyere biler å gjøre. Ny miljøvennlig lakk tåler på langt nær så mye som typen man brukte i "gamle" dager.

Nye biler får riper svært lett og det gjelder alle merker.
I følge personer som driver virkelig high level bilpleie, altså personer som alltid gjør tykkelsesmålinger før de begynner, så er det forskjell i både tykkelse og hardhet på forskjellige biler (merker). For å produsere en billig bil så må kost kuttes i alle ledd og på alle områder, også lakk. Lakk er dyrt og tørke/herdetiden er dyr, så om man tar ett lag klarlakk kontra tre lag så er det klart det spiller inn på total pris, og total fabrikasjonstid per bil. Kjøper du en billigbil får du ikke samme finish og produkt som en premiumbil, selv om noen ønsker å tro det.

Mitt tips til trådstarter er å stikke på DCN-forumet og høre med de hva som er normalt. Der er tykkelsesmåler like vanlig som ladekabler her inne.  ;D
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

AmocoCadiz

Sitat fra: gr på onsdag 26. juli 2017, klokken 10:44
Sitat fra: Acustica på lørdag 22. juli 2017, klokken 09:42
Det har også med lakktypen på nyere biler å gjøre. Ny miljøvennlig lakk tåler på langt nær så mye som typen man brukte i "gamle" dager.

Nye biler får riper svært lett og det gjelder alle merker.
I følge personer som driver virkelig high level bilpleie, altså personer som alltid gjør tykkelsesmålinger før de begynner, så er det forskjell i både tykkelse og hardhet på forskjellige biler (merker). For å produsere en billig bil så må kost kuttes i alle ledd og på alle områder, også lakk. Lakk er dyrt og tørke/herdetiden er dyr, så om man tar ett lag klarlakk kontra tre lag så er det klart det spiller inn på total pris, og total fabrikasjonstid per bil. Kjøper du en billigbil får du ikke samme finish og produkt som en premiumbil, selv om noen ønsker å tro det.

Mitt tips til trådstarter er å stikke på DCN-forumet og høre med de hva som er normalt. Der er tykkelsesmåler like vanlig som ladekabler her inne.  ;D
Har vært en del snakk frem og tilbake om lakktykkelse på Kia Soul en stund nå,

siden lakktykkelsemålere tydeligvis finnes hos en del, er det blitt målt hva lakktykkelsen på Soul faktisk er og hvor tykk den er i mot andre bilmerker på nye biler?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA