Bytte av frontrute Model S 2013

Startet av Larvik, tirsdag 20. september 2016, klokken 09:10

« forrige - neste »

Larvik

Må frontrute byttes av glassmester Tesla har forhåndsgodkjent, eller er dette ikke tema?
( var hos lokale glassmesteren i Larvik, men han mente jeg burde sjekke så det ikke gikk ut over garantien.. )
På forhånd takk for svar!
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Alfa Bergen

Jeg fikk byttet frontrute hos Riis bilglass i Bergen på min 2013 modell. Kan ikke tenke meg at det kreves noen godkjenning fra Tesla, men VET ikke
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019 (solgt)
Model YP levert 1.3.2023
Nissan Leaf 2018

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Muffinman

Var innom en Glassdrive avdeling og de fortalte at de hadde byttet frontrute på en del Model S. Og den må de jo uansett kjøpe fra Tesla.

For øvrig kommenterte de at selve ramma som holdt ruta var veldig svak og bøyelig, og de var forundret over at disse rutene ikke sprakk oftere.

Sjøhyene

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 20. september 2016, klokken 14:56
For øvrig kommenterte de at selve ramma som holdt ruta var veldig svak og bøyelig, og de var forundret over at disse rutene ikke sprakk oftere.

Sprekkere ikke Tesla rutene ekstremt ofte da i forhold til andre biler? Har selv byttet en allerede noe jeg aldri har gjort før. Syns også jeg stadig vekk leser om folk med sprekk i ruta.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Tja. Fikk sprekk i ruta på passaten. Aldri hatt sprekk i noen rute på Teslaen annet enn steinsprut siste tre år/to biler.
I starten i USA var dette riktignok et problem med frontruta. Men ellers ikke inntrykk av at rutene sprekker mer enn på andre biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nortrahof

Hadde trodd at modeller med varmetråder der vindusviskerne er parkert hadde vært mer utsatt for sprekking?
Dette grunnet store varmespenninger i ruten.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Cookie Monster

Tide forsikring skrev at hos Tesla eiere var det over 50% glassskader. Som var langt over det som var normalt.

Så enten er glasset dårligere eller så kjører Tesla eiere andre steder enn andre? :P
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Øyvind.h

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 20. september 2016, klokken 16:35
Tide forsikring skrev at hos Tesla eiere var det over 50% glassskader. Som var langt over det som var normalt.

Så enten er glasset dårligere eller så kjører Tesla eiere andre steder enn andre? :P

Noe må de vel si når de klinker til med 50-100% økning i prisene for enkelte  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Veldig tidlige biler - muligens 2012 og før noen var levert i Norge - hadde høy forekomst av sprukne frontruter. Men jeg har absolutt ikke inntrykk av at det har vært et problem her til lands.

turfsurf

Av de titalls bilene jeg har hatt, så var Model S de som var minst utsatt for steinsprut. På noen av de andre byttet jeg frontrute flere ganger i året, ikke en større steinsprut på 70kkm med Model S.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Haha, det der er ikke statistisk signifikant vettu. Jeg fikk steinsprutskade på 2015-modellen på vei hjem fra utlevering. Gikk vel kanskje 15 minutter fra jeg startet turen til det skjedde. Jeg har aldri hatt steinsprutskade i frontruta på noen biler før, og de er det blitt mange av på 26 år.

Konklusjon: Tesla er mer utsatt for steinsprut enn andre biler. Eller, nei  ;)

Zephid

Hvorvidt bilen din blir utsatt for steinsprut har mye mer med hvor nært bilen foran du ligger o.l. faktorer, enn hva slags bil du kjører. Min erfaring med Tesla er at det ser ikke ut til at de er nevneverdig mer utsatt enn andre biler. Én årsak til at andelen glasskader er høyere på Tesla enn andre biler kan være at eiere av Tesla kanskje har "lavere terskel" for å få gjort noe med det, kontra folk med "vanlige" biler?

Muffinman

"Min stein" kom fra motgående trafikk. Det er det ikke godt å gardere seg mot uansett hvor lang avstand man har til forankjørende bil. Hvis det er den type skader som er hyppigere på Tesla tror jeg nok det skyldes at mange av eierene er mer nøye med å få de utbedret. Corollaeiere bryr seg garantert sjeldnere om å fikse en liten ding i ruta ;)

alda

Hvis man må bytte, er det ikke mulig å få en original frontrute fra Tesla?

Jeg har blitt fortalt at alle disse uavhengige bilglass-spesialistene bruker tynnere glass i sine frontruter, enn de originale...
Måtte bytte 2 ganger i løpet av et år på tidligere bil, steinsprut ble veldig fort til sprekk på rute som ikke var original...

På min originale Audi-rute på senere bil smalt det "ofte" i ruta ved kjøring i Oslo-trafikken, uten at det ble noen merker en gang.

Og det koster jo uansett bare egenandel på typisk 2000 kroner å bytte, hvis man har kaskoforsikring.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 20. september 2016, klokken 19:15
Haha, det der er ikke statistisk signifikant vettu.

Nei, var ikke ment som mere enn en anektdote heller. Er vel ikke noe særlig med "bevis" ene eller andre veien.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA