Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er S60 relevant lenger?

Startet av knut.aulie, tirsdag 08. november 2016, klokken 17:59

« forrige - neste »

trykkertor

Men hva må Ampera-e/Bolt faktisk koste for at de ikke skal tape penger på den?
Hva er markedet villig til å betale for den?

Hvis de nå produserte bilen til 400.000,-......hvor mange ville de da fått solgt?
Ser at nye Leaf og Model 3 kommer til å gjøre det vanskelig for dem, på sikt. Men hvis de sendte biler til Norge som de tjente penger på. Hvilken pris, hvor mange salg???

Hvor langt er folk villig til å strekke seg?
Vi ser jo det er gått en rekke biler på Finn.no til 400.000,-
Selv ville jeg ikke betalt mer enn maks 350.000,- for denne bilen.

ThorIII

At Opel Norge ikke vet når det kommer biler til Norge tror jeg ingen ting på. Noen vet... De vet jo tydeligvis at det ikke kommer biler, da har de vel en forklaring på hvorfor også. Den informasjonen må som et minimum ut. Her er det helt klart at noen, av en eller annen grunn holder tilbake informasjon som i første rekke skulle vært ute til forhandlerene. Å skylle på at "vi jobber for fullt med å få flere biler til Norge" er alt for tynt.. Jeg mener også at forhandlerene ikke legger stort nok press oppover i systemet for å få informasjon.

knut.aulie

Sitat fra: trykkertor på søndag 01. oktober 2017, klokken 17:44
Men hva må Ampera-e/Bolt faktisk koste for at de ikke skal tape penger på den?
Det er blitt hevdet at de taper 9000$ på en bil det vil si ca 72 000 kr som igjen gir en pris på 400 000......

Det ville klart krympet køen

ReneM

Sitat fra: knut.aulie på søndag 01. oktober 2017, klokken 20:39
Sitat fra: trykkertor på søndag 01. oktober 2017, klokken 17:44
Men hva må Ampera-e/Bolt faktisk koste for at de ikke skal tape penger på den?
Det er blitt hevdet at de taper 9000$ på en bil det vil si ca 72 000 kr som igjen gir en pris på 400 000......

Det ville klart krympet køen

Tror det ville drepe salget fullstendig. At noen få kjøper en Ampera-e for 400.000 betyr ingenting. Hva om det ligger 4000 Ampera-E for 400.000 på Finn. Da blir det Lotto om du for solgt din.

De er i knipe hos Opel. Sakset mellom GM og PSA. Og jeg tror at de snart kommer med dårlige nyheter. Bilen er på sin måte revolusjonær, men hvis du ikke har tilgang til de blir det nok en stor flopp. Dessverre.....
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

bno

#1834
Tror vel også man kan anta at bilen overflødiggjør seg seg selv i 2019 med alle nykommere og standard rekkevidde nord for 500Km. Så å vente til 2019 er vel absurd i det perspektivet.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Enlace

Om GM taper på produksjon av bilen er grunnen at volumet er for lite til at det lønner seg. Spørsmålet er om hvorfor GM ikke øker produksjonen av Ampera E på bekostning av Bolt. Det forstår jeg ikke, da ville de totalt sett økt volum på bilen og fått ned produksjonskostnadene.

Helt siden jeg leste om bilen for første gang har jeg tenkt at det mest logiske hadde vært å produsere hele bilen i Sør-Korea. Der lages mange av delene samt batteripakken fra LG. Da ville det heller ikke vært slurvet med finishen på bilen.

Min konklusjon er at det foreligger en avtale mellom GM og Opel - les PSA som gjør at det produseres så lite biler for vårt marked. Skjønner bare ikke hvorfor Opel forteller klart hva som er årsaken.

Jeg er meget glad i min sorte Ampera E. Det er en funksjonell bil som jeg fikk i juni, men samtidig er det detaljer på den som jeg ikke er fornøyd med. Finishen er ikke 100%. Samtidig som  Opel Onstar forsatt ikke har fått min Opel app til å fungere slik at jeg kan se lading og forvarme bilen fra mobilen. Har ringt tolv ganger! Har vært hos teknikker hos Opel i Oslo, det eneste som kom ut av det møtet var at jeg konkluderer at han kan mindre enn meg!

bno

Litt usikker på hva du mener med app. Min virker upåklagelig. I hvertfall mye bedre og stabil enn VW og Nissan sin. Om jeg savner noe på app siden så er det mulighet til å stoppe lading.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Myrvang

Ampera-e som skulle "redde" Opel i Norge ble kanskje bilen som knakk ryggen på Opel i Norge?

Om det kommer flere elbiler fra de vil vel folk vegre seg fra å kjøpe, hvertfall stille seg i lange køer for å få en bil som de kanskje ikke klarer å levere?

Synd, for de kunne hatt en bil som virkelig utfordret konkurentene, nå har de bare en bil med stort batteri som nesten ingen får.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

ThorIII

Min selger fortalte at det skulle komme noe informasjon i løpet av Oktober, det er en melding som jeg har hørt før, og heller ikke tidligere mottatt noe informasjon, så nå har jeg bestilt prøvekjøring av E-Golf, så får vi se da om jeg hopper over til en folkevogn i stedet for Opel'n. eller om jeg faktisk kjøper en Ampera fra finn.no. Med et drivstoff forbruk på 4000.- i måneden så kan jeg ikke vente så veldig lenge før det kanskje lønner seg å kjøpe en til 50000 over nypris på finn.

erato

Hva er rekkevidde på eGolfen for tiden? En kompis med en 18 mnd gammel eGolf (svært fornøyd med bilen for øvrig for sine kjørebehov som er rent bymessige) forteller om 15 mil på sommer og 11-12 på vinter. Holder for meg men ser for meg litt for begrensninger i noen situasjoner, og et behov for stadig å toppe ladingen som jeg kunne tenke meg å slippe å være avhengig av. 18-20 mil på vinter og 25 på sommer hadde gjort livet langt enklere. Det ser det ut som om den nye Leafen med 40 kW pakke kan levere.

Olemann

#1840
Synes endel gjør rekkevidde mer komplisert enn det er.  En god regel som passer rimelig bra på alle biler i Norge i dag er å dele antall kWt på 2. Så har du rekkevidden i mil uten angst. Da takler den både 110 km/t på E18 og kulda med varmeapparat på (dog ikke begge deler samtidig).

Dermed har gammel i3 ca 10 mil, ny i3 ca 15 mil, Ampera_ ca 30 mil, ny Leaf (som kommer) ca 20 mil, gammel eGolf 11 mil, ny eGolf 18 mil, Soul 13 mil osv.....enkelt og greit og ganske riktig ved litt hard kjøring.

Sitat fra: erato på mandag 02. oktober 2017, klokken 10:14
Hva er rekkevidde på eGolfen for tiden? En kompis med en 18 mnd gammel eGolf (svært fornøyd med bilen for øvrig for sine kjørebehov som er rent bymessige) forteller om 15 mil på sommer og 11-12 på vinter. Holder for meg men ser for meg litt for begrensninger i noen situasjoner, og et behov for stadig å toppe ladingen som jeg kunne tenke meg å slippe å være avhengig av. 18-20 mil på vinter og 25 på sommer hadde gjort livet langt enklere. Det ser det ut som om den nye Leafen med 40 kW pakke kan levere.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Olemann på mandag 02. oktober 2017, klokken 21:32
Synes endel gjør rekkevidde mer komplisert enn det er.  En god regel som passer rimelig bra på alle biler i Norge i dag er å dele antall kWt på 2. Så har du rekkevidden i mil uten angst. Da takler den både 110 km/t på E18 og kulda med varmeapparat på (dog ikke begge deler samtidig).

Dermed har gammel i3 ca 10 mil, ny i3 ca 15 mil, Ampera_ ca 30 mil, ny Leaf (som kommer) ca 20 mil, gammel eGolf 11 mil, ny eGolf 18 mil, Soul 13 mil osv.....enkelt og greit og ganske riktig ved litt hard kjøring.
Grei, kjapp tommelfingerregel, men dessverre er verden litt mer komplisert: Det er faktisk forskjell på forbruk mellom bilene (på samme måte som biler med eksoshale) og i tillegg er oppgitt batterikapasitet som regel brutto kapasitet og ikke tilgjengelig.
Her er en ferdig servert liste som tar høyde for både forbruk og tilgjengelig kapasitet.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html

Ural

#1842
Dert er solgt over 2.600 Bolt i USA i september. Dette tilsier over 30.000 pr. år.
Husker jeg ikke feil har man fra Orion fabrikken antydet produksjonskapasitet på 30 - 35.000 pr. år.

I så fall blir det ikke mye kapasitet igjen til Ampera.

Spm er : Er kapasiteten større, eller kan den økes hurtig.

Neste spm.: Har Opel Norge noen kommentarer her ??

Her er link til artikkel vedr produsjonskapasitet på fabrikken.

http://www.greencarreports.com/news/1107127_gm-ramps-up-2017-chevy-bolt-ev-electric-car-production-how-many-can-it-build

erato

Opel Norge har aldri hatt noen kommentarer til noe som helst.

AmocoCadiz

Sitat fra: erato på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:35
Opel Norge har aldri hatt noen kommentarer til noe som helst.
Opel Norge har klart å ut med informasjon en gang i mai 2017,
da meldte de om dårlig nytt,
ubestemt forsinkelse og prisøkning....

På tide med noen noen positive tilbakemeldinger før alle har forlatt AE kontraktskøen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA