Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nybakt Think 2001 eier og lading.

Startet av kenneth, tirsdag 26. oktober 2010, klokken 21:16

« forrige - neste »

kenneth

Hei, jeg kjøpte min første elbil i går kveld etter mange måneder med tenking.

Jeg lurer litt på hva som er vanlig rutine ift. lading. Er det ok å sette bilen på lading om ettermiddagem, og la den stå slik til neste morgen? Eller er dette noe som skader batteriene? Hører og leser mye forskjellig om klattlading, utlading hver måned og lignende i forhold til forskjellige bil- og batterityper.

Det er kanskje også slik at anbefalt lademønster har endret seg noe over tid ift. instruksjonsboken fra 2001 etterhvert som man har gjort seg erfaringer om hva som virker og ikke virker?

Takker så mye for et veldig interessant forum, mange el-bil utfordringer og enda fler løsninger! Jeg regner med at jeg kommer til å bruke en god del timer her inne etter hvert... :)

Kenneth
2001 Think - Svart

cra

Jeg har praktisert avbrutt lading vha timer i tre år nå, og vannforbruket mitt ligger godt innenfor normalen. Da fyller jeg riktignok ekstra ofte (ca hver 3500-4000 km) siden jeg har diagnoseapparat. Gir den litt ekstra overlading innimellom.

Å ikke vente til varsel om vannfylling er også viktig. Ved å fylle selv, evt få hjelp fra en av entusiastene på forumet er til god hjelp for å fastslå fylleintervall, da man har god oversikt over vannforbruket.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Jeg fikk montert inn Robometer, så nå har jeg rimelig grei oversikt over tilstanden til batteripakka. Instrumentet gjør at jeg ser antall Ah ladet og utladet, samt batterispenning og strøm under kjøring. I tillegg gir det umiddelbar lyd-alarm dersom det oppstår ubalanse i pakka og en celle er i ferd med å reversere.

Som hovedregel har jeg at jeg aldri drar over 120A belastning over mer enn noen sekunder ved mer enn 60Ah utladet, og skjelden mer enn 150A i det hele tatt. Ergo irriterer jeg sikkert noen medtrafikanter med forsiktig kjøring, men det er bedre å gjøre det enn å få havari.

Uten instrument er det nesten umulig å "sense" hvor mye strøm man trekker, og det er alt for lett å kjøre for hardt. Anbefaler sterkt å få en slikt instrument montert.

Som regel kjører jeg den ned til 75-85Ah utladet, noe som tilsvarer til og fra jobb to ganger + litt, til sammen 80 km, og setter den deretter til lading over natta. Et par ganger i blandt kjører jeg runder i nabolaget og kjører forsiktig ned til det sier "pip" fra Robometeret, og det skjer som regel på 90-95Ah.

Klattlader gjør jeg nesten aldri, men det har hendt. Vann fyller jeg selv hver 500Ah overladet, og de tre gangene jeg har fyllt på denne batteripakka har det gått med 8-9 liter.

Bor du i Oslo kan jeg godt hjelpe deg med vannfylling.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Baltor

Sitat fra: kenneth på tirsdag 26. oktober 2010, klokken 21:16
Er det ok å sette bilen på lading om ettermiddagem, og la den stå slik til neste morgen? Eller er dette noe som skader batteriene? Hører og leser mye forskjellig om klattlading, utlading hver måned og lignende i forhold til forskjellige bil- og batterityper.
Dette ødelegger ikke batteriet!
1: Det er nå stor enighet om at endel av det du finner i manualen om vannfylling er feil. Vannfyllingen må være oftere enn angitt. (etter ca 600 Ahr overlading)
2: Unngå reversering, dvs at bilen kjøres etter at celler er tomme. Noen har blitt fortalt at bilene skal kjøres tomme så ofte som mulig, dette er ikke nødvendig, det er risikabelt! Du skal være ekstra forsiktig med å tyne ut det aller siste hvis bilen har stått lenge, selvutladingen er ulik i de ulike cellene, så lang tid siden siste fullading betyr at sjansen for ubalanse imellom cellene er større. Selvutladingen er størt rett etter lading, så dermed er det best å lade seinest mulig før kjøring. (hvis mulig)
3: Hvis bilen ikke brukes er det bedre at batteriet er lite ladet, skal den parkeres lenge kan du koble en lader til 12v, da sparer du også slitasje på vannpumpe.

Ellers er det bare å kjøre og lade når du vil, ikke stress, den tåler klattlading, men bør altså fullades endel av syklusene. Det er fullading som balanserer cellene, så du bør tenke deg om før du setter igang med konsekvent avbrutt lading.

Tomkjøring har en misjon i forhold til å kalibrere energimeteret.
Et eksempel: Hvis en bileier bytter ut noen svake blokker håper hun at det skal la seg gjøre å kjøre lengre, men energimeteret vil på første turen gå like raskt ned mot null som tidligere, skuffelsen blir stor. Da er det nødvendig å fortelle energimeteret at det nå er flere Ahr i pakken, dette gjøres ved å bruke opp det som er nedenfor null.

Edit: les om Robometer og Nikometer her på forumet, et slikt instrument er klart en fordel.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

kenneth

Takk for gode svar, da fortsetter jeg med nattlading, og litt klatring innimellom på travle dager. :)

Det virker som om påyll av vann er noe som nesten ikke kan gjøres for ofte. Er dette noe en ikke-mekaniker kan, eller bør, lære seg å gjøre selv? Jeg fikk inntrykk av forrige eier at dette var noe som burde overlates til fagfolk? (de hadde brukt et selskap på Ulven i Oslo)

Tar gjerne mot tilbudet om hjelp til vannfylling! Jeg er noe usikker på når dette ble gjort sist gang.

Et slikt Robometer høres også ut som et must, både for effektiv kjøring og sikkerhet for batteriene. Jeg finner ikke noe pris for produkt/installasjon av dette, er det noen som har fått installert en slik i det siste som kan gi en ca pris?

Kenneth

Kenneth

2001 Think - Svart

cra

Vannfylling er ikke vanskelig, og det finnes gode instruksjoner her på forumet. Det krever utstyr for igangsetting av vedlikeholdslading, men dette kan nå fåes til en overkommelog pris, evt lånes eller leies hos noen som har.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Robometeret er et fantastisk instrument montert inn i forskjellige biler for å teste og videreutvikle det fra Prototype til produksjonsmodell. Håpet er å komme igang med storserieproduksjon over nyttår. Vi satser da på en utsalgspris på like under 5000 NOK inkl moms.

Mens du venter på Robometer, er trikset å få fyllt vann snarest, og deretter i så korte intervaller at du ikke må fylle mer enn ca 9-10 liter vann.

Vannbehovet på Think varierer betydelig mellom ellers helt like biler, og de tørsteste trenger vannservice for hver 2000 km. Du bør med andre ord begynne med et slikt intervall inntill det er bevist at du kan forlenge intervallet. Nå med vinter og bruk av varmeapperat kan intervallene gå helt ned i 1500 km.

Unngå å kjøre bilen under 15% kapasitet som indikert med rødt på energimeteret. Der er en grunn til rødmerkingen.

Bruk strømpedalen på en slik måte at du føler deg fram til at du aldri gir full pedal. Opp bakker kan du med fordel slå av varmeapperatet.

Og kjøp et tidsur som forhindrer ladestart til ca midnatt.

Laderen er programert til å ta igjen manglende overlading. Derfor må du enten klattlade "alltid, eller aldri."
I praksis lader du ved behov, eller anledning. Ser jeg en ledig ladekontakt benytter jeg gjerne anledningen til å fylle på med gratis strøm. Dette er helt problemfritt.

Ikke forsøk å kjører bilen tom. Det skaper bare problemer. Skal du tømme /trimme framdriftsbatteriet er beste måten å la bilen stå med lyset på og tenning av, til du måler under 12V på 12V batteriet. Det du da gjør er å la DC-DC holde 12V batteriet oppladet. Den slutter med det når spenningen på traksjonsbatteriet er kommet under 85 volt. Dermed blir trikset å slå av når dettte skjer, og før 12V batteriet går tomt. Et vindu på ca 60-90 min.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Her på forumet er det mange gode råd, og det kan kanskje bli litt forvirrende, selv om de fleste er enige om det meste.
Ta deg en tur til en erfaren Think eier så fort som mulig, helst en med Nikometer, da kan hun avlese overlading og andre data fra bilen din, og hjelpe med vannservice.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

eledille

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. oktober 2010, klokken 07:32
Laderen er programert til å ta igjen manglende overlading. Derfor må du enten klattlade "alltid, eller aldri."
Nå mente du vel avbrutt lading, ikke klattlading?

Jeg bruker tidsbryter etter hens' modell, lader den opp slik at meteret stopper ca midt mellom 95 og 100 slik at den får litt overlading. Lader om natten slik at den er ferdig like før jeg drar så den ikke står lenge med full lading, siden selvutladingen er ulik for forskjellige celler og størst med fullt batteri. Unngår å bruke de siste 30% om mulig. Fullader hver eller annenhver søndag natt for balansering avhengig av hvor mye bilen er kjørt.

Jeg har ingen problemer med å gi full gass når batteriet er ganske fullt, slakker betydelig av under ca 60-70% og holder aldri full gass lenge av gangen uansett. Bruker ikke varmeapparatet uten til å tine vinduene og i nedoverbakker.

Dette ser ut til å fungere fint. Bilen trenger fire til seks liter vann ca hver 5000 km, og batteriets oppførsel er uendret siden vi kjøpte den.

OBS: Laderen er dyr, umulig å kjøpe ny og vanskelig å få reparert. Den kan suge inn vann mens den kjølner etter lading, men det finnes flere løsninger for å tette den. Etter et havari som kostet 18000 har jeg limt igjen hele greia med tec-7 og lar den puste gjennom en halv liter silicagel slik at det aldri kan oppstå undertrykk inne i den.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. oktober 2010, klokken 07:32
Nå mente du vel avbrutt lading, ikke klattlading?

Jeg bruker tidsbryter etter hens' modell, lader den opp slik at meteret stopper ca midt mellom 95 og 100 slik at den får litt overlading. Lader om natten slik at den er ferdig like før jeg drar så den ikke står lenge med full lading, siden selvutladingen er ulik for forskjellige celler og størst med fullt batteri. Unngår å bruke de siste 30% om mulig, klattlader for å unngå det om nødvendig, men kompenserer med litt mer overlading etterpå. Full overlading hver eller annenhver søndag natt for balansering avhengig av hvor mye bilen er kjørt.

Jeg har ingen problemer med å gi full gass når batteriet er ganske fullt, slakker betydelig av under ca 60-70% og holder aldri full gass lenge av gangen uansett. Bruker ikke varmeapparatet utenom til å tine vinduene og i nedoverbakker.

Dette ser ut til å fungere fint. Bilen trenger fem-seks liter vann ca hver 5000 km, og batteriets oppførsel er uendret siden vi kjøpte den.

OBS: Laderen er dyr, umulig å kjøpe ny og vanskelig å få reparert. Den kan suge inn vann mens den kjølner etter lading, men det finnes flere løsninger for å tette den. Etter et havari som kostet 18000 har jeg limt igjen hele greia med tec-7 og lar den puste gjennom en halv liter silicagel slik at det aldri kan oppstå undertrykk i den. Eventuelt vann som likevel skulle lure seg inn langs ledningene vil etter hvert finne veien til silicagelen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

El rayo

Gratulerer med Th!nk, Kenneth, og velkommen i "klubben"!

Dersom du har speedometer som viser både km/t og MPH, så vær obs på at triptelleren viser miles. Det bør være et dokument (original A5-størrelse handbok med blå stoff-perm eller en gul post-it lapp på dashbordet) i bilen som forteller kilometerstand ved siste vannfylling.

Du skriver ikke hvor langt du kjører hver dag, hvis du har nok strøm til to eller flere dagers kjøring bør du ikke lade hver natt. Dersom du ikke trenger å bruke hele rekkevidden (85 km er vanlig) på en dag er det OK å sette på lading når du kommer hjem om ettermiddagen. Men husk at nikkel-kadmium-batteriets selvutlading er størst det første døgnet etter fullading - opp til 10% når batteriet er varmt (over 30 grader). De gangene du trenger hele rekkevidden er det en fordel å bruke koblingsur som starter ladingen på et tidspunkt slik at ladingen akkurat er ferdig når du skal kjøre. De billigste koblingsurene er upålitelige og tåler ikke 10A i lengden.

Klattlading definerer jeg som lading fra f.eks 80% - 100% hver gang. Det bør unngås fordi det fører til dannelse av krystaller på platene i batteriet og at energimeteret gradvis begynner å vise feil på null. Når dette pågår i lang tid kan krystallene bli så store at de lager hull i isolasjonen mellom platene.

"opportunity charging" (er det et norsk ord for det?), dvs at du lader litt mens du handler, f.eks., er helt greit.

De ukentlige tømmingene av batteriet (som mange gjorde for noen år siden) har vi vel blitt enige om at ikke er nødvendig, det kan faktisk ta knekken på en batteripakke som ikke er helt i toppform. Husk at batteriet i Th!nk classic nå går mot slutten av antatt levetid i antall år.

Grenser for maks strømtrekk er det også forskjellige meninger om. Motoren trekker opp til 230A og varmeapparatet trekker opp til 50A rett etter at det er satt på. Batterileverandøren Saft oppgir at batteriet tåler 200A kontinuerlig og 500A i 10 sekunder. Etter en lengere vinter med bare småkjøring der jeg aldri trakk mer enn 100A syntes jeg at bilen ble sløvere og sløvere og gikk ikke mer enn 6 mil på en lading. Etter 3 - 4 langturer med forsiktig kjøring ble bilen like sprek som før. Nå trekker jeg gjerne 200A i kortere perioder, men lar aldri batterispenningen synke under 100V. Forrige uke testet jeg og la merke til at fullgass i motbakke (230A) ved 60% energi ga akkurat 100V batterispenning. Altså samme grenser som Eledille bruker.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på søndag 31. oktober 2010, klokken 16:59
"opportunity charging" (er det et norsk ord for det?), dvs at du lader litt mens du handler, f.eks., er helt greit.

Det kan vel oversettes ganske direkte til "mulighetslading". :)  Tenkte først på "sporadisk lading", men det høres ut som noe litt annet i mine ører (at man ikke bryr seg med å lade så ofte, bare av og til. Får litt negativ ladning, på en måte (pun not intended  :D) )
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: El rayo på søndag 31. oktober 2010, klokken 16:59
Sitat fra: cra på onsdag 10. november 2010, klokken 12:25
Det kan vel oversettes ganske direkte til "mulighetslading". :)  Tenkte først på "sporadisk lading", men det høres ut som noe litt annet i mine ører (at man ikke bryr seg med å lade så ofte, bare av og til. Får litt negativ ladning, på en måte (pun not intended  :D) )

De fleste ordbøker oversetter vel opportunity-xxxx med leilighets-xxxx. Feks, opportunity theft = leilighetstyveri.
Men jeg er ikke helt sikker på om jeg liker det ordet. "leilighetstyveri" - hvor var det han stjal den leiligheten  ??? :D

Leilighetslading - ta bilen opp i leiligheten for å lade den over natten :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

cra

Leilighetstyveri er vel sånne time-share greier, trur jeg.  ;D

Og leilighetslading blir vel ikke så veldig aktuelt før de første elektriske campingbilene gjør sitt inntog?
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA