Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er S60 relevant lenger?

Startet av knut.aulie, tirsdag 08. november 2016, klokken 17:59

« forrige - neste »

knut.aulie

Sitat fra: tuono på fredag 05. mai 2017, klokken 17:49
Sitat fra: telcontar på fredag 05. mai 2017, klokken 15:58
3-4 konkurrenter kan nok ha bilene sine på markedet før Ae i det hele tatt kommer igang. Tenker på M3, i3, Ioniq og Leaf. Dagens  i3 og Ioniq kommer  med oppgradert batteripakke.

M.h.t. Ioniq: Setter pengene mine på at vi ser den nye elektriske kompakt-SUV'en Kona (eller hva den blir hetende i Norge) førs en "ny" Ioniq.

http://www.motortrend.com/news/hyundai-prepares-electric-suv-first-dedicated-ev-platform/

http://pushevs.com/2017/03/30/hyundai-confirms-compact-electric-suv-next-year/
Kia Niro vil være omtrent samme bilen, en jeg snakket med i Kia systemet mente den kom til å få 60 kWh batteri. I så fall blir disse seriøse utfordrere!

Kriss

Opel Norge hadde tidligere en detaljert plan med produksjonstidspunkt i forhold til bestillingstidspunkt (bilde finnes et eller annet sted på forumet). Denne planen må de ha laget i samarbeid med fabrikken i USA. Når GM nå viser et så avslappet forhold til å levere: Kan man stole på nye løfter om levering?

Det Opel ikke trenger nå er et GM som fremstår som relativt umotiverte på levering. Vi burde ha fått en troverdig forklaring fra fabrikken på forsinkelsene. Det er synd at forspranget som Opel her var i ferd med å skaffe seg blir torpedert av GM.
Ampera e leveres desember 2017

AmocoCadiz

Sitat fra: Kriss på fredag 05. mai 2017, klokken 18:06
Opel Norge hadde tidligere en detaljert plan med produksjonstidspunkt i forhold til bestillingstidspunkt (bilde finnes et eller annet sted på forumet). Denne planen må de ha laget i samarbeid med fabrikken i USA. Når GM nå viser et så avslappet forhold til å levere: Kan man stole på nye løfter om levering?

Det Opel ikke trenger nå er et GM som fremstår som relativt umotiverte på levering. Vi burde ha fått en troverdig forklaring fra fabrikken på forsinkelsene. Det er synd at forspranget som Opel her var i ferd med å skaffe seg blir torpedert av GM.
Nei vi kan overhodet ikke stole på noen leveringersløfter fra GM. Og følgende ikke fra Opel eller Opel Norge siden de er avhengige av strategiene og modellpolitikken til GM.

Noe i systemet der er fundamentalt galt når det leveres færre AE enn 8 år gamle trillingene fortsatt klarer å levere.

Dette er uansett villet politikk,
fikk bange anelser når Trump gjode sitt besøk hos GM hvor han fikk fikk personlig forklart av CEO M Barra hva GM modellen Bolt står for. Etter dette møte har produksjonstakten i fabrikken stagnert. Den tidligere publiserte produksjonsplanen med månedlige leveringinger har i hvertfall forduftet.

knut.aulie

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 05. mai 2017, klokken 18:24
Dette er uansett villet politikk,
fikk bange anelser når Trump gjode sitt besøk hos GM hvor han fikk fikk personlig forklart av CEO M Barra hva GM modellen Bolt står for. Etter dette møte har produksjonstakten i fabrikken stagnert. Den tidligere publiserte produksjonsplanen med månedlige leveringinger har i hvertfall forduftet.
Det er en skikkelig konspirasjonsteori [emoji847]

mzziaz

Dette kan ha noe å gjøre med salget av Opel til PSA-gruppen. Om det er slik at GM har små eller ikkeeksisterende marginer på bilen, eller det er begrensninger på produksjonskapasitet, vil nok ikke GM prioritere Opel på topp.

AmocoCadiz

Sitat fra: mzziaz på fredag 05. mai 2017, klokken 20:24
Dette kan ha noe å gjøre med salget av Opel til PSA-gruppen. Om det er slik at GM har små eller ikkeeksisterende marginer på bilen, eller det er begrensninger på produksjonskapasitet, vil nok ikke GM prioritere Opel på topp.
At PSAdealen og det interne oppgjøret mellom PSA og GM kan få store konsekvenser for produksjonstakten er trolig. Fordeling og forholdene dem emellom vil aldri bli offentligjort naturlig nok.

Men det gjør heller ikke produksjon og levering av AE noe bedre for alle kontraktsholdere som ikke ser snurten til bilen lenger.

Og skvisen Opel har havnet i kan få fatale følger for merket og markedets omdømmevurdering.

hansob

Jeg fikk aldri mail med info i dag, så jeg ringte forhandler i ettermiddag. Han hadde sendt brev (!) men ut fra det han sa hørtes det ut som om dette er standardbrevet som mange andre har fått med antydning om levering 2018. Jeg bestilte 13/10-16. Det var vel en annen her som bestilte 2/10 og får bil i sommer, så enten er det veldig mange som har bestilt bil i dagene før jeg gjorde, eller så kommer det svært få biler i løpet av høsten.
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

...

Finnes det noen offisiell info fra Opel Norge mht leveringstider?


Jakal

Jeg forstår det er surt med forsinkelser, men jeg synes nok enkelte girer seg vel mye opp med konspirasjonsteorier og total mørklegging av Opel som merkevare. Jeg er blant de heldige, nr 251 og fikk mail i dag fra Opel (Skøyen) om at bilen blir levert i juni / juli som de hele tiden har anslått. Så jeg er blant de som er fornøyd med Opels kommunikasjon, og er trygg på at Ampera´en vil forbli det beste elbil-kjøpet også det neste året. 2018 blir derimot et svært spennende år for elbil-kjøpere, med seriøs satsning på elteknologi fra en rekke merker. Ampera´en har vist vei, og GM / Opel fortjener ros for det. Men jeg hadde nok ikke i dag bundet meg opp mot en kontrakt med levering 1 eller 2 år frem i tid, før jeg kjenner hele spekteret av elbiler. Og dette gjelder også Tesla 3, med den usikkerhet som eksisterer omkring utstyr og batteripakke på innstegsmodellene (herunder koster autopilot på Tesla "skjorta").

Kriss

  https://electrek.co/.../05/05/chevy-bolt-ev-europe-ampera-e/

Her kommer det tydelig frem at Opel bare kan regne med noen hundre biler hvert år de kommende årene. Det betyr at de som er bakerst i køen kan regne med å få bil en gang etter 2020. Opel bør snarest starte arbeidet med å få til produksjon av ampera e på lisens i Europa. halvannen til to års forsinkelse er mye bedre enn stadige nye meldinger om forsinkede leveranser.
Ampera e leveres desember 2017

i05L0

#1375
Sitat fra: Kriss på fredag 05. mai 2017, klokken 23:07
  https://electrek.co/.../05/05/chevy-bolt-ev-europe-ampera-e/

Her kommer det tydelig frem at Opel bare kan regne med noen hundre biler hvert år de kommende årene.

Sammenlign dette med Teslas ambisjon og planlagt ekspansjon globalt på kort sikt, og vi kan være vitne til både Kodak og Nokia og SAAB moments i bilindustrien de neste årene. Tesla er jo ikke bilprodusenter i den forstand; deres forretningside er å fremme bærekraftig transport. Så hvem vil konkurrere med Tesla Model 3, Y og Semi i 2018?
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

ReneM

Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Kriss

Det er ikke rart at GM holder igjen på leveransene. De taper fortsatt stort på hver bil (utviklingskostnader holdt utenfor):

https://electrek.co/2017/05/03/gm-electric-vehicle-profit-bolt-ev/

Ampera e er altså subsidiert av amerikanerne som anslagsvis taper 9000 USD på hver bil. 4000 bestillinger betyr et tap på 36 000 000 USD. Ikke den beste motivasjonen for å levere.
Ampera e leveres desember 2017

Tellus

Sitat fra: Kriss på lørdag 06. mai 2017, klokken 09:04
Det er ikke rart at GM holder igjen på leveransene. De taper fortsatt stort på hver bil (utviklingskostnader holdt utenfor):

https://electrek.co/2017/05/03/gm-electric-vehicle-profit-bolt-ev/

Ampera e er altså subsidiert av amerikanerne som anslagsvis taper 9000 USD på hver bil. 4000 bestillinger betyr et tap på 36 000 000 USD. Ikke den beste motivasjonen for å levere.

Electrek kommer ofte med udokumenterte påstander og er vel forøvrig kjent for å være en teslafan av dimensjoner. Hva GM måtte tjene eller tape på produksjonen av Bolt vet nok kun GM selv.

Når det gjelder produksjonstakten av Bolt så er den langt høyere enn det som rapporteres her inne. Med 4000 biler på lager per utgangen av april så tyder mye på det nå produseres over 2000 biler per måned. Da er det ikke langt igjen til maks produksjon.

Jeg tviler sterkt på at forsinkelsene i Norge har noe med produksjonsbegrensninger å gjør. Derimot tror jeg dette har med avtalen GM nødvendigvis må ha inngått som en del av salget av Opel. Det er neppe i GM sin interesse å levere et stort antall biler til de nye franske eierene. GM vil heller selge bilen under et merke de selv eier. Hvis det er slik at GM i tillegg heller ikke tjener penger på bilen så har GM lite igjen for selge Bolt som en Opel.

Como

Sitat fra: Kriss på lørdag 06. mai 2017, klokken 09:04
Det er ikke rart at GM holder igjen på leveransene. De taper fortsatt stort på hver bil (utviklingskostnader holdt utenfor):

https://electrek.co/2017/05/03/gm-electric-vehicle-profit-bolt-ev/

Ampera e er altså subsidiert av amerikanerne som anslagsvis taper 9000 USD på hver bil. 4000 bestillinger betyr et tap på 36 000 000 USD. Ikke den beste motivasjonen for å levere.
At GM taper på Bolt betyr ikke at de har samme tapet pr Ampera-e. Til dette markedet trenger de ikke selge elbiler for å få lov å selge fossilbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA