Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er S60 relevant lenger?

Startet av knut.aulie, tirsdag 08. november 2016, klokken 17:59

« forrige - neste »

...

Ser ut som utrullingen av Bolt EV tar tid i USA også.. selv i Michigan skal ikke Bolt EV være offisielt tilgjengelig før september.

http://insideevs.com/first-chevrolet-bolts-arrive-dealership-michigan/

Ae

Think 2008 - 65000 km  - solgt
Nissan Leaf 2014 - 82000 km - solgt
Opel Ampera-e 2017 - 48000 km
Audi etron - Bestilt

kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

svmell

200 fler enn først tenkt. Det hadde vært greit å vite hva som var tenkt?

Alle som fikk standard brev fikk tilbud om å si opp avtalen innen september i år. Hvordan er det mulig å ta stilling til det uten en ny siste leveranse dato?

telcontar

#1489
Sitat fra: svmell på torsdag 11. mai 2017, klokken 09:07
200 fler enn først tenkt. Det hadde vært greit å vite hva som var tenkt?

Alle som fikk standard brev fikk tilbud om å si opp avtalen innen september i år. Hvordan er det mulig å ta stilling til det uten en ny siste leveranse dato?

For min del så avgjøres dette etter hva konkurrentene kommer med eller ikke kommer med. Har håp om det blir lansert noe nytt til høsten. Leaf 2 blir 100% sikkert lansert i sep, men lite info foreløpig. Minimum 40kWh er det nok, men håper på 60kWh.

En del rykter om Ioniq med 40-48kWh batteri, den er jo supereffektiv og vil ikke være langt unna Ae i rekkevidde, spesielt på vinteren.

Opel greier ikke å si om de kan levere min Ae i 2018, og worst case er 2019. Er det status quo i september så kanselleres kontrakten.

S4e

Sitat fra: telcontar på torsdag 11. mai 2017, klokken 09:17
Sitat fra: svmell på torsdag 11. mai 2017, klokken 09:07
200 fler enn først tenkt. Det hadde vært greit å vite hva som var tenkt?

Alle som fikk standard brev fikk tilbud om å si opp avtalen innen september i år. Hvordan er det mulig å ta stilling til det uten en ny siste leveranse dato?

For min del så avgjøres dette etter hva konkurrentene kommer med eller ikke kommer med. Har håp om det blir lansert noe nytt til høsten. Leaf 2 blir 100% sikkert lansert i sep, men lite info foreløpig. Minimum 40kWh er det nok, men håper på 60kWh.

En del rykter om Ioniq med 40-48kWh batteri, den er jo supereffektiv og vil ikke være langt unna Ae i rekkevidde, spesielt på vinteren.

Opel greier ikke å si om de kan levere min Ae i 2018, og worst case er 2019. Er det status quo i september så kanselleres kontrakten.

Innen september betyr august, sa du får nok en utfordring med bare rykter og ikke noe konkret fra flere leverandører. Det er vel bare Tesla vi med rimelig sikkerhet vet lanserer innen da.

Og leveransesituasjonen for Tesla og evt. andre som lanserer er jo høyst usikker? Bestiller en model 3 nå så er det et depositum en kan få tilbake hvis en ønsker å hoppe av. Men når bilen kan bestilles på nettet (høsten?) så binder denne bestillingen tilsvarende Opel slik jeg har forstått det. Og når en får bilen vil vel være høyst usikker?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

telcontar

Tesla Model 3 med "bestilling" idag, gir en leveranse tidlig 2019. Har snakket med selger der. Ingenting er 100% sikkert der heller.

Nissan har selv bekreftet at Leaf 2 vil bli lansert i september, så da er det bare vente.

Open har sagt at vi kan vente ut september med å kansellere, mulig det finnes nok info til da.

svmell

Poenget er ikke alternativer eller ikke alternativer. Men hvordan kan kunden binde seg til en fortsatt avtale uten en forpliktende motytelse/leveransedato fra leverandør?

telcontar

Sitat fra: svmell på torsdag 11. mai 2017, klokken 09:43
Poenget er ikke alternativer eller ikke alternativer. Men hvordan kan kunden binde seg til en fortsatt avtale uten en forpliktende motytelse/leveransedato fra leverandør?

Er de like diffuse i september, så forventer jeg en like diffus kontrakt. Mao, kan de ikke meg en konkret dato så forventer jeg at kontrakten fortsatt vil være åpen for kansellering fram til dato foreligger.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: S4e på torsdag 11. mai 2017, klokken 09:31Og leveransesituasjonen for Tesla og evt. andre som lanserer er jo høyst usikker? Bestiller en model 3 nå så er det et depositum en kan få tilbake hvis en ønsker å hoppe av. Men når bilen kan bestilles på nettet (høsten?) så binder denne bestillingen tilsvarende Opel slik jeg har forstått det. Og når en får bilen vil vel være høyst usikker?
Jeg skjønner det slik at Opel binder deg mer, men jeg har ikke lest kontraktene som er signerte.

Om man ikke vil ha Teslaen, etter man har bestilt og bekreftet kjøpet, så mister man depositumet på 10.000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

trykkertor

Enig.
De bør være noe konkret på leveringstid når kontrakten skal vurderers i september.
Ellers vil jeg be om at kontrakten er åpen inn till de kan bekrefte leveringsmåned, og at jeg på tidspunktet de kan bekrefte levering får ta stilling til om jeg vil avlyse kontrakten.

S4e

Tesla sitt opplegg er mye mer fair. Depositum for å vise en mener alvor og avklart hva det koster deg å komme ut. Eneste som blir en utfordring spesielt med model 3 er at så mange andre har bestilt at det blir jo veldig usikkert hvis en må binde 10.000,- allerede i høst.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

alv1

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 10. mai 2017, klokken 22:03
Sitat fra: ElTerje på onsdag 10. mai 2017, klokken 21:39
Ups postet visst sitatet litt raskt.
Uansett, så oppfattet jeg ikke tectyl og ekstra kabel som en kompensasjon. Jeg spurte om det var noe alle fikk og da var svaret ja.

Alle biler får Tectylbehandling i Belgia ifølge Opel
Alle Ampera-E blir tectylbehandlet sier du?

knut.aulie

Har tilgode å se at Opel kommer til å kreve noe i det hele tatt for å gå ut av kontrakt. Foreløpig er det skriftlig garanti for at alle kan gå ut av kontrakt uten kostnad. Tror ikke de vil endre den rutinen etter september heller. Sånn sett er de greiere enn Tesla som tar depositum for reservasjon og beholder depositumet etter bestilling, hvis den kanselleres.

Det ser ut som det blir så få Ae at de uansett pris og leveringsevne vil kunne selge alle, så da er det ingen grunn til å stå på kontrakter som kunden vil bryte, selv om de juridisk kunne det.

Amoss

Sitat fra: S4e på torsdag 11. mai 2017, klokken 10:48
Tesla sitt opplegg er mye mer fair. Depositum for å vise en mener alvor og avklart hva det koster deg å komme ut. Eneste som blir en utfordring spesielt med model 3 er at så mange andre har bestilt at det blir jo veldig usikkert hvis en må binde 10.000,- allerede i høst.

Regner med at man i det minste vet *litt* mer om evnt. leveranser til Norge når vi her vil kunne konkretisere en bestilling. Men neppe noen fast leveransedato, og helt sikkert med noen forsinkelser for en del (ut i fra hva man har sett med f.eks. Model S og X når den kom hit), spesielt dersom man velger en konfigurasjon som Tesla drøyer med å sette i produksjon (5-seter X f.eks.).

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 11. mai 2017, klokken 11:37
Har tilgode å se at Opel kommer til å kreve noe i det hele tatt for å gå ut av kontrakt. Foreløpig er det skriftlig garanti for at alle kan gå ut av kontrakt uten kostnad. Tror ikke de vil endre den rutinen etter september heller. Sånn sett er de greiere enn Tesla som tar depositum for reservasjon og beholder depositumet etter bestilling, hvis den kanselleres.

Mulig jeg har missforstått, men slik jeg har oppfattet det så har man altså inne en *bestilling* på Opel? Rett nok uten depositum. Dersom man ønsker å gå bort i fra kontrakten kan altså Opel egentlig kreve at handelen gjennomføres.

Situasjonen nå er altså at Opel for en del kunder ikke klarer sin del av kontrakten, og tilbyr de berørte kunder en begrenset tid til å gå ut av kontrakten kostnadsfritt. Som du argumenterer så er det neppe noe problem for Opel å selge bilen til noen andre om du trekker deg, og godt mulig de vil godta det, men du har ingen garanti i dag (så langt jeg har fått med meg i alle fall) for at Opel vil godta at du gjør det uten videre utover den fristen de nå har gitt en del kunder.

Med Tesla er det i det minste ryddig nok at man vet at man ikke risikerer mer enn depositumet, selv om man trekker seg selv etter at bilen er produsert og ankommet landet. Du har også noe tid på deg (14 dager?) til å ombestemme deg etter bestilling uten å tape depositum.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA