Hovedmeny

Software update

Startet av prophan, mandag 19. september 2016, klokken 14:33

« forrige - neste »

Charlie

Oppdatering har feilet 7 ganger på rad til meg. Ingen indikasjoner på feil med sensorer eller annet, det bare ikke lykkes. Har god nettilgang over LTE, men det vil seg bare ikke. Synes ikke det er så tragisk, ser jo at jeg unngår en del nedgraderinger som dere andre strever med..he he... ;D

geear

Sitat fra: Charlie på mandag 02. april 2018, klokken 20:00
Oppdatering har feilet 7 ganger på rad til meg. Ingen indikasjoner på feil med sensorer eller annet, det bare ikke lykkes. Har god nettilgang over LTE, men det vil seg bare ikke. Synes ikke det er så tragisk, ser jo at jeg unngår en del nedgraderinger som dere andre strever med..he he... ;D
Ingen nedgraderinger her..  :+1:

Bare positivt, AP er champ og har ikke merket noe forskjell på lyden.

Min står alltid på wifi i garasjen...

prophan

Er det mange som har fått 2018.12? Min har enda ikke oppdatert

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

CaZpaH

Sitat fra: prophan på søndag 08. april 2018, klokken 15:23

Leste noen rykter om at den var stanset inntil videre. Skal komme en 2018.14 som ikke er like variabel som 2018.12. Er rapporter som svært forskjellige resultater på 2018.12 som har ført til at den er stoppet. Dog. Jeg ser at en har fått oppdateringen i dag, men kan jo være en som har latt det vente til i dag.
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Simmelim

Sitat fra: CaZpaH på søndag 08. april 2018, klokken 16:29
Sitat fra: prophan på søndag 08. april 2018, klokken 15:23

Leste noen rykter om at den var stanset inntil videre. Skal komme en 2018.14 som ikke er like variabel som 2018.12. Er rapporter som svært forskjellige resultater på 2018.12 som har ført til at den er stoppet. Dog. Jeg ser at en har fått oppdateringen i dag, men kan jo være en som har latt det vente til i dag.

Jeg har 2018.12 og den fungerer fint her

CaZpaH

Ja. Den fungerer bra hos noen og så fungerer den dårligere hos andre.

Har foreløpig 2018.10.4. Og AP har blitt mer smooth, men sliter med en del fantombremsing. Noe som gjør at jeg ikke kan bruke det så mye lenger. Er ubehagelig at den brått bremser for intet, helt plutselig. Var ikke sånn før 2018.10.4....

k1

Fikk 2018.14.2 i dag.
[attachment id=0 msg=676399]

CaZpaH

Fikk 2018.12 i forbindelse med utskifting av en cladding.

Hadde 2018.10.4 før dette. Syns fra 2018.10.4 så har bilen begynt hyppigere med «spøkelses-bremsing» ved kjøring med ACC eller AP. Skjer ofte på de samme plassene og oppleves som litt ekkelt da det bremsen ofte er brå.

Så disse plassene unngår jeg å bruke ACC og AP nå. Var ikke slik før 2018.10.4. Ganske irriterende :-(

THE

Har fått 2018.14.2 for ei ukes tid siden. Oppdatert fra 2017.44 etter at dørsensorene plutselig begynte å virke igjen etter tørrvær og varmegrader i lengre tid...

Har kjørt en god del på AP/ACC nå, og har kun to ganger hatt fantomoppbremsing (samme sving i hver sin kjøreretning). Grunnen tror jeg kan være at den svingen der bilen har bremset opp er ekkel på vinterføre, og at de aller fleste som har kjørt der i vinter nok har bremset manuelt, og overstyrt evt. AP/ACC. Regner med det er registrert av systemet når data overføres til Tesla, og at den svingen er registrert med GPS-posisjon som "vanskelig". Det er ellers ingenting som tilsier at man skal bremse ned her på tørr vei.

Ellers fungerer AP mye bedre nå, jevnere flyt, mindre ping-pong (i praksis helt borte nå) og ligger normalt lenger til høyre i kjørefeltet. Dessverre må den bort å flørte litt med gulstripa av og til fremdeles, spesielt i ventresvinger, og da blir det å ta over manuelt når man møter bil i kurve.

Skulle vel egentlig registrert raskere respons på skjermen i bilen også, men har ikke lagt så mye merke til det egentlig.

Regnsensor er også nytt for min del nå, og må si at den fungerer overraskende bra basert på det jeg har lest om den tidligere. Kunne tenkt meg at den var litt mer følsom. Trinn 2 i dag burde være trinn 1, og så burde det leges inn et mer følsomt og nytt trinn 2. Ingen problem med febrilsk visking i tunnel slik som jeg har hatt på andre biler med tradisjonell sensor, har heller ikke hatt noen tilfeller der viskerfunksjon påvirkes/feiler pga. lysforhold slik som mange har rapportert om.

Vindsspyler- og vindusvisker-funksjon er også en fantastisk oppgradering fra 2017.44 til 2018.14.2. Nå spyles ruta rikelig selv i 80+ km/t, vindusviskere visker hele ruta (har fått nye pusserblad, så det hjelper også) uten striper og tørre/skitne felt.

Alt i alt er det nesten som å ha fått en ny og bedre bil. Og føler at ekstrakostnaden ved AP nå begynner å bli verdt det.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

CaZpaH

Min bremsing skjer på en lang rettstrekke inne i en tunnel. Eneste forklaringen på at systemet skal huske det er hvis noen har bremset pga. Trafikken. Uansett er situasjonen for min del ganske ekkel fordi det er en 80-sone og den bremser ganske brått. Og har jeg noen bak meg da så kan det bli ekkelt hvis de bak ikke følger med.

geear

Jeg har også opplevd det i tunnel (det sørgående løpet av Auglendstunnelen på motorveien i Stavanger).

Som det blir sagt over her, bruker bilen erfaringdata fra andre førere?

CaZpaH

Sitat fra: gr på onsdag 25. april 2018, klokken 13:33
Jeg har også opplevd det i tunnel (det sørgående løpet av Auglendstunnelen på motorveien i Stavanger).

Som det blir sagt over her, bruker bilen erfaringdata fra andre førere?

Jeg nekter å tro det. Greit nok at systemet «lærer» av bilparken for å bli bedre autonom, men ikke ned til så små detaljer som nedbremsing på enkelte plasser. Da blir systemet utrolig lett å sabotere. Tror heller det har med utfordringer kamera/radar opplever på de forskjellige plassene og programvaren som tolker input-data fra disse.

Alexxx

jeg har opplevd kraftig nedbremsing i Hell tunellen fra Værnes mot Trondheim. heldigvis var ingen bil bak meg, men jeg er litt skeptisk å aktivere AP inni tunellen nå...ellers funker det veldig bra, bortsett fra når det er sånne felt "lommer"  uten stripper, og når det går fra ett til tofelt, da må jeg nesten deaktivere AP.

geear

Enig, og derfor jeg spør. Køer starter jo ofte samme sted, så sånn sett kan det være fornuftig å roe farten, men hard oppbremsing hører jo ikke noen steds hjemme, og fartstilpasningen kan jo i så fall uansett gjøres tidsavhengig. Trenger ikke bremse for kø midt på natta. Sånn jeg har forstått det så kan derimot slike ting trigge et lite videoopptak av situasjonen, som bilen kan laste opp til Tesla for manuell gjennomgang. Det forutsetter selvfølgelig at man har tillatt datadeling (normalt skeptisk til det, men i dette tilfellet håper jeg alle gjør det for å bidra til at systemene blir best mulig).

o.b.lix

Ser 2018.14.2 har en det restart på store skjermen, sikkert derfor ikke flere har fått den.

Ser også at 2018.16 har begynt å dukke opp...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA