Vent med å kjøpe elbil til oktober 2016!

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 19. september 2016, klokken 13:09

« forrige - neste »

Robert Sund

Det ville gi ett støkk i bransjen tilsvarende model 3, IMHO. Og de ville være alene i mange segmenter.

Med mange modeller ville det være lurt å standarisere på innpakkingen av batteriene. Hvis de bruker en pakke til alle bilene i samme størrelse, ville de spare mye både på produksjon, logistikk, og reservedelkostnader. Og det ville nær sagt eliminere kostnadene for å gjøre om bilene for å oppgradere kapasiteten senere. Og det ville gjøre det enklere å ha valgfritt batteri, da produksjons-seriene ville være større.

Men ville de få tak i nok batterier? Hvis de ikke klarer å levere blir det en fadese.

tomrh

#76
Juke & Qashqai blir elektrisk: http://www.caradvice.com.au/455316/nissan-juke-and-qashqai-to-gain-ev-options-leaf-to-go-beyond-300km-report/

Gareth Dunsmore fra Nissan sier:
Sitat
Dunsmore added that the next step for the brand is "a platform fit for EVs from day one", referring to the development of new model architectures that would be engineered to accommodate both combustion engines and other drivetrain technologies – such as electric or possibly the recently-revealed e-Bio Fuel-Cell.

Her er noe annet interessant:
Sitat
Showing off the company's new 60kWh battery pack at the Montreal EV convention, Yajima said that he thinks Nissan will be able to end range anxiety with electric vehicles.

"In the near future, believe, we can produce an electric vehicle that doesn't have any driving range problem," he said.
Det skal ikke forbause meg om denne 60 kWh pakken blir modulær på tvers av mange modeller. Til og med i Renault Zoe siden CFB-plattformen gir synergieffekt på tvers av selskapene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Leaf får 40 kWh ser det ihvertfall ut som: http://dailysunknoxville.com/2017-nissan-leaf-60kwh-battery-still-elusive/920011606

"After some digging, PushEVs confirmed through sources closely related to Nissan at about a month ago that the usable battery capacity for the refreshed Leaf would be around 40kWh, which would translate to roughly 160 miles of range."
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Lars C. Krogenæs

#78
Sitat fra: Balrog på lørdag 24. september 2016, klokken 18:52
Utrolig tabloid heading på denne tråden.

Jeg går ut fra at trådstarter anbefaler alle å vente med å skaffe seg mobiltelefon til iPhone 8 kommer - antagelig i september 2018....

Det dumt å kjøpe ny iphone uken før ny modell lanseres, ettersom eksisterende modeller alltid har fått redusert pris når det har kommet en ny.

Det samme har vi grunn til å tro vil gjelde for elbiler akkurat nå. Det er jo frivillig om man vil vente eller ikke. Har man lest denne tråden kan man ihvertfall ta dette med som et moment i en kjøpsavgjørelse. Og jeg mener ikke at man bør vente til 2018 hvis man trenger ny elbil nå, kun i 1 uke til man får sett hva som presenteres.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

tomrh

Sitat fra: tomrh på søndag 25. september 2016, klokken 00:54
Det skal ikke forbause meg om denne 60 kWh pakken blir modulær på tvers av mange modeller. Til og med i Renault Zoe siden CMF-plattformen gir synergieffekt på tvers av selskapene.
2018 Renault Clio skal visst over på CMF-B, og det kan åpne opp for EV versjon også av den.
http://indianautosblog.com/2016/09/2018-renault-clio-interior-revolutionary-242696

"The Renault Clio Mk5 will probably be based on the CMF-B platform that starts its service with the fifth generation Nissan Micra debuting at the Paris Motor Show this month. "
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

AW

Jeg fatter ikke hvorfor det sitter så langt inne å produsere større el-biler ala normale stasjonsvogner.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

HCO

#81
Sitat fra: AW på mandag 26. september 2016, klokken 08:55
Jeg fatter ikke hvorfor det sitter så langt inne å produsere større el-biler ala normale stasjonsvogner.
Det fatter jeg. Både bilprodusentene og næringene som er avhengige av bilene deres har levd en (relativt) trygg og lønnsom tilværelse i 50 år, uten de helt store innovasjonene verken på produkt- eller prosessiden. Ja, Toyota oppfant CanBan, og bilene er stappfulle av funksjoner vi strengt tatt ikke trenger. Men utover det er det stort sett "same shit, new wrapping".

En svært rask overgang til EL vil være smertefull for disse, og kanskje spesielt for de som lever av å reparere alt som (kontinuerlig) går i stykker på "moderne" biler.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

tomrh

Ut fra listen over production cars ble jeg ikke imponert.
http://www.autonews.com/article/20160925/OEM03/309269996/paris-motor-show%3A-its-electric

Bare Opel Ampera-e, Nissan Micra (som vi antar også er EV) og Smart ForTwo/ForFour som er elektriske.
Volkswagen EV og Mercedes sin nye elektriske crossover står under concept cars..

Micra er en liten bil, Smart'ene enda mindre. Jeg tror faktisk man trygt kan bestille Opel Ampera-e uten å vente.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

De offentliggjør vel ikke alle godbitene på forhånd?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Joda, det er lov å håpe på mer. Ble nettopp lekket ut bilder av en ny Jeep Compass, uinteressant for oss men kan gi et lite håp om flere EV overraskelser.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Counterpointer

Det meste av elbilnyheter er luftige fremtidsutsikter. Type Q6 ol. Det er først de som har leveringsklare som er interessante type Leaf 40 kWh , Golf 36/48 kWh  og Ampera-e .

Det som hadde vært kult var om Kia fikk ut fingeren og lanserte Trailster med 40/60 kWh batteri evt Soul med 60 kWh [emoji1360]


Sent from my iPhone using Tapatalk

moby666

Kia/Hyundai kommer nok til å videreutvikle Niro/Ioniq fremover da disse bygger på den nye plattformen.

ladov

http://pushevs.com/2016/07/10/nissan-micra-ev-can-make-renault-nissan-leader-again/

Snakk om å lage en elektrisk Micra, ca samme størrelse som Zoe og batteri+motor+lader fra Renault, skal lages på samme fabrikken som Zoe og eksporteres globalt i motsetning til Zoe som ikke fås i USA eller Japan.

Artikkelen er åpenbart skrevet av en Zoe-beundrer, "best looking city-EV". ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ToWalkOrDrive

#88
Overskriften kunne og vært: Ikke kjøp ny fossil-bil nå. Ser for meg at det fort kommer til å være mange som ønsker å kvitte seg med dieselbilen og kjøpe Ampera E og Model 3 og alt som kommer, før avgiftene kommer. Allerede nå er det enormt mange fossilbiler på Finn.no. Tenkte dette særlig vil gjøre seg gjeldende nå som mange el-biler kommer som kan erstatte familiebilen (bil nr 1), til en rimelig penge nesten uten drivstoffsutgifter, og da vil folk kvitte seg med bensinbilen.
Tesla Model Y                         2021-

epsilone6

#89
Selv om vi tildels visste dette så er det nå lekket at Zoe kommer med 41 kWh batteripakke, og den kan bestilles allerede fra 1. oktober (i Nederland i hvert fall). Om det er et godt kjøp eller ikke er en annen ting, men TS har delt den helt riktige vurderingen om å vente noen dager for å kunne gjøre et informert bilkjøp. Det er ikke bare ting fra 2018 her, dette kan påvirke prisene på gårsdagens modell over natta.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA