Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Programmere Automatisk kjørelys bryter E-Up

Startet av S4e, tirsdag 08. november 2016, klokken 17:37

« forrige - neste »

weld77

Jeg kjørte fra Oslo og litt forbi Trysil i vinter med P85D. Det var temmelig kaldt, -12-15 eller så på det kaldeste om jeg husker riktig. Var overrasket over hvor mye høyere forbruket var - tror jeg hadde snitt på 280 eller noe slikt. Det var netto nesten 700 høydemeter oppover, fullastet bil med to voksne og to barn + skiboks på taket. Jeg lå i normal fart på motorveien, dvs stort sett noe over fartsgrensen men ikke mye over. Husker ikke om det var motvind i tillegg.

Turn er på ca 235 km og jeg hadde ladet til 330tkm eller noe slikt, uten SC-stopp på Elverum på veien hadde jeg nok kommet frem, men det ville vært med et nødskrik.

N00b

Sånn er livet, lad når du kan. Ikke når du må

S4e

Har ikke noe i mot å lade når en er på langtur og kjører mange timer - da bør en ta en pause uansett. Men å stoppe for ladning hver helg på vei til/fra hytta - som i dag tar i underkant av 2:30 er ikke positivt - da avventer jeg Elbil ;-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

DagfinnN

Vet ikke hvor du har hytte, men jeg opplever ikke -15 hver helg jeg drar på hytta.
Den er 24 mil borte og 800 høgdemeter. Har aldri opplevd å komme under 12 mil igjen når jeg kjører dit. Sørger for at bilen er fulladet før avreise.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

nie

Sitat fra: S4e på onsdag 21. september 2016, klokken 14:39
Har ikke noe i mot å lade når en er på langtur og kjører mange timer - da bør en ta en pause uansett. Men å stoppe for ladning hver helg på vei til/fra hytta - som i dag tar i underkant av 2:30 er ikke positivt - da avventer jeg Elbil ;-)
...men tilbakemeldingen er vel at dette går problemfritt kanskje med unntak av med S60 under maksimalt dårlige forhold.

S4e

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. september 2016, klokken 15:14
Vet ikke hvor du har hytte, men jeg opplever ikke -15 hver helg jeg drar på hytta.
Den er 24 mil borte og 800 høgdemeter. Har aldri opplevd å komme under 12 mil igjen når jeg kjører dit. Sørger for at bilen er fulladet før avreise.

Takk Dagfinn - dette er et godt eksempel. Til Sjusjøen pleier det først å bli skikkelig kaldt når en nærmer seg og det er vel 900 høydemeter.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

S4e

Sitat fra: nie på onsdag 21. september 2016, klokken 15:15
Sitat fra: S4e på onsdag 21. september 2016, klokken 14:39
Har ikke noe i mot å lade når en er på langtur og kjører mange timer - da bør en ta en pause uansett. Men å stoppe for ladning hver helg på vei til/fra hytta - som i dag tar i underkant av 2:30 er ikke positivt - da avventer jeg Elbil ;-)
...men tilbakemeldingen er vel at dette går problemfritt kanskje med unntak av med S60 under maksimalt dårlige forhold.

Virker som alle har stort sett de samme erfaringene og det er bra. Takk til alle - det er nyttig info når jeg skal vurdere en Opel Ampera eller Modell 3 ;-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Amoss på onsdag 21. september 2016, klokken 11:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. september 2016, klokken 23:21
Opel Ampera E har fått målt amerikansk syklus-lengde fra fullt batteri til 40 miles lenger enn Model 3.

Akkurat dette er vel litt tidlig å si noe om før man vet rekkevidden Model 3 vil få?  Det man kan si er at Ampera-e vil etter alle solemerker i alle fall ikke få mer enn (238-215=)24 miles (38 km) lengre rekkevidde enn Model 3 etter EPA normen.

Men ja, Ampera-e er i en "riktigere" prisklasse, ha tilstrekkelig rekkevidde for oppgitt scenario og være på markedet før Model 3 eller andre elbiler i denne prisklassen med rekkevidden som etterspørres.

Du har rett. (Den setningen kan jeg ikke huske å ha lest på forumet før) :-)

Jeg blandet med Model S sin 60kWh modell - den går kortere enn Model 3....og dermed enda litt kortere enn Ampera E.

Virker som Pandoras Eske innenfor el-biler er i ferd med å åpnes - punktet hvor elbiler blir rett og slett billigere og bedre enn vanlige biler uavhengig av om en kutter subsidier...om 2 år er nok mye gjort..... da skal VW og ut med landistansebil. Blir en veldig spennende bilutstilling i Paris når vi får se alt dette...noen ordentlige og noen konsept...

http://pushevs.com/2016/09/13/chevrolet-bolt-ev-has-a-238-miles-epa-range/

http://www.expressen.se/motor/folk-elbil-fran-vw-ska-krossa-konkurrensen/
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

weld77

Det viktigste er god infrastruktur for lading. Dvs at man slipper å stå i kø, at det går passe fort å lade og at laderene  virker og at det er lite dilldall med å få ladet. Jeg mener dette er mye viktigere enn rekkevidde pr. fullading. Avhenger dog litt av hvor man kjører langt "ofte" (typisk hyttekjøring og lignende) men en bil med 60 mil rekkevidde er stort sett ikke mer praktisk/anvendelig enn en med 30 mil rekkevidde om det er mye lettere å lade sistnevnte. Tesla har nok funnet et slags "sweet spot" for rekkevidde og har den suverent beste løsningen for hurtiglading - i alle fall enn så lenge.

Saberhagen

Sitat fra: weld77 på onsdag 21. september 2016, klokken 18:55
Det viktigste er god infrastruktur for lading. Dvs at man slipper å stå i kø, at det går passe fort å lade og at laderene  virker og at det er lite dilldall med å få ladet. Jeg mener dette er mye viktigere enn rekkevidde pr. fullading. Avhenger dog litt av hvor man kjører langt "ofte" (typisk hyttekjøring og lignende) men en bil med 60 mil rekkevidde er stort sett ikke mer praktisk/anvendelig enn en med 30 mil rekkevidde om det er mye lettere å lade sistnevnte. Tesla har nok funnet et slags "sweet spot" for rekkevidde og har den suverent beste løsningen for hurtiglading - i alle fall enn så lenge.

Helt riktig. Det var noe ala dette jeg hadde tenkt å skrive for de som foreslo Ampera. Problemet med Ampera blir jo lademulighetene for "kjapp påfyll" (ikke medregnet Chademo). Tesla selv med 30 mil rekkevidde være bedre enn en Ampera rett og slett pga superladerne.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Saberhagen på onsdag 21. september 2016, klokken 19:02
Sitat fra: weld77 på onsdag 21. september 2016, klokken 18:55
Det viktigste er god infrastruktur for lading. Dvs at man slipper å stå i kø, at det går passe fort å lade og at laderene  virker og at det er lite dilldall med å få ladet. Jeg mener dette er mye viktigere enn rekkevidde pr. fullading. Avhenger dog litt av hvor man kjører langt "ofte" (typisk hyttekjøring og lignende) men en bil med 60 mil rekkevidde er stort sett ikke mer praktisk/anvendelig enn en med 30 mil rekkevidde om det er mye lettere å lade sistnevnte. Tesla har nok funnet et slags "sweet spot" for rekkevidde og har den suverent beste løsningen for hurtiglading - i alle fall enn så lenge.

Helt riktig. Det var noe ala dette jeg hadde tenkt å skrive for de som foreslo Ampera. Problemet med Ampera blir jo lademulighetene for "kjapp påfyll" (ikke medregnet Chademo). Tesla selv med 30 mil rekkevidde være bedre enn en Ampera rett og slett pga superladerne.

Hva som er viktigst vil avhenge av hva du skal bruke den til. Hvis du akkurat må lade på veien for å komme til hytten vs slipper å lade, og du kjører ofte til hytten, så ville jeg lagt størst vekt på det. Hvis du derimot skal bruke bilen på 55-mils turer ofte blir lading viktigst. Til vanlig bruk i distriktet setter jeg og mest pris på stor kapasitet. Ampera E kan lade med 50kW, så det fort tar nærmere 2 timer å fylle helt opp sier ryktene. Men hjemmeladeren tar 9,5 timer å fylle opp fra tom. Det siste synes jeg er det viktigste....at den er full når en ny dag begynner. Har kjørt 40000 på 2 år med Model S og den beste investeringen var å få installert 32amper 1-fas lading, så den fylles opp på en natt. Slipper dermed å lade hver dag. Men superladerne på biltur til Danmark var geniale....men når flere hundre tusen Model 3 kommer på veiene spørs det hvor bra det blir. Da må det bygges kjapt og det må startes nå...
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA