Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bussfil

Startet av AntiRegreim, mandag 15. november 2010, klokken 06:25

« forrige - neste »

Baltor

Fint at de fikk oppmerksomhet rundt denne testen.
Men setningen:
"för att få genomslag måste elbilen kunna köras ungefär lika långt som en bensin- eller dieselbil på en "tank"" 
kan en virkelig lure på. Det er vel svært sjelden vi bruker opp en hel fossiltank på en eneste tur?
Vi må slutte å drømme om superbilen, og heller tenke over hva vi egentlig trenger til de aktuelle turene. Lette og billige elbiler med rekkevidde på mindre enn 10 mil vil det da være et stort marked for. Kjører vi kun korte turer vil det være idioti å frakte med seg dyre og tunge batterier for 30-40 mils kjøring.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

AntiRegreim

Sitat fra: Baltor på onsdag 27. oktober 2010, klokken 11:40
Kjører vi kun korte turer vil det være idioti å frakte med seg dyre og tunge batterier for 30-40 mils kjøring.
RIKTIG,
men i praksis er det antakelig dette idiotiet som er nødvendig for å få opp salgstallene for elbilen.

Studer rushtid-køene inn til byene om morgenen: Typisk kjøretøy som frakter matpakka?
Rimelig å anta Ola Dunk vil foretrekke tilsvarende når han kjøper elbil?

Erland

Dette er virkelig bra.

Jeg tror at den svenske påstanden stemmer ganske bra for folk flest.

Det er greit med en bil som går lengre enn 10 mil på en "tank". Hvis det hadde vært mulig å få tak i en mellomstor eldrevet stasjonsvogn med 60 mils rekkevidde, og som ikke kostet mer enn en Volvo v70, tror jeg at jeg allerede hadde undreskrevet kjøpskontrakten. Jeg hadde da klart meg bra med en bil, mot to i dag.

Desverre er ikke folk miljøentusiaster slik som de fleste på dette forumet. De trenger en slik "super" bil for å kjøpe og kjøre elektrisk, så lenge drivstoff prisene kan konkurere  med kostnadene med å ha en elbil i daglig bruk.

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

Thomas Parsli

Basert på min erfaring med elbil (65km/dag) og "feriekjøring" (typisk Oslo-Trondheim, Oslo-Bodø eller Oslo-Firenze) i både diesel og bensinbil skjønner jeg virkelig ikke behovet for å kunne kjøre 60 mil uten stopp.

Jeg har riktignok kjørt noe slikt en gang eller to (på lite traffikert vei i sør-europe, med snittfart på rundt 150 km/t), men det er så slitsomt (man må kjøre mye i 180 km/t for å klare et så høyt snitt).

Når vi kjører Oslo-Trondheim stopper vi et par ganger, hvorav den ene er for å spise.
Og da kan bilen stå på hurtiglader 8)


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. oktober 2010, klokken 14:16
Basert på min erfaring med elbil (65km/dag) og "feriekjøring" (typisk Oslo-Trondheim, Oslo-Bodø eller Oslo-Firenze) i både diesel og bensinbil skjønner jeg virkelig ikke behovet for å kunne kjøre 60 mil uten stopp.

Min erfaring er faktisk omvendt, da vår typiske ferietur til Sveariket foregår som en enkelt tur om natta, mens ungene sover. Det skjer ikke ofte - bare en gang i året, så jeg har ikke behov for å kjøre 60 mil uten å stoppe "teknisk sett", men noe mer enn ti-femten minutter for å fylle tanken og strekke litt på beina er lite ønskelig, med unntak for et lengre middagsstopp, evt frokoststopp. Så jeg skjønner at folk ønsker seg lenger rekkevidde *de få gangene* de trenger det. Men i det daglige holder thinken min i de fleste tilfeller i massevis, både når det gjelder rekkevidde og antall plasser.

Det går nok på at man ikke vil ha noe som er "dårligere" enn det man har fra før.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Sitat fra: Tazzari på onsdag 27. oktober 2010, klokken 13:09
Hvis det hadde vært mulig å få tak i en mellomstor eldrevet stasjonsvogn med 60 mils rekkevidde, og som ikke kostet mer enn en Volvo v70, tror jeg at jeg allerede hadde undreskrevet kjøpskontrakten. Jeg hadde da klart meg bra med en bil, mot to i dag.

Jeg tenker omvendt, jeg vil ikke kjøre rundt i det daglige med en bil med flere hundre unødvendige kilo.

Overgang til batteribiler krever av oss at vi tenker på nytt, vi må se etter mer nøyaktig hva som egentlig er behovet, og ofte vil det være mer økonomisk å ha 2 ulike biler i en familie. (eller elbil og leiebil til langtur)

Biljøring er endel av identiteten til mange av oss voksne, og i denne pakka ligger det også en lengsel etter frihet, sett deg i bilen og kjør hvor du vil, hvor langt du vil, når du vil. Omtrent som å ri ut på prærien, mot solnedgangen.
Men jeg har tro på at vi klarer å tenke nye tanker. Dette kan sammenlignes med røykerne som forventet å kunne røyke hvor som helst, når som helst. Endringer i holdninger er mulig..
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Verdien av å ha en langtursbil klar til en langtur er værd mer enn kosten på bil nr 2 (1)

Tenk deg du skal på tur, og eneste bilen er full av sand fra barnehagen, Barnåler fra Juletreet, parkeringsbiletter, og støv og skitt generelt. I tillegg er den bulket på siden fra nabobilene på handlesenterene, og rusten langs kantene etter saltet på veiene.

Tenk deg alternativet; at langtursbilen står klar. ferdig vasket etter siste langtur. Ikke en flekk eller rot noe sted. Motoren slipper stadige kaldstarter, og klarer derfor ned mot oppgitt forbruk.

Jeg kjenner en som bruker alt. 1. Bilen måtte renses hos proffe før langturen, den må inn på verksted for svikter den må familien ta buss.

Alt 2 gir deg tid til å stelle med langtursbilen. dermed slipper den dyre verkstedsbesøk. Imens tar en liten sak seg av alle småturene, og sparer familien for store utgifter.

Hos oss har vi tatt dette helt ut, og har et kjøretøy for ethvert behov. Dermed blir en aldri lei av et kjøretøy, og slipper å kjøpe nytt av den grunn. Energibehovet holdes på et minimum, fordi vi kan kjøre en 2 seter når vi er opptil 2, en elektrisk varebil når vi skal frakte ting over korte distanser, og en camper som tar seg av både transport, tauing og overnatting ved lengre utflukter.


Forsikringsregningen for alt dette er under 10K, og årsavgiften likeså.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eledille

#8
Jeg tror det er et svært marked for både langdistanse-elbiler og kortdistanse-elbiler.

Veldig mange har to biler. De vil ikke ha noe problem med å bytte ut den ene med elbil.

Ganske mange kjører bare relativt korte turer unntatt en og annen langtur. De kan greie seg med en elbil pluss leiebil. Noen vil nok ikke akseptere denne løsningen.

Noen har bare en bil og kjører stadig vekk relativt langt til hytta eller familie. De må vente en stund til før det finnes elbiler som dekker behovet deres. Men hvor mange er det? Fjerdeparten? Jeg tipper at omtrent halvparten av landets husstander kan bytte ut en fossilbil med en elbil med kort rekkevidde uten å redusere på komforten. Det blir veldig mange elbiler.

Ola Dunk er mer enn villig til å revurdere hvordan han gjør ting og til og med investere i nytt utstyr hvis han kan spare noen kroner på det. Bare se på utbredelsen av varmepumper.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

bosonic

Begrensingene sitter oppe i hodene våre.

Argumentet med å vente med å kjøpe elbil inntil den kan erstatte fossilbilen fullt ut er tullete spør du meg ;D
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

#10
Sitat fra: Tazzari på onsdag 27. oktober 2010, klokken 13:09
Overgang til batteribiler krever av oss at vi tenker på nytt, vi må se etter mer nøyaktig hva som egentlig er behovet, og ofte vil det være mer økonomisk å ha 2 ulike biler i en familie. (eller elbil og leiebil til langtur)

Dette blir jo veldig individuelt, for vår del er to biler helt unødvendig. Kjører 14kkm i året, ca. 70% er langkjøring. De resterende 30% utføres ofte enten med mer enn 2 personer i bilen, mye last (f.eks 5 kasser brus fra butikken eller en pakke med Glava) eller med henger bak.

Å ha en liten 2-seter for de siste 10% virker unødvendig og jeg vil heller ikke ha jobben med å vedlikeholde to biler når vi aldri har bruk for to biler samtidig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på torsdag 28. oktober 2010, klokken 14:34
Begrensingene sitter oppe i hodene våre.

Argumentet med å vente med å kjøpe elbil inntil den kan erstatte fossilbilen fullt ut er tullete spør du meg ;D

Ikke for de som bare har en bil, og der dagens el-biler kun dekker en liten brøkdel av behovet. Men jeg har en el-sykkel da, den dekker nøyaktig det samme behovet som en nr.2-elbil ville gjort, nemlig pendling 8km hver vei til jernbanestasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. oktober 2010, klokken 20:39
jeg har en el-sykkel da, den dekker nøyaktig det samme behovet som en nr.2-elbil ville gjort, nemlig pendling 8km hver vei til jernbanestasjonen.

Lar du el-sykkelen stå på stasjonen eller tar du den med på kollektivtransporten?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på torsdag 28. oktober 2010, klokken 20:45
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. oktober 2010, klokken 20:39
jeg har en el-sykkel da, den dekker nøyaktig det samme behovet som en nr.2-elbil ville gjort, nemlig pendling 8km hver vei til jernbanestasjonen.

Lar du el-sykkelen stå på stasjonen eller tar du den med på kollektivtransporten?

Den står igjen - i Fredrikstad har vi innendørs oppvarmet sykkelparkering med kodelås på føra, skifterom og garderobeskap, alt for en tusenlapp i året :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

Sitat fra: PerBear på torsdag 28. oktober 2010, klokken 20:45

Lar du el-sykkelen stå på stasjonen eller tar du den med på kollektivtransporten?

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. oktober 2010, klokken 20:39

Den står igjen - i Fredrikstad har vi innendørs oppvarmet sykkelparkering med kodelås på føra, skifterom og garderobeskap, alt for en tusenlapp i året :)

Så bra dere har fått det i Fredrikstad - en kjempesmart løsning!

To spørsmål til:
Tror du mange ville likt å ha med elsykkel på tog etc?
Savner du lademulighet i sykkelgrarasjen på stasjonen?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA