Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tep92/Elit-diagnose: adapter til/fra 30/33pins, 2 pins, 16 pins/obd II

Startet av Alpinist, søndag 14. november 2010, klokken 22:04

« forrige - neste »

Alpinist

Shit... ikveld fikk jeg min første skikkelig Think-støkk i meg...

Etter at bilen hadde stått 5-6 timer uten å være koblet til ladern med 50% igjen på batteriet, ville den ikke lade når jeg koblet den til.
Koblet til og fra et par ganger helt - startet stoppet bilen - fikk ladeprosessen ikke igang.

Begynte å tenke at det trolig var 12V batteriet som var for svakt til å starte ladeprosessen (dette har jeg ikke vet på  - men det var det jeg tenkte) Koblet derfor ut TOM-TOM handsfree fra 12volts stikk, radioen og varmen helt av. Kjørte meg en 20 minutters tur og koblet den inn igjen. Den lader!!!

Facts om bilen: Generasjon 2 drivssystem, august 2010, Zebra, 4000km, handsfree løsning lyser grønt i strømuttaket selv om telefonen ikke er plassert i holderen (trekker strøm?)

Dette gir meg mange spørsmål og noen kommer her:
* Hvor sannsynlig er det at det var for svakt 12V batteri til å starte ladeprosessen? Jeg fikk åpnet dørene, stereo virket ++
* Lader 12V batteriet under kjøring og ikke når den står stille? Henter den strøm fra hovedbatteriet under kjøring for å lade 12V eller er det en dinamo?
* Hva er det mest kritisk å passe på for å sikre at man ikke får ladefeil?
* Når jeg har kjørt batteriet ned mot 20-30% starter batteriviften... da tenker jeg at den trekker enda mer strøm og det oppleves ikke som heldig da jeg ikke kan regne et linært forhold med % batterikapasitet og kjørelengde
Noen som har tenkt/ vet noe mer om dette?

Noen som vet?

Ellers er jeg svært fornøyd med bilen :-)
Think Mountain 2010 modell

El rayo

Vet ikke så mye om den nye, men...
Det er ingen dynamo med bevegelige deler. I stedet sitter det en elektronisk DC/DC omformer, som lader 12V batteriet med strøm fra drivbatteriet.

"Car Link", er ikke det trådløs kommunikasjon hvor verkstedet kan feilsøke bilen uansett hvor den er i landet og som automatisk ringer opp redningssentralen med GPS posisjon når airbag-en utløses? Tror ikke en feil der kan gjøre at bilen ikke lader.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA