Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukt eller ny iOn?

Startet av Teslanewbie, mandag 07. november 2016, klokken 18:46

« forrige - neste »

jensjacob

Politiet i DK kører iøvrigt en kampagne mod bilister der har opmærksomheden rettet mod andre steder end vejen lige for tiden. Det være sig mobiltelefoner, Ipads, madpakker, bilradioer ... det er faktisk ligegyldigt hvad det er.

I den sammenhæng forstår jeg måske ikke helt at det er lovligt at bygge en bil der næsten udelukkende betjenes af en touch skærm som helt sikkert kræver at blikket flyttes fra vejen. Jeg kan godt finde radioens og aircon'ens knapper og betjene dem med en vis succes uden at se på dem ved at føle mig frem. Der er ikke noget at føle sig frem efter på en touch skærm, og hvis jeg gjorde det alligevel - altså prøvede at betjene den uden at se på den, så må guderne vide hvad jeg får sat i gang af mærkelige ting. - Jeg har prøvet på mobilen.

Jeg kan godt huske det fra min prøvetur i Teslaen. Øjnene var ved at blive vredet af led når jeg jævnligt sneg mig til at kigge ud af øjenkrogen for at prøve at se hvad status var på touchskærmen og lokalisere de knapper jeg havde brug for. Men det er sikkert noget man vender sig til.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Politiet i DK kører iøvrigt en kampagne mod bilister der har opmærksomheden rettet mod andre steder end vejen lige for tiden. Det være sig mobiltelefoner, Ipads, madpakker, bilradioer ... det er faktisk ligegyldigt hvad det er.

I den sammenhæng forstår jeg måske ikke helt at det er lovligt at bygge en bil der næsten udelukkende betjenes af en touch skærm som helt sikkert kræver at blikket flyttes fra vejen. Jeg kan godt finde radioens og aircon'ens knapper og betjene dem med en vis succes uden at se på dem ved at føle mig frem. Der er ikke noget at føle sig frem efter på en touch skærm, og hvis jeg gjorde det alligevel - altså prøvede at betjene den uden at se på den, så må guderne vide hvad jeg får sat i gang af mærkelige ting. - Jeg har prøvet på mobilen.

Jeg kan godt huske det fra min prøvetur i Teslaen. Øjnene var ved at blive vredet af led når jeg jævnligt sneg mig til at kigge ud af øjenkrogen for at prøve at se hvad status var på touchskærmen og lokalisere de knapper jeg havde brug for. Men det er sikkert noget man vender sig til.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

turfsurf

Jeg har kjørt ca like langt med Model S touch screen og BMW iDrive, og forskjellen på oppmerksomhetstyveri er minimal. Model S har i tillegg veldig funksjonell betjening fra rattet. Siri integrasjon derimot, det er gull verdt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

lunitiks

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 20. september 2016, klokken 19:04
Måske burde alle biler udstyres med et helt simpelt nødbremsesystem der udelukkende kigger på objekter der nærmer sig forfra, langsomt eller hurtigt, og så bremser - ikke styrer eller undviger - men blot bremser ned inden objektet kommer i kontakt med bilen.

Usikker på hva du mener med "utelukkende" kikker på objekter som nærmer seg forfra, men hvis systemet ikke (også) skal ta hensyn til veimarkeringen eller fortolke hvilket objekt som nærmer seg, så kan et slikt opplegg bli mist like farlig.

Husk at radar ikke vet hvilket objekt den registrerer - du må ha et (godt) kamera og kamerachip i tillegg. Les Jason Hughes glimrende artikkel her inne:
http://skie.net/skynet/projects/tesla/view_post/15_Autopilot+Click-Bait+Drama
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

krl

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 20. september 2016, klokken 17:35
Bilen bør jo registrere hinder i veibanen og med CC  og ACC av ?
Nødbrems er jo en safetyfeature som tesla annonserer med ?
Det hadde vært veldig fint med en slik funksjon, men nødbremsen reagerer stort sett ikke på stillestående hindre i kjørebanen -- enten ACC og/eller autopiloten er aktivert eller ikke. Nødbrems og autopilot benytter de samme sensorene.

Det du (nesten) kan stole på, er at en Tesla med autopilot (eller kun nødbrems), vil reagere på at bilen foran deg bremser hardt, eller at du tar igjen en saktegående bil hvis denne ligger midt i kjørefeltet du befinner deg i. Alt annet ser ut til å feile nå og da.

Og jeg skriver "(nesten)" fordi bilen flere ganger har forsøkt å kjøre igjennom foranliggende bil -- tilsynelatende for å ta igjen det mer fristende og bedre radarreflekterende objektet foran denne igjen. I praksis gjerne en kassebil eller lastebil.

cairnz

Hvis man har TACC og Autosteer aktivert på vei inn til tollkontrollen over Svinesund (fra Sverige) - gir den ingen tegn til å hverken ha sett eller bry seg om sperringene som gjør at du kjører en S før man tar av inn til selve tollstedet. mulig nødbremsen ville reagert etter det er for sent, men her må man styre manuelt.
Elbilist

xderia

Om man kjører med TACC og man kommer til en bil som har stått stille i veien en stund pga feks påkjørt ett dyr, stopper ikke bilen??? Det er jo helt på tryne i så fall. Må være enkelt å få til?
70D Deep Blue

Kristian O

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 20. september 2016, klokken 19:17
I den sammenhæng forstår jeg måske ikke helt at det er lovligt at bygge en bil der næsten udelukkende betjenes af en touch skærm som helt sikkert kræver at blikket flyttes fra vejen. Jeg kan godt finde radioens og aircon'ens knapper og betjene dem med en vis succes uden at se på dem ved at føle mig frem.

Både radio og aircondition (viftehastighet og temperatur) kan betjenes via knapper på ratt på Tesla  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

lunitiks

#23
Sitat fra: xderia på onsdag 21. september 2016, klokken 07:26
Om man kjører med TACC og man kommer til en bil som har stått stille i veien en stund pga feks påkjørt ett dyr, stopper ikke bilen??? Det er jo helt på tryne i så fall. Må være enkelt å få til?

Selvfølgelig stopper teslaen. Kom akkurat på jobb og telte 3 ganger når dette skjedde på vei hit. (Ikke påkjørte dyr altså men.) Typisk på vei inn til lyskryss hvor det står en liten kø "parkert" på rødt. Teslaen går automatisk til stand still.

Dette med "stillestående objekter" tror jeg er alvorlig feilkommunisert her inne
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Sitat fra: lunitiks på onsdag 21. september 2016, klokken 07:47
Dette med "stillestående objekter" tror jeg er alvorlig feilkommunisert her inne

Pr i dag ser den ikke stillestående objekter som står litt ut i veibanen, typisk parkert bil etc. Det finnes også noen video på nettet som viser dette. Stillestående biler i veibanen ser den naturligvis.

Det fordi, såvidt jeg har forstått, så ser radar objektet delvis i veibanene, men kameraet ser det ikke fordi det enten kommer brått på eller er skjult bakom bilen foran, og kameraet bestemmer.

8.0 snur jo opp ned på det, der kamera og radar "rapporterer" uavhengig av hverandre og skal dermed se mere. Så skal radar lære av sine feil og bli bedre og bedre via flåteopllæring.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

lunitiks

My point exactly. Radaren er ubrukelig alene; den gir beskjed om alle mulige objekter f.eks. selve terrenget du kjører på hvis du har en bratt bakke foran deg. Det må derfor være et kamera i tillegg som gjenkjenner objektet foran. At kamerat/chippen fra MobilEye eller softwaren som tolker inputet ikke er helt optimal er en annen sak.

Det som skjer i 8.0 er slik jeg har forstått det at radarsignalene prosesseres i større grad / annerledes enn før, slik at radaraen blir mer "intelligent" enn tidligere. Vi får se. Spennende utvikling i alle fall
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

minim

-TMS 85D
-03 VW Polo

petersv

#28

minim

aha jeg så ikke den der. Da har de sett verdien i den ihvertfall :)
-TMS 85D
-03 VW Polo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA