Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er S60 relevant lenger?

Startet av knut.aulie, tirsdag 08. november 2016, klokken 17:59

« forrige - neste »

telcontar

Opel forhandeleren hvor jeg bestilete min Ae, har ingen problemer med jeg skulle kansellere selv etter september. Da i de ifølge ham uansett får solgt bilen. Vanlig praksis var dog at de krevde 10% av kjøpesummen, men altså ikke Ae sitt tilfelle. Forhandlere er forskjellig, noen er greiere enn andre.

Olemann


Det faktum at Opel lett får solgt en avbestilt bil videre til noen andre betyr ikke at de likevel ikke, om de vil, kan kreve betalt for kontraktsbruddet.
Opel kan på den måten tjene 2 ganger, både på kontraktsbruddet og på neste salg. 

Blir litt som de som plutselig oppdager at de ikke trenger bilen, de kan både få igjen pengene de betalte for bilen ved å selge den på FINN og ta ut noen ekstra tusen i overpris/fortjeneste.  Noen velger tydeligvis dette, selv om mange mener det framstår som utidig og at det ikke akkurat bygger den enkeltes omdømme.  Men ikke alle bryr seg om det.

Opel er vel som folk flest, kjekkere at penger flyter inn enn at de flyter ut...

Et helt annet tema er at Opels håndtering av disse bestillingene bør tilsi at de er meget forsiktige med å kreve noe som helst av kunder som trekker seg, om de da tenker omdømme og ikke bare korsiktig fortjeneste.

knut.aulie

Sitat fra: Amoss på torsdag 11. mai 2017, klokken 12:42

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 11. mai 2017, klokken 11:37
Har tilgode å se at Opel kommer til å kreve noe i det hele tatt for å gå ut av kontrakt. Foreløpig er det skriftlig garanti for at alle kan gå ut av kontrakt uten kostnad. Tror ikke de vil endre den rutinen etter september heller. Sånn sett er de greiere enn Tesla som tar depositum for reservasjon og beholder depositumet etter bestilling, hvis den kanselleres.

Mulig jeg har missforstått, men slik jeg har oppfattet det så har man altså inne en *bestilling* på Opel? Rett nok uten depositum. Dersom man ønsker å gå bort i fra kontrakten kan altså Opel egentlig kreve at handelen gjennomføres.

Situasjonen nå er altså at Opel for en del kunder ikke klarer sin del av kontrakten, og tilbyr de berørte kunder en begrenset tid til å gå ut av kontrakten kostnadsfritt. Som du argumenterer så er det neppe noe problem for Opel å selge bilen til noen andre om du trekker deg, og godt mulig de vil godta det, men du har ingen garanti i dag (så langt jeg har fått med meg i alle fall) for at Opel vil godta at du gjør det uten videre utover den fristen de nå har gitt en del kunder.
Hvis du hadde tatt med hele sitatet så skriver jeg at Opel har juridisk grunnlag for å hevde at underskrevet kontrakt gjelder.

Har ingen garanti, men så langt er det ikke noe som tyder på at de vil forfølge denne muligheten. Det er mye en kan hakke på Opel for, men på dette er de stringente, ryddige og serviceminded.
Jeg tror både du og jeg skjønner at de ikke kan gi skriftlig blankofullmakt til å bryte alle kontrakter selv om det er tilstanden akkurat nå.

Jeg har depositum hos både Tesla og Audi akkurat nå og det er også helt greit. Bekymrer meg ikke for dette heller.

TM

Det er vel uansett bare dokumenterte tap forhandleren kan kreve å få dekket. Hvis det står folk i kø for å kjøpe bilen og det er leveringsproblemer, så skal de slite med å dokumentere tapet. Det tapet de eventuelt mått ha på grunn av merarbeid, tror jeg ny kjøper hadde betalt uten å blunke.

svmell

I vedlegget til avtalen, Salgs og leveringsvilkår, pkt 7 blir dette regulert. Ihht til denne kan kunden heve ved vesentlig forsinkelse, og vil kunne kreve erstatning for påregnelige økonomiske tap som følge av forsinkelsen.

Det burde derfor være i Opels interesse og ha en åpen tilnærming inntil en tilleggsavtale er skrevet med ny forpliktende leveringsdato.

mzziaz

Sitat fra: TM på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:30
Det er vel uansett bare dokumenterte tap forhandleren kan kreve å få dekket. Hvis det står folk i kø for å kjøpe bilen og det er leveringsproblemer, så skal de slite med å dokumentere tapet. Det tapet de eventuelt mått ha på grunn av merarbeid, tror jeg ny kjøper hadde betalt uten å blunke.

Ja, nettopp derfor har jeg liten tro på at forhandlere vil kreve erstatning for at folk trekker seg fra inngåtte kontrakter.

kammiz

Bilen min står nå hos min forhandler og venter på utlevering om ca en ukes tid. :) <3
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Radar70

#1507
Sitat fra: kammiz på torsdag 11. mai 2017, klokken 14:44
Bilen min står nå hos min forhandler og venter på utlevering om ca en ukes tid. :) <3
Grattis :+1: ;D Gleder meg til å høre fra norske eiere om bilen og erfaringer!
Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:16
Hvis du hadde tatt med hele sitatet så skriver jeg at Opel har juridisk grunnlag for å hevde at underskrevet kontrakt gjelder.

Har ingen garanti, men så langt er det ikke noe som tyder på at de vil forfølge denne muligheten. Det er mye en kan hakke på Opel for, men på dette er de stringente, ryddige og serviceminded.
Jeg tror både du og jeg skjønner at de ikke kan gi skriftlig blankofullmakt til å bryte alle kontrakter selv om det er tilstanden akkurat nå.

Sant alt sammen. Det jeg strengt talt reagerte på var denne biten:
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 11. mai 2017, klokken 11:37
Sånn sett er de greiere enn Tesla som tar depositum for reservasjon og beholder depositumet etter bestilling, hvis den kanselleres.

Det jeg altså strengt talt poengterte var at vi pr. i dag ikke *vet* om de er "greiere" enn Tesla, selv om det godt kan tenkes at de velger å være det dersom en slik situasjon dukker opp. Med Tesla så vet vi hvordan de håndterer det.

Og som en annen her i tråden påpekte (og som jeg må innrømme at jeg glemte å ta med i betraktning) er at dette strengt talt vil kunne variere fra forhandler til forhandler hvordan de velger å behandle en slik sak.

Sitat fra: kammiz på torsdag 11. mai 2017, klokken 14:44
Bilen min står nå hos min forhandler og venter på utlevering om ca en ukes tid. :) <3

Gratulerer!  Nå venter vi alle spent på dine første erfaringer med egen bil :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Hansi

Grattis kammiz :)
Svart? Hadde ikke den svarte grå grill, ser svart ut på bilen din?

Jeg fikk rebekreftet uke 22 fra min forhandler i dag.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

kammiz

Takk alle :-) Skulle grillen være grå altså? Minnes kanskje å ha lest det ja, har vi sett det illustrert eller på bilder da?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

3irikur

Sitat fra: kammiz på torsdag 11. mai 2017, klokken 14:44
Bilen min står nå hos min forhandler og venter på utlevering om ca en ukes tid. :) <3
Hvorfor kan de ikke levere den til deg med en gang?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

ElTorro

> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

Zuexi

Sitat fra: 3irikur på torsdag 11. mai 2017, klokken 19:02
Sitat fra: kammiz på torsdag 11. mai 2017, klokken 14:44
Bilen min står nå hos min forhandler og venter på utlevering om ca en ukes tid. :) <3
Hvorfor kan de ikke levere den til deg med en gang?
Tar vel en ukes tid å lade opp via schuko først [emoji13]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA