Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kartoppdatering og trafikkinfo

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 07. november 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

Chivas

Har selv sittet litt på gjerdet, men har nå reservert e-golf 300 km. Ser man bort ifra Tesla har følelsen min vært at dagens modeller har hakket for lav rekkevidde til at jeg har kunnet hoppe inn i elbil-verdenen.
Med teoretisk 300 km (ok,250 kanskje) forsvinner mange av ankepunktene mine og jeg ser at den modellen kommer til å dekke bortimot all kjøring jeg måtte foreta meg (har hatt "behov" for minimum 20 mil engang iblant).

Selvfølgelig, Ampera-e med 500+ km, ID med 600 km osv,osv ville på mange måter vært enda mer attraktivt, men jeg tror at alt over sikre 20 mil (og gode lademuligheter) er noe man (les:jeg) helt fint kan leve med i alle situasjoner.

Så derfor tenker jeg at man helt fint kan kjøpe elbil nå (om ett halvt år ;) )

Carl Anton Stenling

Burde vi avsluttet denne tråden nå?

Det er nesten litt synd at det første som møter nye brukere på Elbilforumet er masse aktivitet i tråden "Ikke kjøp ny elbil nå!".

Tråden var vel opprinnelig tenkt som en et velment råd om å vente et par ukers tid i forbindelse med Paris motor show slik at man ikke kjøpte katta i sekken.

Ønsker vi virkelig å oppfordre fossilbileiere med kjøremønstre egnet for dagens elbiler til å vente i årevis med overgangen til det kommer enda bedre elbiler?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Burger

Sylwester: Mange plasser det pendler i begge retninger. Stjørdal <-> Trondheim har rushtid 06:00 - 08:30 ish hver dag begge veier på morgenen.

Dette vil man kunne forutse behovet på ved algoritmer. Jeg kunne godt tenkt meg å delt bil med 3 andre hver morgen for å få ned pendleutgiftene dersom det blir enkelt. Jeg kunne ikke tenkt meg å bestilt bil til klokkeslett, men "Kom så fort du klarer om x minutter, send meg notification når bila er 4 min unna". Dette er for å unngå flytaxiproblematikken der man blir stående å vente 5-10 minutter på noen som ikke klarte å stå opp i tide. Jeg er jo også en grådig jævel som kan finne på å dra på arbeide klokken 06:00 fordi det er billigere da siden det er restkapasitet på det tidspunktet. Ikke alle er like heldige som meg med fleksitid dog.

Klarer vi å halvere antall pendlebler mellom Trondheim og Stjørdal så har det mye å si, fordi plutselig så er veien godt nok dimensjonert og trafikken vil flyte bedre.

En annen miljøgevinst er at trafikkulykker vil gå ned fordi selvkjørende biler kommer neppe få lov til å kjøre før det er bevist at de forårsaker under 50% av alle ulykker, eller mer realistisk, 10% slik som Tesla vil legge seg på.

Bilprodusenter vil også måtte endre måten de driver på, fordi de vil mest sannsyneligvis ha en flåte av biler til utleie og da begynner blårussen å regne på servicekostnad. Det vil endre seg fra å masseprodusere fort nok til å kunne produsere færre biler men med lavere servicekostnad siden servicekostnad er ikke noe de kan dytte på oss kunder lengre. Færre biler siden man får utnyttet biler bedre. Så ett foredrag der de presenterte tall på at amerikanske privatbiler var i bruk 4% av tiden.

Med færre biler og biler som ikke trenger parkeringsplass så kan man frigjøre mye areal som blir brukt til parkering. Til bebyggelse eller helst mer grøntareale i tettsteder. Jeg kan gjerne tenke meg å tømme garasjen for bil og ha det som rent lager eller ev rive den, gro plen og sette opp benker og grill.

Jeg erkjenner jeg er ekstremt posetiv til selvkjørende biler og prøver å se hvilke fordeler som kan komme. Mer penger til meg, bedre miljø, raskere og mer avslappende jobbpendling, mine foreldre som nærmer seg kjøreudyktig alder kan fortsatt være aktiv utenfor huset, slippe å tenke på parkering, bestille en kassevogn/lastebil dersom jeg trenger å flytte noe, flott og nyvaska bil når vi skal i bryllup osv, skal en slektning/venn låne noe så kan jeg bare sende det med en bil.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Carl Anton Stenling

Som sagt: Jeg lurer på om det kunne vært smart å diskutere videre i en annen tråd og la denne dø hen.

Det er ikke spesielt smart at den første tråden som møter potensielle elbilister er "Ikke kjøp ny elbil nå!"
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

aurba

Think City 2010, Lithium

Lars C. Krogenæs

Denne tråden ble startet i september 2016, like før Parisutstillingen.

På utstillingen ble Opel Ampera-e lansert, sammen med nyheten om at Renault Zoe kom med 40 kWt batterier.

Vw lanserte også e-golf med større batteri.

Nissan har bekreftet at de kommer med en helt ny Leaf ved årsskiftet 2017/2018.

Nå som katten er ute av sekken, kan man foreta veloverveide kjøp av elbil.

Det som fremdeles er usikkert, er om Nissan vil tilby 40 kWt batteri på sin eksisterende Leaf, og hva prisen på Amerpa-e blir.

Tåden stenges og debatt rundt kjøp av elbil kan gjøres i nyere tråder.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA