Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er S60 relevant lenger?

Startet av knut.aulie, tirsdag 08. november 2016, klokken 17:59

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: trykkertor på søndag 07. mai 2017, klokken 13:08
Jeg velger klart en KIA med 7års garanti LENGE før A-e.
Så hvis Niro kommer med tilsvarende rekkevidde som A-e og tilsvarende pris. Så foretrekker jeg 150.000km/7år vs 100.000km/5år.
Opel har jo ikke så godt rykte i forveien, og min egen erfaring med KIA er bare å skryte av.
Ja hva er kundeservice verdt og merkeomdømme?
Det er gull verdt etter kjøp,
og KIA svarer over forventningene med ekstraytelser, velvilje og positiv holdning.
Lånebil uten å spørre. Lavere regning enn først meldt.

Etter siste dagers avsløring av Opel Norges katastrofale håndtering av AmperaE salget , spørs det om man tør å ta sjansen på kundeoppfølging med service og garantireparasjoner der.

Forresten, hva scoret Opel på siste omdømmemåling? Falt de ut av kartet/listen?

Zuexi



Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 07. mai 2017, klokken 17:44
Forresten, hva scoret Opel på siste omdømmemåling? Falt de ut av kartet/listen?

Opel ligger på 15 plass i 2016 i kundetilfredshet. Opp fra 21 plass.
Opel og KIA var vel de som steg flest plasser i fjor.

http://www.smartepenger.no/forbruker/114-forbruker/1045-kundetilfredshet-bil

Olemann


Maner til litt varsomhet her, for de som måtte fristes til juridiske skritt for å sikre seg erstatning for forsinkelse  - ref. den juridiske prosessen omtalt i tidligere innlegg.  Minner om §24 i Forbrukerkjøpsloven som bl.a. sier:

" Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.
Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.  (Min utheving).

Det er ikke vanskelig for en advokat på norsk Opel forhandlers side å lage et case der salget til PSA gruppen etter at bestillinger og kontrakter er inngått er å forstå som en slik hindring.  Det finnes også andre grunner som kan brukes. Det er en masse ukjent info her som kan gjøre forhandler skadesløs, før dette er kjent er dette et lottospill hva erstatning angår.

Jeg ville ikke brukt sparepengene på å ta dette til retten med sikte på erstatning med mindre jeg trives med krangling og ser det som en verdi i seg selv, da har jo enhver strid en verdi.  Nedsiden er stor i en sak som dette.
Forbrukerådet er selvsagt en annen skål.

TM

Du har et poeng her, og dette er uten tvil utenfor forhandleren kontroll. Dessuten er det nok også mulig å dokumentere at dette er utenfor importørens kontroll. Og så saksøke Opel eller GM høres dyrt og risikabelt ut.
Men jeg tipper det som kan bli utfallet av å ta saken via Forbrukerrådet er at klager får en bil som eventuelt blir avbestilt eller overta en demobil.

sølv-pilen

Blir noe søkt når en skal saksøke Opel for tap av intensiver som man ikke har krav på når man benytter andre drivlinjer en elektrisk eller hydrogen som skal belønnes med dette grunnet de utfordringer man får med de drivlinjene i dag.

Dessuten - hvordan skal man si at man kunne ha ladet gratis noe sted når dette ikke nødvendigvis er tilfelle, man kan forvente gratis parkering da dette ikke nødvendigvis er tilfelle, få dekket bensinutgifter - som muligens hadde blitt erstattet med hurtiglading som er mange ganger dyrere en bensin. Opel kan vel heller ikke klandres om kunden ikke i dag allerede har en elbil som faktisk har de samme intensivene uansett - det er jo ett valg kunden selv har tatt.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

TM

Man kan naturligvis ikke kreve kompensasjon for en teoretisk verdi av elbil-insentiver. Men man kan kanskje kreve kompensasjon for kostnaden ved en tilsvarende leiebil fra dato for kontraktfestet leveringdato og fram til levering finner sted.

Banan

Det handler ikke om å like å krangle. Det handler om at dersom man skriver en kontrakt med en seneste levering - så må man også mene noe med det - og etterleve det. Hva skal man egentlig ellers med kontrakter?

Det virker som om Opel mener at den eneste som må følge kontrakten er kjøperen, og ikke Opel. Hva tror man hadde skjedd om en kjøper trakk seg fra en kontrakt - hadde de bare latt kjøperen gå sånn uten videre - uten å kreve erstatning?

En kontrakt er til for å beskrive hva som er avtalt - og for at begge parter skal følge kontrakten. At Opel ikke har kontroll med hva de selger opp mot hva de kan levere - er deres problem og ikke noe de kan lempe over på kundene - og attpåtil legge på prisen med 15.000.-

Det er Opel som har brutt kontrakten - ikke kundene - og derfor blir det grunnleggende feil å legge på pris som et resultat av Opels egne forsinkelser. Om noen mener at dette er helt normalt og helt i orden, så vil jeg anta at dere har en eller annen binding til Opel..?

TM

Å kreve ekstra betalt fordi levering skjer senere enn avtalt vitner om en arroganse uten sidestykke  8)

Ipadjove

Om noen har bestilt via denne kampanjen så står de vel sterkere? Men har ikke hørt om andre som har fått den, aner ikke om den var reell.

TM

Ja, prisgaranti er det vel vanskelig å snakke seg ut av. Men det virker som om det er en forutsetning av at det bestilles via nettsiden. Merkelig annonse, og jeg tviler på om mange har bestilt fra denne.

...

Sitat fra: Atle Hammelow-Berg på søndag 07. mai 2017, klokken 20:43
Det handler ikke om å like å krangle. Det handler om at dersom man skriver en kontrakt med en seneste levering - så må man også mene noe med det - og etterleve det. Hva skal man egentlig ellers med kontrakter?

Det virker som om Opel mener at den eneste som må følge kontrakten er kjøperen, og ikke Opel. Hva tror man hadde skjedd om en kjøper trakk seg fra en kontrakt - hadde de bare latt kjøperen gå sånn uten videre - uten å kreve erstatning?

En kontrakt er til for å beskrive hva som er avtalt - og for at begge parter skal følge kontrakten. At Opel ikke har kontroll med hva de selger opp mot hva de kan levere - er deres problem og ikke noe de kan lempe over på kundene - og attpåtil legge på prisen med 15.000.-

Det er Opel som har brutt kontrakten - ikke kundene - og derfor blir det grunnleggende feil å legge på pris som et resultat av Opels egne forsinkelser. Om noen mener at dette er helt normalt og helt i orden, så vil jeg anta at dere har en eller annen binding til Opel..?
For å sette ting i perspektiv: Vi som bestilte Kia Soul EV på et tidlig tidspunkt ble også presentert for en prisøkning. Og der var det laaaaang leveringstid. Selv om jeg skrev kontrakt med levering innen en gitt dato. Bestilte 2 stk e-Golf ganske tidlig, men da jeg fikk beskjed om 6 mnd forsinkelse så kansellerte jeg begge 2. Ioniq'en var over 3 mnd forsinket.


kammiz

Ventet et halvt år ekstra bare fordi fargen jeg ønsket på kia soul tok så mye lenger tid. :-P og fikk prisøkning underveis. :-)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Olemann

Mitt siste innlegg om erstatning og jussen i dette.  Jeg har ingen bindinger til Opel, men er likevel kritisk til å kjøre en sak for domstolene mht. erstatning.  Å trekke inn bindinger til Opel ødelegger debatten, den type usaklige innspill er vi stort sett spart for på Elbilforum, og fint om det fortsetter. 

Mitt poeng var og er kun at man ikke må glemme den delen av §24 som jeg klippet fra over.

Et delpoeng var og er at det hjelper om man liker krangel og rettsaker om man vil kjøre dette som en erstatningssak for domstolene.

Dersom poenget utelukkende er å få erstatning for kontraktsbrudd ville jeg heller spilt lotto enn å kjørt saken for domstolene.  Lotto har en kjent innsats, salærer for egen og motparts advokat er ikke kjent.
At andre mener noe annet er helt greit for meg.

TM

BMW har en utrolig kundevennlig holdning til prisgaranti. Annonserer de prisøkning fra en gitt dato, så garanterer de gammel pris dersom kontrakt signeres før prisøkningen inntreffer. Det gjelder selv der kunden bevisst ber om senere levering for å få nyere årsmodell. At Opel krever kundene for prisøkning når ved uforutsette utsettelser av leveransen er kundebehandling som står til stryk. Bygger ikke akkurat kundelojalitet på den måten.

bmw2002

Jeg tror ikke man kommer noen vei med å saksøke forhandler eller Opel. Men synes det er feil at en kontrakt bare skal være enveis på den måten at den kan brytes av forhandler uten konsekvenser.

Tror også at forhandler og muligens Opel har handlet i god tro her. Det skandaløse med saken her er at GM lager en elbil folk vil ha og så gidder de ikke levere nok biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA