Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er S60 relevant lenger?

Startet av knut.aulie, tirsdag 08. november 2016, klokken 17:59

« forrige - neste »

teslanor

Heller ikke mottatt noe mer håndfast siden mai-mailen.
Jeg har skrevet kontrakt på 2017-modell, men slik det ser ut får jeg nok ikke bil før på nyåret, kanskje ikke i det hele tatt... >:(
Hva tenker dere andre om Opels rett til å kreve prisøkning på biler som skulle vært levert i 2017 siden vi da får 2018-modell? Her er det virkelig Opel som har klusset det til og ikke kan oppfyllse sine kontrakter (kontaktsforpliktelser) - og så skal de i tillegg kreve prisøkning ifht det som står i kjøpekontrakt. Er det noen som vil akseptere dette?

alagerqv

Det er helt uaktuelt å godta prisøkning. Snarere er jeg lysten til å kreve leiebil i perioden fra avtalt levering frem til bilen leveres (om den noen gang blir levert).

erato

Min kontrakt hadde forbehold om prisendringer og siden bilen er godt priset er jeg mer opptatt av å få den.

alagerqv

De har en ensidig avtale, alle fordeler er kun hos den profesjonelle part, alle ulemper hos forbruker. Det står i min kontrakt at prisen er låst når endelig spesifikasjoner er spikret, hvilket de ble i desember da utstyr og priser ble klart. Og jeg har kontraktsfestet levering 1 juli 2017 også...

Sent from my iPhone using Tapatalk

svmell

Nei, Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, hvilket også er reflektert i kontrakten.
Så er spørsmålet om de aksepterer at de har varslet mislighold, og hva du eventuelt kan kreve som erstatning i henhold til samme lov.

singstaen

Sitat fra: erato på torsdag 26. oktober 2017, klokken 12:33
2018 modellen er nok den som produseres i desember. Men når hadde du ordredato sa du? Jeg har 22.10.16.

Jeg har ordredato 10.10.2016.
Ampera E, bekreftet kontrakt 10.10.2016 - levering uke 12 i 2018. Sort med begge pakker.
Kjører Opel Corsa 2000 modell enn så lenge...

alagerqv

Jeg er lei av å vente, har derfor sendt en formell henvendelse med beskjed om umiddelbar levering, fri elektrisk lånebil eller dekning av leiebil og evt bom og drivstoffkostnader frem til levering skjer.

Dersom andre ønsker å gjøre det samme, så er det verdt å ta en titt her:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_2

telcontar

Sitat fra: alagerqv på fredag 27. oktober 2017, klokken 09:38
Jeg er lei av å vente, har derfor sendt en formell henvendelse med beskjed om umiddelbar levering, fri elektrisk lånebil eller dekning av leiebil og evt bom og drivstoffkostnader frem til levering skjer.

Tror du neppe får en krone ut av dem. Som mange andre har nevnt, så har du ingen sak med mindre du har fått spesifik dato for levering. De som har fått synsing fra selger om ca. leveringstid teller ikke her.

Selv prisøkningen har de dekning på, selv om den føles urettferdig så har de alt på det rene.

Jeg valgte droppe Ae og venter heller på TM3 når jeg først skal vente så lenge.

svmell

I min kontrakt står det senest levering måned. Det er deres std kontrakt. Oppgitt levering er før dette med avkryssing for usikkert lev tidspunkt. Senest betyr senest. Det første er engitt over to måneder.

teslanor

Sitat fra: alagerqv på fredag 27. oktober 2017, klokken 09:38

Tiltredes! Jeg har nok senere kontraktsdato enn deg, men kommer nok til å sende varsel til Opel Norge og forhandler og skriftlig krav om det samme innen utløpet av året. Opel har totalt mislykket i sin kommunikasjon, lovnader om levering og oppfølging av kundene som sitter med signerte kontrakter.
Helt enig med alagerqv om at loven er klar på at vi har krav å rette mot Opel.
Jo flere av oss som gjør det jo bedre. Det er noe om å vise "forbrukermakt" mot slik ensidig diktat fra selger.

Er det forresten noen som har vært i kontakt med forbrukermyndighene om saken?
Det kunne vært interessant å høre hva de mener om hele Ampera-e fadesen

Lepanto

Første kontrakt 30.09.16 og endelig kontrakt etter at pris ble kjent desember 2016.
Sky silver med komfortpakke og førerassistentpakke Stjørdal, levering august 2017.
Første beskjed etter forsinkelse okt - nov.
Fikk i går beskjed om at jeg får bilen neste uke.
Hentes 03.11.17

Nissan Leaf. Hentet 18.01.12

Stikkkontakt

Sitat fra: Lepanto på fredag 27. oktober 2017, klokken 16:19

Fikk i går beskjed om at jeg får bilen neste uke.
Hentes 03.11.17

Dette er vel en gladnyhet?
At det faktisk leveres ut biler...
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

singstaen

Jeg tror at dere som vil rette diverse krav mot Opel ikke kommer så langt, i og med at vi alle har mulighet til å trekke oss fra kontraktene når som helst. Det hadde vært en del verre om vi hadde betalt inn 40 000 og var bundet til å vente på bilen...
Ampera E, bekreftet kontrakt 10.10.2016 - levering uke 12 i 2018. Sort med begge pakker.
Kjører Opel Corsa 2000 modell enn så lenge...

TM

Det er nok ikke avgjørende om man kan trekke seg kostnadsfritt fra avtalen. Dersom leverandøren ikke oppfyller kontrakten vil man kunne kreve en kompensasjon for sitt økonomiske tap. Men det som nok er helt avgjørende at det er gitt konkrete opplysninger om leveringstid. Dersom det står at leveringstid er usikker, så har man nok ingen rettigheter bortsett fra retten til å trekke seg fra kontrakten.

gesylte

I tillegg må man naturligvis kunne dokumentere at man faktisk har hatt et økonomisk tap som følge av usikker leveringstid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA