Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lease elbil?

Startet av Steffen Grøhn, tirsdag 08. november 2016, klokken 09:03

« forrige - neste »

Steffen Grøhn

Hei. Jeg har allerede en 2013 Leaf, og har bare en dobbel garasje for parkering. Hvordan er det med lading på TMX? Jeg har bestilt en 60 kWh versjon. Jeg må få meg litt mer strøm tilgjengelig i garasjen, men frem til da, er det mulig å sette Teslaen til å dra maks 5 A? leafen drar jo maks 10 A. Selger Tesla Chademo-adapter? Eller bør jeg kjøpe det andre steder? Kanskje en multi-adapter?

Hvilken strøm bør jeg legge til garasjen? Jeg har et 30 år gammelt hus, og her er det bare 230 V. Jeg har hørt/lest at tesla bare kan dra nytte av én fase, 32 A på 230 V. Er det ikke mulig å dra nytte av 3 faser? Dette er visst bedre for strømnettet også, da enfaselading visst gir mer ubalanse i nettet. Selger Tesla veggmontert lader? Eller holder det å få montert stikkontakter? Hvor tjukk bør tilførselskabelen til garasjen være? Dette vet jo elektrikeren også, men det er vel noen her som også har erfaring. Har 63 A inntakssikringer i huset, og en liten leilighet i kjelleren.

petersv

Sjekk subforumet "lading av tesla". Kort svar på spm. i 1. Avsnitt; ja.

arv

Hei
Jeg fikk montert Tesla wall conector i går.lader fra 5 amp til 32 amp trefas på 230 volt.den koster 5404 kroner. Jeg er veldig fornøyd
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

jkirkebo

Sitat fra: Steffen Grøhn på tirsdag 20. september 2016, klokken 13:39
Hei. Jeg har allerede en 2013 Leaf, og har bare en dobbel garasje for parkering. Hvordan er det med lading på TMX? Jeg har bestilt en 60 kWh versjon. Jeg må få meg litt mer strøm tilgjengelig i garasjen, men frem til da, er det mulig å sette Teslaen til å dra maks 5 A? leafen drar jo maks 10 A. Selger Tesla Chademo-adapter? Eller bør jeg kjøpe det andre steder? Kanskje en multi-adapter?

Hvilken strøm bør jeg legge til garasjen? Jeg har et 30 år gammelt hus, og her er det bare 230 V. Jeg har hørt/lest at tesla bare kan dra nytte av én fase, 32 A på 230 V. Er det ikke mulig å dra nytte av 3 faser? Dette er visst bedre for strømnettet også, da enfaselading visst gir mer ubalanse i nettet. Selger Tesla veggmontert lader? Eller holder det å få montert stikkontakter? Hvor tjukk bør tilførselskabelen til garasjen være? Dette vet jo elektrikeren også, men det er vel noen her som også har erfaring. Har 63 A inntakssikringer i huset, og en liten leilighet i kjelleren.

Tesla selger CHAdeMO-adapter.

Dra fram 3x32A til lading av Teslaen, da vil den trekke 2x16A om du har standardlader og 2x18.5A om du har utvidet (16.5kW) lader i bilen.

Ladestasjon kan du kjøpe av Tesla om du vil ha fast kabel og setter jordfeilbryter Type B i skapet. Vil du ha Type 2 uttak og jordfeilbryter integrert i ladestasjonen må du ha en annen type (jeg selger slike for 5750,-).

Du må ha ladestasjon for å få god hastighet med 2-fase lading. Med medføgende UMC får du enten 1x32A (mye ubalanse) eller evt. 2x9.25A (krever ekstra adapter og gir mye lavere hastighet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Bilen min viser  bare maks 24A på AC lading. Verdien kan ikke settes høyere uansett hvilken kabel som kobles til. Det står altså 24/24 i bilen, mens på appen står det 24/32. Er det andre som har det samme? Tesla service mente den skulle lade 32A, men den viste bare 24A med deres lader og kabel også.

Det som er litt pussig er at den indikerer 60km/h lading med type 2 på ca 240V og 24A, mens jeg får 12km/h med 216V og 13A enfase hjemme.

Såvidt jeg kan forstå skulle 24A 3 fase gitt bare :  12km/h *(240*24*1.73)/(216*13)=42 km/h.

Jan Åge
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

GOS

Sitat fra: jlan på torsdag 29. september 2016, klokken 17:25
Bilen min viser  bare maks 24A på AC lading. Verdien kan ikke settes høyere uansett hvilken kabel som kobles til. Det står altså 24/24 i bilen, mens på appen står det 24/32. Er det andre som har det samme? Tesla service mente den skulle lade 32A, men den viste bare 24A med deres lader og kabel også.

Det som er litt pussig er at den indikerer 60km/h lading med type 2 på ca 240V og 24A, mens jeg får 12km/h med 216V og 13A enfase hjemme.

Såvidt jeg kan forstå skulle 24A 3 fase gitt bare :  12km/h *(240*24*1.73)/(216*13)=42 km/h.

Jan Åge

Mistenker at du har ladet på 400v (som da vises som for.eks. 240V med ett lite 3 tall bakom) når du brukte Type 2 kabelen. Dette stemmer da med maks 24A (16kw) som er ladekapasitet på de nye bilene.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

jlan

Takk. Det stemmer perfekt. Rart at ikke Teslas tekniker visste det. Da er antagelig denne laderen begrenset til 24A uansett spenning og faser.

Jeg ser det er en lang tråd om lading, men den er noe uoversiktlig og dreier seg mest om en eldre type lader ser det ut til.

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Go-carter

#8
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. september 2016, klokken 14:02
Sitat fra: Steffen Grøhn på tirsdag 20. september 2016, klokken 13:39
Hei. Jeg har allerede en 2013 Leaf, og har bare en dobbel garasje for parkering. Hvordan er det med lading på TMX? Jeg har bestilt en 60 kWh versjon. Jeg må få meg litt mer strøm tilgjengelig i garasjen, men frem til da, er det mulig å sette Teslaen til å dra maks 5 A? leafen drar jo maks 10 A. Selger Tesla Chademo-adapter? Eller bør jeg kjøpe det andre steder? Kanskje en multi-adapter?

Hvilken strøm bør jeg legge til garasjen? Jeg har et 30 år gammelt hus, og her er det bare 230 V. Jeg har hørt/lest at tesla bare kan dra nytte av én fase, 32 A på 230 V. Er det ikke mulig å dra nytte av 3 faser? Dette er visst bedre for strømnettet også, da enfaselading visst gir mer ubalanse i nettet. Selger Tesla veggmontert lader? Eller holder det å få montert stikkontakter? Hvor tjukk bør tilførselskabelen til garasjen være? Dette vet jo elektrikeren også, men det er vel noen her som også har erfaring. Har 63 A inntakssikringer i huset, og en liten leilighet i kjelleren.

Tesla selger CHAdeMO-adapter.

Dra fram 3x32A til lading av Teslaen, da vil den trekke 2x16A om du har standardlader og 2x18.5A om du har utvidet (16.5kW) lader i bilen.

Ladestasjon kan du kjøpe av Tesla om du vil ha fast kabel og setter jordfeilbryter Type B i skapet. Vil du ha Type 2 uttak og jordfeilbryter integrert i ladestasjonen må du ha en annen type (jeg selger slike for 5750,-).

Du må ha ladestasjon for å få god hastighet med 2-fase lading. Med medføgende UMC får du enten 1x32A (mye ubalanse) eller evt. 2x9.25A (krever ekstra adapter og gir mye lavere hastighet).

Jeg er akkurat i fasen for å få gjort dette nå. Jeg har 230v-3fas, og var ikke klar over at man fikk ladebokser med b-vern innebygget. Er det rimeligere, kontra å ha det inne i sikringsskapet? Har fått tilbud på 8000,- for kabel (7-8m), sikring og B-vern.

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Sitat fra: Go-carter på fredag 30. september 2016, klokken 10:07
Jeg er akkurat i fasen for å få gjort dette nå. Jeg har 230v-3fas, og var ikke klar over at man fikk ladebokser med b-vern innebygget. Er det rimeligere, kontra å ha det inne i sikringsskapet? Har fått tilbud på 8000,- for kabel (7-8m), sikring og B-vern.

Ja, det er billigere å kjøpe ladestasjon med det integrert. De nye ladestasjonene jeg får inn i starten av november, med Type 2 uttak, vil koste hhv. 4750,- uten B-vern og 5750,- med integrert B-vern. Altså bare en tusenlapp ekstra, mens de fleste elektrikere tar 3-4000,- for slike.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: jlan på fredag 30. september 2016, klokken 10:01
Takk. Det stemmer perfekt. Rart at ikke Teslas tekniker visste det. Da er antagelig denne laderen begrenset til 24A uansett spenning og faser.

Maks 24A på 3-fase, men på 1-fase lasker den helt sikker automatisk og gir deg mulighet til å trekke inntil 72A. Blått adapter på UMC gir jo 32A 1-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

#11
Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. september 2016, klokken 10:52
Maks 24A på 3-fase, men på 1-fase lasker den helt sikker automatisk og gir deg mulighet til å trekke inntil 72A. Blått adapter på UMC gir jo 32A 1-fase.

Settingen i bilen er  fra 5A til 24A uten kabel tilkoblet, men øker til 32A med blått 1-fase adapter tilkoblet.

Ellers ser det ut til at 16.5 KW laderen nå er en opsjon, mens jeg tror jeg fikk den med som standard. Det er mulig det er gjort ved at basisprisen nå er satt ned tilsvarende. 

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

epsilone6

@jkirkebo
Hva er specs forøvrig på den Eco Lite stasjonen? Det er så nice om noen greier å presse prisene på installasjon av nye ladestasjoner, folk flest får jo bakoversveis når de hører hvor dyrt det blir med dedikert kurs.

nordic2064

#13
Hmmm.....  Hva har jeg egentlig?  Vil jeg få raskere lade hastighet på min model S (2016) med enkeltlader ved å sette opp en Tesla Wallcharger?

jkirkebo

Sitat fra: epsilone6 på fredag 30. september 2016, klokken 11:31
@jkirkebo
Hva er specs forøvrig på den Eco Lite stasjonen? Det er så nice om noen greier å presse prisene på installasjon av nye ladestasjoner, folk flest får jo bakoversveis når de hører hvor dyrt det blir med dedikert kurs.

Det støtter alt fra 1-fase 6A 230V til 3-fase 32A 400V (22kW) samt Teslas 2-fase lading. Fungerer mao. på alt av strømtilførsel som er aktuelt. Dermed kan man begynne med å koble den til en 16A kurs og senere oppgradere til 32A uten å bytte ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA