Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Programmere Automatisk kjørelys bryter E-Up

Startet av S4e, tirsdag 08. november 2016, klokken 17:37

« forrige - neste »

S4e

Hei!

Vurder elbil.

Jeg har hytta på Sjusjøen som brukes flittig spesielt om vinteren. Kontakt i hytteveggen gjør ladning mulig når jeg kommer fram, men det er ca 190 km og mye bakker på slutten av turen.

Noen som har erfaringer med tilsvarende kjøretur. Må jeg stoppe for å lade
for å komme opp med god margin på vinterstid? Inkludert å holde grei fart på motorveien (120 i 110 sone f.eks.). Eller vil alle modell S komme greit fram uten ladning?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Tuxedo

19 mil?  Svaret er ja, alle Teslaer fra 60 kWh klarer dette, også vinterstid.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

For 60 sin del, et forbehold om stor høydeforskjell fra startpunkt og ekstreme veiforhold. De andre bør klare dette med et gjesp nært sagt under alle forhold.

S4e

Lagt merke til at mange med elbil kjører sakte på motorveien. Trolig fordi en bruker mye mindre strøm.  Må innrømme her blant venner jeg ligger typisk 10-15 over fartsgrensen på motorvei, men holder meg til grensen på andre veier. Fortsatt ikke et problem med en Tesla på en kald vinterdag?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Muffinman

Det stemmer at høy hastighet øker forbruket drastisk, så det kan være et poeng å kjøre rolig om man skal strekke rekkevidden. Det trenger man imidlertid sjelden/aldri med en Tesla. Selv i 130 kommer man fint 40 mil i fine forhold og 35 i regnvær - med en 90.

GOS

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 20. september 2016, klokken 20:45
19 mil?  Svaret er ja, alle Teslaer fra 60 kWh klarer dette, også vinterstid.

Kommer an på hvor startpunktet er da. Jeg må lade på vei fra Stavanger for å komme frem til toppen av Hafjell
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

turfsurf

Litt mere enn 19 mil fra Stavanger til Hafjell da, som var spørsmålet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

S4e

Det høres jo veldig bra ut! Hadde tilsvarende spørsmål i Leaf forum og der var estimatet en til to korte hurtigladninger på 10-15 min selv på modell med største batteri. Ikke drømmen hver gang en skal til hytta...

Nå hadde jeg tenkt meg en rimeligere/mindre bil enn modell S. Finnes det noen pålitelige info om forventet rekkevidde for modell 3 i forhold til modell S?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

turfsurf

Model 3 er vel sagt skal ha minimum 215 miles rekkevidde, nesten akkurat det samme som S60D. Men den er nok litt lettere, så vil prestere bedre i stigninger.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: S4e på tirsdag 20. september 2016, klokken 22:03
Det høres jo veldig bra ut! Hadde tilsvarende spørsmål i Leaf forum og der var estimatet en til to korte hurtigladninger på 10-15 min selv på modell med største batteri. Ikke drømmen hver gang en skal til hytta...

Nå hadde jeg tenkt meg en rimeligere/mindre bil enn modell S. Finnes det noen pålitelige info om forventet rekkevidde for modell 3 i forhold til modell S?

Opel Ampera E har fått målt amerikansk syklus-lengde fra fullt batteri til 40 miles lenger enn Model 3. Har 60 kWh batteri. Skal visstnok koste ca 300-340.000. Lovet til veiene 2017.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

GOS

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Wattson

Litt tilbake til utgangspunktet i innlegget ditt. Ihvertfall ikke noe problem å nå fram uten å lade med S85D. Startet i sommer med full bil og med 100% ladet batteri fra sandvika, gjennom Oslo og hadde 50% batterikapasitet når jeg nådde  superladeren på Lillehammer. Fart +10km hele veien. Når altså nesten fram og tilbake til lilehammer om sommeren. Regn med mer strømforbruk om vinteren og i særdeleshet ved slapseføre.
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

djlarsen

Sitat fra: Wattson på onsdag 21. september 2016, klokken 00:54
Litt tilbake til utgangspunktet i innlegget ditt. Ihvertfall ikke noe problem å nå fram uten å lade med S85D. Startet i sommer med full bil og med 100% ladet batteri fra sandvika, gjennom Oslo og hadde 50% batterikapasitet når jeg nådde  superladeren på Lillehammer. Fart +10km hele veien. Når altså nesten fram og tilbake til lilehammer om sommeren. Regn med mer strømforbruk om vinteren og i særdeleshet ved slapseføre.

Du vil også bruke en del mindre strøm på returen, og vil med stor sannsynlighet ha grei restkapasitet ved ankomst Oslo uten å lade på Lillehammer

Cobos

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 20. september 2016, klokken 21:00
For 60 sin del, et forbehold om stor høydeforskjell fra startpunkt og ekstreme veiforhold. De andre bør klare dette med et gjesp nært sagt under alle forhold.
Det betyr også at hvis føret/været er ekstremt dårlig vil du komme fram med en S60 også hvis du tar det litt roligere på motorvei, type -10km/t. Og er det slapseføre eller annet føre som tilsier at du bruker mye mer strøm er det nok lurt å roe seg litt uansett. Så tviler på at dette blir et problem. Opplever forbruksgrafen på Tesla'n som meget presis under langkjøring (etter de første 5-10km med justering da).
Merk også at Ampera-E har mye dårligere luftmotstand enn Model 3, så i høy hastighet straffes nok den mye mer enn Model S eller Model 3 vil.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Amoss

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. september 2016, klokken 23:21
Opel Ampera E har fått målt amerikansk syklus-lengde fra fullt batteri til 40 miles lenger enn Model 3.

Akkurat dette er vel litt tidlig å si noe om før man vet rekkevidden Model 3 vil få?  Det man kan si er at Ampera-e vil etter alle solemerker i alle fall ikke få mer enn (238-215=)24 miles (38 km) lengre rekkevidde enn Model 3 etter EPA normen.

Men ja, Ampera-e er i en "riktigere" prisklasse, ha tilstrekkelig rekkevidde for oppgitt scenario og være på markedet før Model 3 eller andre elbiler i denne prisklassen med rekkevidden som etterspørres.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA