Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er S60 relevant lenger?

Startet av knut.aulie, tirsdag 08. november 2016, klokken 17:59

« forrige - neste »

Kriss

Med forbehold om misforståelser: Min forhandler opplyste at det vil bli produsert 200 biler for Norge i august/september. Disse blir levert innen jul. Etter dette vil det ikke bli produsert "norske" biler før over nyttår, og da som oppgradert modell (med høyere pris). Spekulerer GM på at batteriprisene stadig synker - utsatt produksjon betyr høyere fortjeneste?

Det er uansett utrolig kjipt å være først i køen av de som ikke fikk bil nå.
Ampera e leveres desember 2017

S4e

Sitat fra: telcontar på fredag 05. mai 2017, klokken 12:51
Har ikke lest alle som har lagt ut her, men trodde den setningen var standard hos alle.

Lå ikke i det sitat jeg så, men kanskje en her ikke viste hele teksten. Da ser det ut som Opel har gjort som jeg mente var redelig. Frustrerende med forsinkelser selvfølgelig, men da kan alle vurdere dette over sommeren og deretter bestemme om de beholder kontrakten eller ei. Forventer at Opel innen den tid kommer med mer info både om nye modeller og leveransetider slik at de som er rammet har et beslutningsgrunnlag.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

mzziaz

Sitat fra: mzziaz på torsdag 04. mai 2017, klokken 18:45
Fikk nettopp beskjed fra forhandler om at min bil er blitt produsert.
Bestilte 5. oktober.

Rød med alt.

Blingset på dato, ser jeg. Sendte inn kontrakt allerede 2. oktober.

trykkertor

Sitat fra: S4e på fredag 05. mai 2017, klokken 12:56
Forventer at Opel innen den tid kommer med mer info både om nye modeller og leveransetider slik at de som er rammet har et beslutningsgrunnlag.
DET har jeg mine store tvil på.
Er det noe Opel har bevist, så er det at de er elendig på informasjon rundt leveransetider.
Tror det blir mye svadasvar i september også, og da svar som ikke kommer til å holde stikk.

ThorIII

Dette står nederst på i bilkonfiguratoren
"Frakt og lev.omkostninger er inkludert i prisene. Vrakpantavgift er inkludert i registreringsavgiften. Priser og spesifikasjoner kan endres uten forvarsel. Slike endringer skal ikke medføre noe ansvar på biler som er bestillt eller levert før endringen. Vi reserverer oss for eventuelle trykkfeil. "

Er det ikke akkurat det som skjer her nå Pris og spesifikasjon er endret på biler som allerede er bestilt?

AmocoCadiz

Sitat fra: ThorIII på fredag 05. mai 2017, klokken 13:34
Dette står nederst på i bilkonfiguratoren
"Frakt og lev.omkostninger er inkludert i prisene. Vrakpantavgift er inkludert i registreringsavgiften. Priser og spesifikasjoner kan endres uten forvarsel. Slike endringer skal ikke medføre noe ansvar på biler som er bestillt eller levert før endringen. Vi reserverer oss for eventuelle trykkfeil. "

Er det ikke akkurat det som skjer her nå Pris og spesifikasjon er endret på biler som allerede er bestilt?
Jo

AmocoCadiz

Sitat fra: Kriss på fredag 05. mai 2017, klokken 12:53
Med forbehold om misforståelser: Min forhandler opplyste at det vil bli produsert 200 biler for Norge i august/september. Disse blir levert innen jul. Etter dette vil det ikke bli produsert "norske" biler før over nyttår, og da som oppgradert modell (med høyere pris). Spekulerer GM på at batteriprisene stadig synker - utsatt produksjon betyr høyere fortjeneste?

Det er uansett utrolig kjipt å være først i køen av de som ikke fikk bil nå.
Hvis dette stemmer, er det jo bare 2 puljer med levering av AE i hele 2017, ikke månedsvise leveringer slik som tidligere kommunisert.
Så stor forskjell i leveringsdyktighet må Opel ha vært klar over lenge.

Og for bare noen uker siden sendte Opel ut bl.a. følgende infomail om bilene;

"Når kommer bilen min?
Produksjonen av biler blir planlagt måned for måned. Din forhandler vil holde deg informert om levering etter hvert som din bil går inn i produksjon."
Så månedsplanen blir da;
mai 120
juni 0
juli 0
aug 60?
sept 60?
okt 0
nov 0
des 0
-Så prisøkning 2018
??


rolandvg99

Dette fremstår som det komplette kaos. Godt det finnes andre biler å velge i...
"I like soul with a capital S"

alagerqv

Jeg har ikke hørt noe som helst fra min forhandler på Fornebu i dag, får håpe det betyr at jeg ikke er utsatt for lang utsettelse eller prisøkning.

Uansett tenker jeg at de ikke kan forandre prisen med 15000,- på allerede inngåtte kontrakter og bekreftede konfigurasjoner, selv om de utsetter levering til 2018 modell. Min kontrakt sier 330, min konfigurasjon når det åpner sier 330 (med alt, selvsagt), ergo vurderer jeg som ikke-jurist at kontrakten er ferdig låst.

Endrer jeg som kunde konfigurasjonen vil det selvsagt stille seg anderledes.

AmocoCadiz

Sitat fra: rolandvg99 på fredag 05. mai 2017, klokken 14:12
Dette fremstår som det komplette kaos. Godt det finnes andre biler å velge i...
En et selskap som roter til og takler salgsprosessen slik nå Opel gjør, gir et svært dårlig inntrykk og svekker tilliten til hvordan de som importør skal takle salgsøkningen inkludert ettermarked service og garantier. De bør ta grep snarest om de ikke skal dumme seg ut helt, Opel var marginalisert nok fra før av.

Og ja, vi er mange nå som går i tenkeboksen over alternativene fra produsenter med litt mer overbevisende og langsiktig elbilstrategi.


Ampera

Som det står på broom http://www.tv2.no/broom/9104136/
Så er det snakk om 200 biler ekstra i 2017, ikke totalt.


Kriss

Sitat fra: Ampera på fredag 05. mai 2017, klokken 14:20
Som det står på broom http://www.tv2.no/broom/9104136/
Så er det snakk om 200 biler ekstra i 2017, ikke totalt.



Hadde det bare vært så vel. De 200 bilene i august/september er de eneste Opel Norge hadde fått løfter om i år (i følge forhandler).
Ampera e leveres desember 2017

trykkertor

#1347
Sitat fra: ThorIII på fredag 05. mai 2017, klokken 13:34
Dette står nederst på i bilkonfiguratoren
"Frakt og lev.omkostninger er inkludert i prisene. Vrakpantavgift er inkludert i registreringsavgiften. Priser og spesifikasjoner kan endres uten forvarsel. Slike endringer skal ikke medføre noe ansvar på biler som er bestillt eller levert før endringen. Vi reserverer oss for eventuelle trykkfeil. "

Er det ikke akkurat det som skjer her nå Pris og spesifikasjon er endret på biler som allerede er bestilt?

Vel det er mye å lese i kontrakten, så hva som gjelder vet jeg ikke.
Nederst på hver side i min undertegnede kontrakt står det:
"Priser og spesifikasjoner kan endres uten forvarsel"

Men det står også ting som:
Sitat"3. Pris.
Der som det før levering av bilen eller før utløpet av avtalt leveringstid finner sted endringer i toll- og avgiftssatser, eller prisen for den solgte bilen i samme tidsrom endres fra fabrikken/importøren eller det finner sted endring i valutakurs, og disse forholdene får innflytelse på selgers innkjøpspris, blir kjøpesummen å endre tilsvarende, dog med følgende unntak:
Dersom bilen på avtaletidspunktet var tatt inn i landet, og det er avtalt leveringstid innen 3 måneder, vil selgeren ved prisendring fra fabrikk eller importør bare kunne forhøye den avtalte kjøpesummen med den delen av prisendringen som skyldes endret valutakurs.
...
Begrensninger i selgerens adgang til å endre kjøpesummen som nevnt ovenfor, gjelder ikke hvor:
- Avtalt eller forutsatt leveringstid er lengre enn 6 måneder etter kontraktsdato.
- Bilen er bestilt med særskilte spesifikasjoner fra fabrikk, karosseribedrift eller verksted.
I disse tilfeller gjelder ikke kjøperens rett til å heve kjøpet dersom prisøkningen overstiger 6% av avtalt kjøpesum."

Og meg bekjent er vel 15.000,- = 5% av 300.000,- så de går klar av 6%-regelen uansett.
(Kanskje 15.000,- opp ikke er et tilfeldig tall?)

Sitat"7. Forsinket levering.
Blir ikke bilen levert til avtalt tid, og dette ikke skyldes kjøperen, kan kjøperen heve kjøpet dersom forsinkelsen er vesentlig.
...
Ved forsinkelse kan kjøperen kreve erstatning for påregnelig økonomisk tap som er følge av forsinkelsen"
Hva som kan gå inn under her vet jeg ikke, men noen har kanskje en leasingavtale som snart går ut, noen har kanskje behov for bil fra en gitt dato og må leie, kjøpe en "vente-bil" ??

Sitat"9. Kjøpers avbestilling.
Før levering er skjedd kan kjøperen avbestille bilen. Selgeren kan kreve erstatning for sitt påregnelige og påviselige økonomiske tap som følge av avbestillingen. Selgeren plikter ved rimelige tiltakt å begrense sitt tap. Forsømmes dette, må selgeren selv bære den tilsvarende delen av tapet."
Her tenker jeg at noen av bilene våre nok ikke blir produsert før inngangen til 2018.
Så hvordan de da kan sette september som "deadline" for avbestilling forstår jeg ikke helt.
For hvis jeg avbestiller en bli som ikke engang er produsert ser jeg ikke noen særlige kostnader rundt det.
Og eventuelle kostnader vil jeg påstå er et resultat av Opel sin dårlige håndtering av produksjons, kø og leveranseprosessen. Noe som ikke kan belastes kjøper.

Nickelilltroll

För å sprida lite glädje i misären så har vi som är i första puljen fått ett anorlunda men fint mail:

"Kjære kunde,

Nå nærmer det seg levering av Deres nye Opel Ampera-e og bilene er underveis og disse vil ankomme Drammen havn i Juni og Juli
Vi vil ta kontakt med hver enkelt kunde etter hvert som bilene ankommer Norge.
Du vil høre fra oss i god tid slik at vi kan gjøre en nærmere  avtale om når det passer å hente Deres nye bil.

Skulle du har spørsmål i mellomtiden er det bare å ta kontakt med undertegnede eller din selger.

Vi gleder oss til å se deg i din nye Opel Ampera-e !

Med ønske om en riktig god helg !"

Prövar inte strö salt i några öppna eller pulserande såröppningar, men vi är ju fler i första pulje på forumet, gott att se detta :)
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

bmw2002

Jeg ser en stor fordel med at de ikke klarer å levere nok biler. Da blir det lett å selge igjen for oss som skal bytte til i-Pace neste år...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA