Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er S60 relevant lenger?

Startet av knut.aulie, tirsdag 08. november 2016, klokken 17:59

« forrige - neste »

Kriss

Sitat fra: Tellus på lørdag 06. mai 2017, klokken 09:35
Jeg tviler sterkt på at forsinkelsene i Norge har noe med produksjonsbegrensninger å gjør. Derimot tror jeg dette har med avtalen GM nødvendigvis må ha inngått som en del av salget av Opel. Det er neppe i GM sin interesse å levere et stort antall biler til de nye franske eierene. GM vil heller selge bilen under et merke de selv eier. Hvis det er slik at GM i tillegg heller ikke tjener penger på bilen så har GM lite igjen for selge Bolt som en Opel.

Ja, det nok PSA som er nøkkelen til å få leveringen av Ampera e tilbake på skinnene. Det mangler tydeligvis en skikkelig (forpliktende) avtale med GM på dette. For Opel Norge må det uansett være krise med så stor usikkerhet rundt levering. Trist at Opel ble solgt akkurat nå.
Ampera e leveres desember 2017

Banan

#1381
Jeg skrev kontrakt med Mobile i Tønsberg 14/12-16.

Der står det: "Seneste levering Desember-2017", og det er IKKE krysset av i kontrakt for at denne seneste leveringstiden er usikker (noe det er en egen avkrysningsboks for). Det hadde da også vært totalt meningsløst å ha med teksten om seneste levering desember-2017 dersom forhandler mente at leveringstiden var usikker.

Før en forhandler underskriver en kontrakt med et slikt løfte om seneste leveringstid - så sjekket de selvsagt med Opel at den lovte seneste leveringstiden ville holde.

Jeg har mao en bekreftet seneste leveringstid som står i min kontrakt.

PR-sjef Stein Pettersen hos Opel har skrevet på dette forumet (også gjengitt i TU-artikkelen for 3 dager siden) at de som IKKE har en bekreftet leveringstid ville motta brev om utsatt levering nå sist fredag.

Men hva skjer? Til tross for at jeg har kontrakt med en bekreftet leveringstid - har jeg direkte fra Bernt G. Jessen, sjef for Opel i Norge - igår mottatt en epost vedlagt brev om utsatt levering og økt pris.

Dermed er det Opels PR-sjef Stein Pettersen skrev på dette forumet for få dager siden - ikke verdt tastetrykkene han brukte.

Det er Opel som har ansvaret for forsinkelsene, og da blir det for drøyt å komme med prisøkning fordi man en eller annen gang i fremtiden vil motta en bil som er av en nyere årsmodell enn den man var lovet.

Jeg kansellerer ikke, men har tatt kontakt med Forbrukerrådet og fått informasjon som gjør at jeg til mandag vil sende inn klage på kontraktsbrudd med krav om levering, samt erstatning for bensin, bompenger, parkering osv som påløper  fra kontraktuell leveringstid og frem til faktisk levering. Ut fra lovverket vil jeg også kreve erstatning for de 15.000.- som Opel krever nå - fordi dette er en ekstra kostnad som er et direkte resultat av forsinkelsen - det skriver jo Opel selv i brevet som kom igår.

Oppfordrer alle andre som har en bekreftet leveringstid om å gjøre det samme - heller ikke Opel kan bare se bort ifra en kontrakt.

TM

Det blir interessant å se hva en kontrakt med "seneste levering" gir av rettigheter. Jeg tipper forhandleren har tolket det slik at dersom de ikke overholder dette, så kan kunden kostnadsfritt kansellere avtalen. Men som Atle skriver, så må de jo kompensere for kundens tap dersom de ikke kan oppfylle kontrakten. Hvis Atle skulle bryte avtalen så kunne forhandleren kreve kompensasjon for tapte inntekter. Så dette må gå begge veier. Lykke til  ;)

alagerqv

Jeg fikk SMS med link fra min forhandler på Fornebu i dag, og svarte umiddelbart at det ikke er aktuelt å godta prisøkning. http://amperaeinfo.pagedemo.co


Sent from my iPhone using Tapatalk

knut.aulie

Er underimponert av måten Opel behandler nye kunder. Dette er "antisalg" med bismak.

Har noen bange anelser om hvordan de vil behandle oss som faktisk får levert bil nå om ca en mnd.

gigafactory

Musk hadde en liten tirade over ZEV credits under kvartalspresentasjonen:

Sitat fra: Elon MuskThat's why you shouldn't ask like why, well, GM appears to be losing $10,000 a car on the Bolt. No, they're not. They are making it up on CARB credits. But they get the full retail value of the CARB credit, whereas we get the wholesale value when we're lucky. But the CARB credits are only effective at a production rate of about 20,000 to 30,000 vehicles a year. So that's why you'll see, mark my words, it's not going to be any higher than that for the Chevy Bolt.

Bolt levert til andre land og Ampera-e havner vel utenfor dette, så hvis en forutsetter 30 000 i maksimal produksjon blir det ikke mye til overs etter at CARB-statene har fått sin andel.



Viktig å huske på med ZEV credits og GM:
SitatThe ZEV program assigns each automaker "ZEV credits," which represent the company's sales of electric cars and trucks. Automakers are then required to maintain ZEV credits equal to a set percentage of non-electric sales. The credit requirement is 4.5 percent of sales in 2018, rising to 22 percent in 2025.

There are also restrictions on the amount of credits that can come from 'transitional' ZEVs that still have an engine. In 2018, plug-in hybrid vehicles (PHEVs) can only account for 55 percent of credits, meaning at least 45 percent must originate from battery electric vehicles (BEVs) or hydrogen fuel cell vehicles (FCEVs).

Automakers earn credits by selling zero emission cars and trucks. The credit per vehicle varies with drivetrain type and electric range. From 2018 onwards, plug-in hybrids—which only partially drive on electricity—receive between 0.4 and 1.3 credits per vehicle sold. Battery electric and fuel cell vehicles receive between 1 and 4 credits, based on range.

For example: the Tesla Model S, which boasts a range of more than 200 miles, is eligible for 3.3 credits, while the 84-mile range Nissan Leaf is credited at 1.8 ZEV credits per car sold.

Det bør derfor være åpenbart hvorfor GM valgte å lage en elbil med lang rekkevidde i begrenset opplag. God PR og perfekt innpass i ZEV-systemet.

Når vi vet at det ikke flommer over av batterier fra LG for tiden grunnet stor etterspørsel og at dimensjoneringen av LGs batteripakkefabrikk til Bolt ikke er videre imponerende, så er det ikke så mye som er overlatt til fantasien. GM kommer til å selge så mange Bolt de finner optimalt de par neste årene, restene er tilordnet Opel. Det er ingen store produksjonskapasitetsinvesteringer å spore, med mindre Opel skulle bla opp kanskje. Opel burde ha skjønt dette, det er litt vanskelig å tro at de ikke visste. At en leveringskø på et tross alt ganske beskjedent antall biler skal strekke seg langt inn i 2019 er komisk.

knut.aulie

Må si at gigafactory har den mest overbevisende argumentasjonen [emoji1360]
Desverre gir det lite håp for de som venter. [emoji22]

AmocoCadiz

Sitat fra: gigafactory på lørdag 06. mai 2017, klokken 13:31
Opel burde ha skjønt dette, det er litt vanskelig å tro at de ikke visste. At en leveringskø på et tross alt ganske beskjedent antall biler skal strekke seg langt inn i 2019 er komisk.
Opel har tydeligvis i lengre tid vært langt utenfor GM's informasjonsloop og besluttninger.
Kjempesalget av Opel til PSA fikk Opel vite om omtrent dagen før gjennomføring.

Og se på produktet, slik det endte opp, kan noen finne Opel generne i Bolt/AmperaE?
Dette er jo GM badging av enkleste sort.

Opel har absolutt noen gode kvaliteter,
AGR seter, kvalitet på material i kupe, Adaptiv Cruise Control, IntelliLUX LED Matrix ...hvorfor ble ikke dette en del av utstyret i en teknologidrevet bil som elbil bør være for å være konkuransedyktig i hvertfall noen år fremover?

S4e

Enten er PSA lurt eller de har vært klar over denne problemstillingen i overgangen fram til de selv har kontroll over egen produksjon. Føler det er Chevrolet som er den største skurken her - som lager en flott bil som de egentlig ikke satser på.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Vigge50

Sorry för svenska men jag undrar om det electrek skriver stämmer eller om det är överdrift att nya beställningar av Ampera-e inte förväntas levereras förrän 2019? Vi i Sverige skulle inte få den förrän först 2018 men om leveranserna i Norge redan är framskjutna till 2019 så är frågan när vi kommer få den i Svergie om den nu ens kommer komma hit.

https://electrek.co/2017/05/05/chevy-bolt-ev-europe-ampera-e/

simon.s

Sitat fra: Vigge50 på søndag 07. mai 2017, klokken 11:23
Sorry för svenska men jag undrar om det electrek skriver stämmer eller om det är överdrift att nya beställningar av Ampera-e inte förväntas levereras förrän 2019? Vi i Sverige skulle inte få den förrän först 2018 men om leveranserna i Norge redan är framskjutna till 2019 så är frågan när vi kommer få den i Svergie om den nu ens kommer komma hit.

https://electrek.co/2017/05/05/chevy-bolt-ev-europe-ampera-e/

Det stemmer det. Blir omtrent 4-5 mnd forsinket ++. For mitt vedkommende skulle jeg fått min bil estimert levering medio desember 2017, men etter forsinkelsene så hadde jeg ikke fått bilen før mai 2018. Jeg og mange med meg har kansellert min kontrakt med Opel, så da blir det en del ut av køen. Jeg bestilte en 2018 Vw Golf-e med alt utstyr i steden med levering medio september/oktober som passer meg utmerket. Tror også det ligger veldig mye politikk i dette her også, da PSA har tatt over GM.
2019 Tesla Model 3 SR+
e-Golf 2018 solgt
Opel Amper-e bestilt med full pakke. KANSELERT

Kriss

Trøsten må være at når man  får bil, hvis man i det hele tatt får bil, vil bruktbilprisen holde seg godt. Stor etterspørsel og få biler vil sørge for det.

Samtidig er vel heller ikke GMs reviderte produksjonsplan skrevet i stein. Når bilproduksjonen bestemmes fra uke til uke på fabrikken, kan vel produksjon av like gjerne Ampera e legges inn igjen. Opprinnelig ble det sagt at Ampera e skulle produseres 11 av årets måneder. Nå er dette blitt redusert til 4. Oppfordringen til Opel Norge må bli: Sørg for at PSA gjør noe med situasjonen!
Ampera e leveres desember 2017

telcontar

#1392
Sitat fra: Kriss på søndag 07. mai 2017, klokken 12:19
Trøsten må være at når man  får bil, hvis man i det hele tatt får bil, vil bruktbilprisen holde seg godt. Stor etterspørsel og få biler vil sørge for det.

Samtidig er vel heller ikke GMs reviderte produksjonsplan skrevet i stein. Når bilproduksjonen bestemmes fra uke til uke på fabrikken, kan vel produksjon av like gjerne Ampera e legges inn igjen. Opprinnelig ble det sagt at Ampera e skulle produseres 11 av årets måneder. Nå er dette blitt redusert til 4. Oppfordringen til Opel Norge må bli: Sørg for at PSA gjør noe med situasjonen!

Dette stemmer under forutsetning at Ae er eneste bil på markedet med denne rekkevidden de nest 1-2 årene. Som kjent så kommer flere konkurrenter på banen med tilsvarende rekkevidde (les 400-500km NEDC), da har ikke Ae lenger noen unik posisjon lenger. Med mindre man speifikt MÅ ha en Ae da  :P.

trykkertor

Jeg velger klart en KIA med 7års garanti LENGE før A-e.
Så hvis Niro kommer med tilsvarende rekkevidde som A-e og tilsvarende pris. Så foretrekker jeg 150.000km/7år vs 100.000km/5år.
Opel har jo ikke så godt rykte i forveien, og min egen erfaring med KIA er bare å skryte av.

Banan

Jeg skrev kontrakt med Mobile i Tønsberg 14/12-16.

Der står det: "Seneste levering Desember-2017", og det er IKKE krysset av i kontrakt for at denne seneste leveringstiden er usikker (noe det er en egen avkrysningsboks for). Det hadde da også vært totalt meningsløst å ha med teksten om seneste levering desember-2017 dersom forhandler mente at leveringstiden var usikker.

Før en forhandler underskriver en kontrakt med et slikt løfte om seneste leveringstid - så sjekket de selvsagt med Opel at den lovte seneste leveringstiden ville holde.

Jeg har mao en bekreftet seneste leveringstid som står i min kontrakt.

PR-sjef Stein Pettersen hos Opel har skrevet på dette forumet (også gjengitt i TU-artikkelen for få dager siden) at de som IKKE har en bekreftet leveringstid ville motta brev om utsatt levering nå sist fredag.

Men hva skjer? Til tross for at jeg har kontrakt med en bekreftet leveringstid - har jeg direkte fra Bernt G. Jessen, sjef for Opel i Norge - mottatt en epost vedlagt brev om utsatt levering og økt pris.

Dermed er det Opels PR-sjef Stein Pettersen skrev på dette forumet for få dager siden - ikke verdt tastetrykkene han brukte.

Det er Opel som har ansvaret for forsinkelsene, og da blir det for drøyt å komme med prisøkning fordi man en eller annen gang i fremtiden vil motta en bil som er av en nyere årsmodell enn den man var lovet.

Jeg kansellerer ikke, men har tatt kontakt med Forbrukerrådet og fått informasjon som gjør at jeg til mandag vil sende inn klage på kontraktsbrudd med krav om levering, samt erstatning for bensin, bompenger, parkering osv som påløper  fra kontraktuell leveringstid og frem til faktisk levering. Ut fra lovverket vil jeg også kreve erstatning for de 15.000.- som Opel krever nå - fordi dette er en ekstra kostnad som er et direkte resultat av forsinkelsen - det skriver jo Opel selv i brevet som kom igår.

Oppfordrer alle andre som har en bekreftet leveringstid om å gjøre det samme - heller ikke Opel kan bare se bort ifra en kontrakt.

Det er kjøpslovens Kapittel 5 - §19 som fastsetter kjøpers krav ved forsinkelse: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_5

"Oppskrift dersom du har en leveringstid Opel nå ikke vil holde":

1: Send en skriftlig klage til forhandler der du henviser til kontrakt med leveringsdato og pris. Henvis til brevet du har mottatt fra Opel om forsinkelse og økt pris so skyldes ny modell som igjen skyldes forsinkelsen som Opel selv har ansvaret for. Henvis til Forbrukerkjøpslovens §19 og krev levering og pris ihht kontrakt - det er altså IKKE din skyld at Opel ikke klarer å overholde kontraktuell leveringstid og dermed også må øke prisen - og dermed skal du heller ikke betale mer.

Legg inn krav om levering til tid og pris som avtalt i kontrakt. Legg også inn at dersom de ikke overholder avtalt leveringstid - så vil du kreve erstatning for tap slik §19 åpner for. Dette kan være for det penger du taper på at Opel ikke leverer iht kontrakt - altså f.eks  bensin/diesel, bompenger, parkering osv fra den dagen de skulle levert til den dagen de faktisk leverer. Strøm kunne du ladet gratis på kommunale ladestasjoner. Legg da også inn krav om 15.000.- som er økt pris forårsaket av Opel.

Husk på å skrive inn en dato for svarfrist. Det kan også være lurt å sende brevet rekommandert selv om det koster 160.-

2: Dersom du ikke får et svar eller du ikke får et svar du er fornøyd med - gå inn på https://www.forbrukerradet.no/klageguide/ og registrer en klage der du legger ved ditt brev og svarbrev fra forhandler, samt kopi av kontrakten og det brevet Opel sendte ut. Der legger du inn klage med krav om levering og pris til avtalt tid - eventuelt levering og erstatning for tap iht §19 i Forbrukerkjøpsloven. Det er gratis og det er flinke folk som jobber der!

3: Om ikke Forbrukerrådet får Opel til fornuft, kan du klage inn til Forbrukerklageutvalget som har myndighet til å avsi en dom - og den må da Opel enten følge eller anke. Dette er også gratis, mens en eventuell anke må du selv dekke advokat og saksomkostninger. Taper du, kan du også risikere å betale Opels saksomkostninger - som på sin side må dekke dine dersom de taper.

Lykke til!
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA