Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kartoppdatering og trafikkinfo

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 07. november 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Er du i ferd med å inngå kontrakt om å kjøpe ny elbil nå, kan det være greit å vente med å underskrive kontrakten til litt uti oktober.

I forbindelse med den kommende bilutstillingen i Paris er det mye som skjer på elbilfronten.

Det vi vet er at Opel lanserer sin mye omtalte Amera-e som har et batteri på 60kWh, dvs. dobbelt så mye som Leaf har i dag. Prisen er enda ikke gitt. Lenge gikk ryktene på 270-tusen for innstegsmodellen, mens det nå går rykter om en pris på 330.000. Vil vil få vite mer rundt 1. oktober.

Alle de andre bilprodusentene (bortsett fra Tesla) må forholde seg til Opel sin nye elbil.

Det er dermed ventet at Nissan nå kommer med et batteri på 40 kWh. Det er ventet at de slutter å produsere 24 kWh bilen, og lar 30kWh bilen bli den billige bilen. Dette gjør de mens de venter på at Leaf kommer i en helt ny utgave i 2018. Det er også ventet at ev-200 får større batteri. Dagens priser hos Nissan gjelder frem til 30. september. Jeg tror prisene fra 1. oktober blir mye hyggeligere :-)

Renault øker trolig batteripakken i Zoe til 40 kWh, og vil få de samme batteriene som Leaf, men med en annen utforming for å passe fysisk inn i bilen.

KIA Soul er det også ventet at vil komme med nye og større batterier.

VW har bekreftet at de lanserer en ny elbil 29. september med en rekkevidde på 60 mil. Dette er dog en konseptbil, med salgsstart i 2020 en gang? Er det et desperat forsøk på å ta glansen bort fra Amera-e?

Det som er felles for de alle, er at man vil få mer batteri for pengene. Tipset er derfor å vente med å underskrive kontrakt på ny elbil til man vet hva som skjer.

Det er foreløpig mange rykter rundt prisingen fra oktober, men en ting er sikkert: Ingen vil sette opp prisen, og mange vil måtte sette ned prisen for å svare på utfordringen fra Opel.

Se også:
http://pushevs.com/2016/09/15/paris-motor-show-2016-preview/
http://www.dinside.no/motor/vw-satser-pa-sma-elbiler-med-lang-rekkevidde/62998107
http://www.dinside.no/motor/vw-satser-pa-sma-elbiler-med-lang-rekkevidde/62998107

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Chivas

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 19. september 2016, klokken 13:09

VW har bekreftet at de lanserer en ny elbil 29. september med en rekkevidde på 60 mil.

Tja, joda, men den kommer vel ikke før tidligst 2020+.


sylwester

Det er allerede gode tegn på dette. Nissan har kampanje utelukkende på 24kWh for å redusere lagrene :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AmocoCadiz

Hvis en får et knakende godt tilbud på dagens modeller, og har behov for elbil levert idag, kan det likevel lønne seg å kjøpe nå. Frem til faktisk overleveringstidspunkt av neste Generasjon elbil i Norge (1- 1 1/2 år?) kan man fort spare store beløp, særlig hvis en også passerer bommer, parkerer i sentrum,  sparer tid i dagens kollektivfelt osv, insentiver som raskt kan avvikles i løpet av kort tid fremover.

I tillegg blir ikke dagens kortrekkevidde biler ubrukelige, siden hurtigladenettverket bygges ut i rasende tempo og muliggjør elbilkjøring av de fleste av dagens modeller lang tid fremover.

Helt klart mange spennende modeller presentert i nærmeste åren fremover, men prisene er også høyere enn dagens elbiler når nødvendlige utstyrspakker og lignende plusses på. Kommende elbilmodeller er også så pass forskjellige i type, størrelse og merkekvalitet, at jeg tror de fleste vill ha stor nytte av en faktisk prøvekjøring før kontraktsinngåelse , for å finne ut om elbilen faktisk dekker behovene og står til forventningene. De fleste skal jo bruke en bilen en del år også.


Lars C. Krogenæs

Du vil ikke få et knakende godt tilbud i dag. Vent heller 14. dager. Da vil trolig flere kaniner være dratt opp av hatten, slik at man kan ta et valg basert på mer info.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

bromm

For de fleste modellene som er salgbar nå, så er jeg enig med trådstarter. Men jeg er også enig med AmocoCadiz om at det kan bli dyrt å vente. Jeg hadde ikke hatt noen motforestilling mot å f.eks kjøpe BMW i3 på nåværende tidspunkt, dels fordi den har den lengste rekkevidden av småbilene allerede, og dels fordi man kan oppgradere batteripakken når det evt. blir interessant eller nødvendig senere. BMW (Samsung SDI) har allerede 120Ah-pakkene klare for produksjon, de bare holder lanseringen hemmelig, enn så lenge. Og de har allerede lansert løsning(er) for gjenbruk av eksisterende batteripakker, så det er ingen stor risk ved å kjøpe 94Ah-utgaven på nåværende tidspunkt ;)

HCO

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 19. september 2016, klokken 14:58Hvis en får et knakende godt tilbud på dagens modeller, og har behov for elbil levert idag, kan det likevel lønne seg å kjøpe nå.

Jeg tror det kan bli noen riktig gode kjøp de neste månedene, nettopp fordi så mange venter på større batterier. Mange, særlig de som har 2 biler i familien, klarer seg helt fint med en elbil som har praktisk rekkevidde på 10-20 mil - samtidig som de må vente veeldig lenge på biler som erstatter familiebilen (dersom de ikke har råd til en model X).

For å bruke vår egen familie som eksempel: Vi kjøpte tidligere i år en Zoe, som alt medregnet havnet på under kr. 200.000. Den brukes nå til over 90% av alle kilometrene vi kjører, og sparer oss for omtrent kr. 3.500 i måneden i drivstoff. Dersom vi beholder den lenge, og det ikke blir mye reparasjoner, vil den bli billigere å eie enn noen av fossilbilene vi har hatt (veldig mye billigere, antakelig under halvparten av kostnaden pr. kjørte km sammenlignet med fossilt).

Når elbil-markedet er modent nok, er planen vår å erstatte "hytte-toget" med en større elbil. Da i tillegg til Zoe, som fortsatt vil dekke 90% av behovet vårt.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

nr1rayner

Godt mulig de senker prisen, men at det blir nevneverdig i nær fremtid tviler jeg på.
Prisene synker nok ikke før konkurransen er for hard og de mister salg, eller selv kommer med en ny modell.

Se på trillingene, de gikk for ca 260' da de kom. Kort tid etter Leafen kom gikk de vel ned til 199' og ligger nå på rundt 149'.

Viktigere argument for å vente med å kjøpe er at dagens biler ikke holder mål til ens behov.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Ja, det er et viktig poeng, at dersom man kjøper en ny 2016-modell, så er det risiko for høyt verditap når det kommer nyere modeller med lengre rekkevidde, og vi står foran ett venta generasjonsskifte.

Dillemmaet er at dersom man skal være redd for dette verditapet, så kan man bli gående i 2 år eller mer, før man får seg ny bil nå som det er venta å bli en 2års-periode med rask utvikling framover.
I mange måneder har vi vel vist at nye 2016-modeller fort kan bli gammeldagse i forhold til 2017-modeller som antakeligvis kommer i høst.  Nå på høsten er det vel bare visse 2017-modeller som kommer, mens man kan vente på enda sprekere 2017-modeller fra Renault-Nissan til vinteren, Og etterhvert fra GM. I 2014 fikk vi høre fra Ghosn i Nissan at det skal prodsettes en arvtaker etter Leaf 2.kvartal 2017, som har dobbel rekkevidde. Vi veit vel ikke når den kommer på veiene her i landet, og noen håper vel på 2018-modell.  De første eksemplarene kan jo koste mye, og man kan vente videre på flere bilmoddeller som sikkert vil være på trappene og kanskje ha 4hjulstrekk og krok. Sånn sett kunne man sitte på gjerde fra 2014 til 2018, og sikkert enda lengre.

Man trenger gjerne framkomstmiddel nå. Hver enkelt må bare se an behovet sitt, og  regne på alternativer og risikoer. Jeg ser Gomore har Tekna til 4000kr/mnd inklusiv forsikring.

Sjøv synes jeg den rimeligste måten å dekke transportbehovet sitt på, er ved å køpe en gammel Leaf som har nytt batteri.


Lars C. Krogenæs

Som sagt er det mye som skjer på markedet nå. Jeg tror de fleste som skal skrive kontrakt greier å vente 14. dager for så å ta en kvalifisert avgjørelse basert på nye priser og pakker.

Selv skal jeg kjøpe ny Leaf i høst, men venter med å signere til etter høstferien. Blir prisen opp til Ampera-e liten, kan det godt hende vi venter på den...
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Amigakongen

Jeg har akkurat fått min nye elbil. Angrer ikke i det hele tatt. Det vil alltid komme noe bedre i fremtiden. Og jo lenger du venter, jo kortere får du glede av fordelene ved elbiler.
2015 BMW I3 - 11800km

moby666

Men akkurat nå kan det lønne seg å vente å kjøpe elbil. Særlig hvis du tenker å kjøpe leaf, egolf eller soul da det mest sannsynlig kommer info om en oppdatering og da kommer prisene til å falle.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Lars C. Krogenæs

Min far kjøpte i-Miev like før Leaf kom på markedet. Det var ikke så lurt, sånn rent økonomisk....
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

GeirHM

Om man er på jakt etter ny bil er det nok lurt å vente. De fleste som handler hovedbil akkurat nå kjøper nok ikke elbil. Det tror jeg nok Tesla Norge også merker. Deres nåværende biler er blitt alt for dyre for de fleste av oss. Jeg håper virkelig vi raskt får flere 60kWtere i markedet til priser som gjør at de kan konkurrere med fossilbilene. Det er trist å lese av trådstarters innlegg at den nye Ampere-E skal starte på 330 000. Hvordan skal den kunne konkurrere med fossilbiler i andre markeder enn det norske med en slik pris? Jeg var nettopp i Dublin i ti dager. Jeg så en eneste elbil under hele oppholdet (en Leaf). Om de nye elbilene med mellomstore batterier blir så dyre tror jeg vi fortsatt må vente på (elbil)revolusjonen.

Ipadjove

Ingen av oss vet vel prisen på Opelen enda. Opelforhandlere hinter om 270-280 tusen osv. Litt forskjell på 330 og eventuelt 270..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA