Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er S60 relevant lenger?

Startet av knut.aulie, tirsdag 08. november 2016, klokken 17:59

« forrige - neste »

Olemann

Nettopp. Men entusiastene er jo ikke flertallet som kjøper elbil lenger, vi som kommer fra Reva og Buddy vet hva elbiljakke og ditto hodeplagg er.  Nå skal jo folk både kjøre forbi i over 60 km/t og sitte uten ull-undertøy om vinteren...dessuten trenger man knapt nok vite forskjell på strøm og spenning,  så det er nye tider ;D

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 14. mai 2017, klokken 20:15
Det er ikke noe hokus-pokus å oppnå NEDC rekkevidden. Man må bare kjøre sakte. Kjører man i 25-50 km/t bør man faktisk komme seg rundt 700 km.

tuono

#1591
For min del så håper jeg jo at teknologien er kommet såpass langt at det vanlig dødelige riffraffet (inkludert det som sikkert er fullstendig inkompetente og dypt forutinntatte journalister i bladet Motor) skal kunne kjøre en elbil, og allikevel komme sånn nogenlunde tilnærmet hva som oppgis.

Men det er mulig at bilene er helt "innafor" med hensyn til den faktiske teknologien? At det er markedsføringen det er noe feil med....?

kammiz

Problemet er folks oppfatning av fossilt drivstoff. At en liter bensin gir dem energi til å kjøre en mil, for å si det enkelt. Og så hører de at en kWh gir dem energi til å kjøre en mil også. Igjen, forenklet. De vet ikke at en liter bensin tilsvarer ca 9kwh. Og at det aller meste av energien går til spille som varme. At en elbils merforbruk pga oppvarming eller kulde påvirker forbruket mer, fordi den ikke kaster bort så mye. Ignoranse er elbilens største problem.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tuono på søndag 14. mai 2017, klokken 21:23
For min del så håper jeg jo at teknologien er kommet såpass langt at det vanlig dødelige riffraffet (inkludert det som sikkert er fullstendig inkompetente og dypt forutinntatte journalister i bladet Motor) skal kunne kjøre en elbil, og allikevel komme sånn nogenlunde tilnærmet hva som oppgis.

Men det er mulig at bilene er helt "innafor" med hensyn til den faktiske teknologien? At det er markedsføringen det er noe feil med....?
Måten å måle rekkevidde, kjent som NEDC, er helt utdatert. Den erstattes med en annen testmetode, WLTP, for veldig gode grunner. EPA testene er også en god måte å måle rekkevidde på. Verken WLTP eller EPA er "fasiten", men de gir et mye mer realistisk bilde av rekkevidde.

Bolt/Ampera-e har 380 km rekkevidde i både EPA og WLTP testene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kammiz

Enig i at epa/wltp gir et mye mer oppnåelig tall for vanlige dødelige. Spent på å se fossile bilers forbruk og utslippstall med nye målemetoder.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

tuono

#1595
Vi har relativt konsekvent snakket om WLTP-standarden, og operert med en rekkevidde på 380 km. Og da handler det ikke bare om kjøring i fem varmegrader. Vi ser at det er veldig stor rekkeviddeforskjell på kjøring i fem og 15 grader, sier informasjonssjef Stein Pettersen i Opel Norge.

Bilen klarer mellom 25 og 40 på én lading, uansett vær, sier Pettersen – som tror bilen er nær NEDC-tallene i godt sommervær.


Ja, ser at Opel Norge er ("relativt") edruelig i Motor-reportasjen sitatet er sakset ut av.

Stikkkontakt

Sitat fra: kammiz på søndag 14. mai 2017, klokken 22:00
Enig i at epa/wltp gir et mye mer oppnåelig tall for vanlige dødelige. Spent på å se fossile bilers forbruk og utslippstall med nye målemetoder.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tilnærmingen til WLPT er allerede startet.
F.eks kommer BMW med en 4 hk økning i effekten på sine 18i-motorer f.o.m i sommer. I den forbindelse øker utslipp/forbruk betydelig. Faktisk med nærmere 15% for enkelte drivlinjekombinasjoner.

For øvrig er det litt lesning om temaet i revidert nasjonalbudsjett:
"11 Eingongsavgift – innføring av ny køyresyklus
Eingongsavgifta for person- og varebilar vert i dag berekna på bakgrunn av vekt og
utslepp av CO2 og NOX. EU er i gang med å innføre nye reglar for måling av avgassar
som skal nyttast ved typegodkjenning av nye person- og varebilar. Mellom anna vert det
innført ein ny køyresyklus (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure
(WLTP)) som gjev meir realistiske utsleppsverdiar enn den gjeldande (New European
Driving Cycle (NEDC)). Dette får betyding for eingongsavgifta.
Dei nye reglane vert fasa inn gradvis. Frå 1. september 2017 skal WLTP nyttast ved alle
nye typegodkjenningar av personbilar, medan personbilar som er typegodkjende før denne
datoen vil vere målte etter NEDC. Frå 1. september 2018 skal alle nye personbilar vere
målte etter WLTP. For varebilar er tidspunkta flytta eitt år fram. Fram til 2021 vil det òg
verte fastsett CO2-utslepp etter NEDC for bilar som er typegodkjende etter 1. september
2017.
Ifylgje Vegdirektoratet gjev måling av CO2-utslepp etter WLTP rundt 10 pst. høgare
verdiar enn målt etter NEDC. Det er ingen fast samanheng, og forskjellane varierer frå
bilmodell til bilmodell. Departementet har ikkje tilgjengeleg datagrunnlag til å seie noko
nærare om samanhengen. Førebelse testar viser òg høgare NOX-utslepp målt etter WLTP
enn NEDC, men auken ligg i gjennomsnitt lågare enn auken for CO2. Dei tillatne
grenseverdiane for utslepp av NOX vert ikkje endra med WLTP, og den nye målemetoden
betyr difor i praksis ei skjerping av maksimalverdiane.
Fram til 2019 vil ein stor del av dei køyretøya som vert registrerte, ikkje ha utslepp målte
etter WLTP. Utsleppsverdiane etter WLTP og NEDC er ulike, og kan ikkje utan vidare
nyttast om kvarandre ved berekninga av CO2- og NOX-komponentane i eingongsavgifta.
Det vil i fall favorisere køyretøy som vert registrerte på utgåande typegodkjenningar.
Forskjellen vil i enkelte høve verte stor.
Som ei praktisk løysing legg departementet til grunn at CO2-utslepp målte etter NEDC
inntil vidare vert nytta for alle køyretøy. Dette vil verte presisert i forskrift eller instruks.
Det vert lagt opp til at utsleppsverdiar målt etter ny køyresyklus vil liggje til grunn for
berekning av CO2-komponenten frå 2019.
Det vil ikkje verte fastsett NOX-utslepp etter NEDC for køyretøy som er typegodkjende
etter 1. september 2017. Ved berekninga av eingongsavgifta vil difor den verdien som er
tilgjengeleg, måtte nyttast. Detteinneber at NOX-utslepp målte etter ny køyresyklus vert
lagde til grunn for køyretøy som er typegodkjende etter 1. september 2017. Det vil i
gjennomsnitt gje ei lita skjerping av avgifta. NOX-komponenten utgjer ein liten del av
avgifta, og forskjellane i avgift grunna måling etter ulik køyresyklus vil vere tilsvarande
små. "
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

knut.aulie

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 14. mai 2017, klokken 16:01
Sjelden har en trådtittel vært mere presis;
Vi som venter på Ampera E
Jeg er nok forholdsvis synsk [emoji1360]

Skal lage en ny tråd med lottotallene tror jeg [emoji12]

anki

Sitat fra: nix på lørdag 13. mai 2017, klokken 14:01
Hattehylle og/eller cargo privacy cover á la den som følger med i AE er vel ikke spesielt vanlig i USA slik jeg forstår det, men en stiv hattehylle burde fulgt med her i Europa. Sikkert utelatt pga aggressiv prising på selve bilen. Likevel ikke noen dealbreaker for min del iallefall, det er bedre at Type 2>Type 2 ladekabel følger med.

Jeg får ikke type 2 > type to med.
Virker som det er varierende praksis her.
Drammen jeg kjøper gjennom.
Begynner å få inntrykk av at de er dårligst i klassen på utstyr og pris på bilen.
Betaler jo 3900 kr ekstra for ingenting...

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. mai 2017, klokken 13:37
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 14. mai 2017, klokken 16:01
Sjelden har en trådtittel vært mere presis;
Vi som venter på Ampera E
Jeg er nok forholdsvis synsk [emoji1360]

Skal lage en ny tråd med lottotallene tror jeg [emoji12]
Husk å oppdatere den hver uke,
vi som skal betale for AmperaE i 2018 og 2019 trenger den!

Zuexi



Sitat fra: anki på mandag 15. mai 2017, klokken 13:40
Jeg får ikke type 2 > type to med.
Virker som det er varierende praksis her.
Drammen jeg kjøper gjennom.
Begynner å få inntrykk av at de er dårligst i klassen på utstyr og pris på bilen.
Betaler jo 3900 kr ekstra for ingenting...
Haha, hvorfor er jeg ikke overrasket?
Har samme forhandler selv.
Skal ikke forundre meg om Opel har bundler T2-kabel med bilene før levering, men at de tar de ut for å selge de ved siden av. Akkurat som "leveringsomkostningene" til 3900,-

anki

Sitat fra: Zuexi på mandag 15. mai 2017, klokken 15:54


Sitat fra: anki på mandag 15. mai 2017, klokken 13:40
Jeg får ikke type 2 > type to med.
Virker som det er varierende praksis her.
Drammen jeg kjøper gjennom.
Begynner å få inntrykk av at de er dårligst i klassen på utstyr og pris på bilen.
Betaler jo 3900 kr ekstra for ingenting...
Haha, hvorfor er jeg ikke overrasket?
Har samme forhandler selv.
Skal ikke forundre meg om Opel har bundler T2-kabel med bilene før levering, men at de tar de ut for å selge de ved siden av. Akkurat som "leveringsomkostningene" til 3900,-

Haha, ikke sant.
Sendte spesifikt spørsmål om schuko og type 2 > type fulgte med bilen og fikk svar om at schuko var standard.
Så spurte jeg en gang til om type 2 > type to lader ikke fulgte med og fikk dette svaret:
"Mode 3 ladekabel til off. ladestasjoner/kjøpesentere etc. vil dukke opp etterhvert som en liten positiv overraskelse..."
Så kommer med bilen, men kanskje ikke så positivt når du først får beskjed om at den ikke er standard.

Gulvet i bagasjerommet og matte til bagasjerommet har jeg fått beskjed om at ikke er tilgjengelig ennå...
Merkelige greier

Zuexi

Sitat fra: anki på mandag 15. mai 2017, klokken 16:21
Sendte spesifikt spørsmål om schuko og type 2 > type fulgte med bilen og fikk svar om at schuko var standard.
Så spurte jeg en gang til om type 2 > type to lader ikke fulgte med og fikk dette svaret:
"Mode 3 ladekabel til off. ladestasjoner/kjøpesentere etc. vil dukke opp etterhvert som en liten positiv overraskelse..."
Så kommer med bilen, men kanskje ikke så positivt når du først får beskjed om at den ikke er standard.

Gulvet i bagasjerommet og matte til bagasjerommet har jeg fått beskjed om at ikke er tilgjengelig ennå...
Merkelige greier

Hvorfor ikke bare si at kabelen følger med likevel, med engang?!?
Jeg gadd ikke spørre engang...

Bagasjeromsmatte fikk jeg beskjed var bl.a inkl. i de 3900,- ved bestilling.

Gordon Retriever

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 14. mai 2017, klokken 09:35
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 14. mai 2017, klokken 02:49Tesla Model3 starter produksjon sommer 2017, og utlover at de som stiller seg som nr 500 000 i køen kan få levert bil i Norge; "Estimert levering for nye reservasjoner er per i dag medio 2018"
eller senere...

Jeg forventer rundt årsskiftet 2018/2019 hvis man stiller seg i kø i dag, men midten av 2019 er heller ikke umulig.

Greit å se dette i sammenheng med innlegget under, særlig siste setning:

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 08. mai 2017, klokken 07:36
Sitat fra: nix på mandag 08. mai 2017, klokken 06:53Skal du se snurten av en Model 3 i 2018, burde du nok vært tidlig oppe en dag i slutten av mars 2016...
Jeg vil egentlig tro at det er fortsatt mulig å få Model 3 i 2018, kanskje til og med Q1 2018, om man velger riktig utstyr. (Altså ikke AWD, ikke performance, største batteri, mm.) AWD og performance kommer ikke før litt senere på året, trolig tidligst Q2 for AWD og Q3 for performance, så man kan kanskje snike seg inn før disse leveransene starter. Jeg tviler litt på at det er veldig mange i Norge som ikke vil ta med AWD, altså hopper man glatt langt frem i køen.

Valg av konfigurasjon kan ha mye å si for når man får bilen.  Men dersom AWD kommer vesentlig senere enn RWD ser jeg ikke bort fra at noen med tidlige reservasjoner kommer til å velge en RWD for å få bilen snart, og så selge til fordel for en AWD når dette blir tilgjengelig.

Espen Hugaas Andersen

Ja, det er trolig mulig å få bilen ganske tidlig, hvis man treffer riktig på konfigurasjonen. Men dette er noe man ikke bør regne med - man bør ta det som en bonus hvis man får bilen tidlig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA