Til Sjusjøen uten ladning?

Startet av S4e, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:39

« forrige - neste »

S4e

Hei!

Vurder elbil.

Jeg har hytta på Sjusjøen som brukes flittig spesielt om vinteren. Kontakt i hytteveggen gjør ladning mulig når jeg kommer fram, men det er ca 190 km og mye bakker på slutten av turen.

Noen som har erfaringer med tilsvarende kjøretur. Må jeg stoppe for å lade
for å komme opp med god margin på vinterstid? Inkludert å holde grei fart på motorveien (120 i 110 sone f.eks.). Eller vil alle modell S komme greit fram uten ladning?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Tuxedo

19 mil?  Svaret er ja, alle Teslaer fra 60 kWh klarer dette, også vinterstid.

Muffinman

For 60 sin del, et forbehold om stor høydeforskjell fra startpunkt og ekstreme veiforhold. De andre bør klare dette med et gjesp nært sagt under alle forhold.

S4e

Lagt merke til at mange med elbil kjører sakte på motorveien. Trolig fordi en bruker mye mindre strøm.  Må innrømme her blant venner jeg ligger typisk 10-15 over fartsgrensen på motorvei, men holder meg til grensen på andre veier. Fortsatt ikke et problem med en Tesla på en kald vinterdag?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Muffinman

Det stemmer at høy hastighet øker forbruket drastisk, så det kan være et poeng å kjøre rolig om man skal strekke rekkevidden. Det trenger man imidlertid sjelden/aldri med en Tesla. Selv i 130 kommer man fint 40 mil i fine forhold og 35 i regnvær - med en 90.

GOS

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 20. september 2016, klokken 20:45
19 mil?  Svaret er ja, alle Teslaer fra 60 kWh klarer dette, også vinterstid.

Kommer an på hvor startpunktet er da. Jeg må lade på vei fra Stavanger for å komme frem til toppen av Hafjell
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

turfsurf

Litt mere enn 19 mil fra Stavanger til Hafjell da, som var spørsmålet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

S4e

Det høres jo veldig bra ut! Hadde tilsvarende spørsmål i Leaf forum og der var estimatet en til to korte hurtigladninger på 10-15 min selv på modell med største batteri. Ikke drømmen hver gang en skal til hytta...

Nå hadde jeg tenkt meg en rimeligere/mindre bil enn modell S. Finnes det noen pålitelige info om forventet rekkevidde for modell 3 i forhold til modell S?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

turfsurf

Model 3 er vel sagt skal ha minimum 215 miles rekkevidde, nesten akkurat det samme som S60D. Men den er nok litt lettere, så vil prestere bedre i stigninger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: S4e på tirsdag 20. september 2016, klokken 22:03
Det høres jo veldig bra ut! Hadde tilsvarende spørsmål i Leaf forum og der var estimatet en til to korte hurtigladninger på 10-15 min selv på modell med største batteri. Ikke drømmen hver gang en skal til hytta...

Nå hadde jeg tenkt meg en rimeligere/mindre bil enn modell S. Finnes det noen pålitelige info om forventet rekkevidde for modell 3 i forhold til modell S?

Opel Ampera E har fått målt amerikansk syklus-lengde fra fullt batteri til 40 miles lenger enn Model 3. Har 60 kWh batteri. Skal visstnok koste ca 300-340.000. Lovet til veiene 2017.
Tesla Model Y                         2021-

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Wattson

Litt tilbake til utgangspunktet i innlegget ditt. Ihvertfall ikke noe problem å nå fram uten å lade med S85D. Startet i sommer med full bil og med 100% ladet batteri fra sandvika, gjennom Oslo og hadde 50% batterikapasitet når jeg nådde  superladeren på Lillehammer. Fart +10km hele veien. Når altså nesten fram og tilbake til lilehammer om sommeren. Regn med mer strømforbruk om vinteren og i særdeleshet ved slapseføre.
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

djlarsen

Sitat fra: Wattson på onsdag 21. september 2016, klokken 00:54
Litt tilbake til utgangspunktet i innlegget ditt. Ihvertfall ikke noe problem å nå fram uten å lade med S85D. Startet i sommer med full bil og med 100% ladet batteri fra sandvika, gjennom Oslo og hadde 50% batterikapasitet når jeg nådde  superladeren på Lillehammer. Fart +10km hele veien. Når altså nesten fram og tilbake til lilehammer om sommeren. Regn med mer strømforbruk om vinteren og i særdeleshet ved slapseføre.

Du vil også bruke en del mindre strøm på returen, og vil med stor sannsynlighet ha grei restkapasitet ved ankomst Oslo uten å lade på Lillehammer

Cobos

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 20. september 2016, klokken 21:00
For 60 sin del, et forbehold om stor høydeforskjell fra startpunkt og ekstreme veiforhold. De andre bør klare dette med et gjesp nært sagt under alle forhold.
Det betyr også at hvis føret/været er ekstremt dårlig vil du komme fram med en S60 også hvis du tar det litt roligere på motorvei, type -10km/t. Og er det slapseføre eller annet føre som tilsier at du bruker mye mer strøm er det nok lurt å roe seg litt uansett. Så tviler på at dette blir et problem. Opplever forbruksgrafen på Tesla'n som meget presis under langkjøring (etter de første 5-10km med justering da).
Merk også at Ampera-E har mye dårligere luftmotstand enn Model 3, så i høy hastighet straffes nok den mye mer enn Model S eller Model 3 vil.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Amoss

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. september 2016, klokken 23:21
Opel Ampera E har fått målt amerikansk syklus-lengde fra fullt batteri til 40 miles lenger enn Model 3.

Akkurat dette er vel litt tidlig å si noe om før man vet rekkevidden Model 3 vil få?  Det man kan si er at Ampera-e vil etter alle solemerker i alle fall ikke få mer enn (238-215=)24 miles (38 km) lengre rekkevidde enn Model 3 etter EPA normen.

Men ja, Ampera-e er i en "riktigere" prisklasse, ha tilstrekkelig rekkevidde for oppgitt scenario og være på markedet før Model 3 eller andre elbiler i denne prisklassen med rekkevidden som etterspørres.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA