Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kartoppdatering og trafikkinfo

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 07. november 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

epsilone6

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 23. september 2016, klokken 22:12

Revolusjonen kommer... Følg med 10.30 CET den 29. september

Er dette bilder av nye Nissan Micra som det er ventet kommer i el utgave?

Så langt er revolusjonen ved Micra at de gjeninnfører dieselmotor i den. Herregud.

Med mindre de har funnet på noe smart for å drastisk kutte NOx så virker det mest som opportunisme for å selge skitne dieselmotorer før kravene strammes inn, så lenge de har lansert før september 2017 får de selge utslippsbombene...

tomrh

Sitat fra: epsilone6 på torsdag 29. september 2016, klokken 17:04
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 23. september 2016, klokken 22:12
Revolusjonen kommer... Følg med 10.30 CET den 29. september

Er dette bilder av nye Nissan Micra som det er ventet kommer i el utgave?
Så langt er revolusjonen ved Micra at de gjeninnfører dieselmotor i den. Herregud.
Den kommer som EV også, en Nissan-sjef har allerede røpet det: "According to Gareth Dunsmore (Electric Vehicle Divisional General Manager at Nissan Europe SAS), the Micra isn't the only upcoming car that will be able to have an electric powertrain."

De har foreløbig fokusert på fossilversjonen nå første dag av Paris Motor Show. Enda flere dager igjen, kan hende EV-versjonen er neste overraskelse? Hvis ikke så kommer den nok litt senere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kaiat

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 29. september 2016, klokken 16:03
Batterileie utgår for Zoe i Europa..

Jeg tenkte på de bilene som allerede er solgt med batterileie. Jeg har ikke sett noe om at Renault har tenkt å oppheve de eksisterende batterileieavtalene. Forøvrig er det fremdeles mulig å kjøpe Zoe med batterileie etter 1.oktober, også med 41kWh-batteriet - i hvert fall i følge den nederlandske prislisten.

epsilone6

#108
Sitat fra: tomrh på torsdag 29. september 2016, klokken 20:50
Sitat fra: epsilone6 på torsdag 29. september 2016, klokken 17:04
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 23. september 2016, klokken 22:12
Revolusjonen kommer... Følg med 10.30 CET den 29. september

Er dette bilder av nye Nissan Micra som det er ventet kommer i el utgave?
Så langt er revolusjonen ved Micra at de gjeninnfører dieselmotor i den. Herregud.
Den kommer som EV også, en Nissan-sjef har allerede røpet det: "According to Gareth Dunsmore (Electric Vehicle Divisional General Manager at Nissan Europe SAS), the Micra isn't the only upcoming car that will be able to have an electric powertrain."

De har foreløbig fokusert på fossilversjonen nå første dag av Paris Motor Show. Enda flere dager igjen, kan hende EV-versjonen er neste overraskelse? Hvis ikke så kommer den nok litt senere.

Det er jo godt å høre, men et lite skår i gleden er at de vil selge haugevis av flere dieselversjoner av den. Jeg er bare så lite fan av diesel i små bybiler, men dette kan bli en trend for nye biltyper før september 2017. Her er det siste fra billobbyen:

http://clepa.eu/wp-content/uploads/2016/08/20160825-CLEPA-Statement-3rd-RDE-package.pdf

De klager på at alle biler i salg vil måtte rapportere etter WLTP fra september 2018 (nye biltyper fra sep 2017). RDE-testene for virkelige NOx- og partikkelutslipp vil gjelde for nye biltyper fra 2017, men først for alle på markedet fra sep 2019. Likevel sier de at en utfasing av NEDC i praksis vil føre til at de må innføre nye biltyper (bra!) innen sep 2018, men ettersom disse er nye biltyper vil de bli rammet av RDE-kravene, som de egentlig selvsagt kunne tenke seg å utsette til 2019. Det billobbyen i klartekst ønsker seg her er at WLTP utsettes til 2019, da har de en sovepute frem til elbilteknologien plutselig blir moden.

Konklusjonen min blir da at bilprodusentene vil typegodkjenne små dieselbiler med eksisterende skitten motorteknologi nå før september 2017. Dette er på papiret ekstremt gjerrige biler med lave CO2-utslipp, og de er billige å produsere siden de slipper unna kostbare SCR-systemer. Dermed kan de pushe disse bilene helt frem til september 2019 og det vil hjelpe til med å nå CO2-kravene på 130 g/km i snitt for nybilsalget, som gjaldt fra 2015. I dag med NEDC har de lurt seg greit under, men det vil bli vanskeligere med WLTP. Da er vi havnet i en situasjon hvor diesel igjen blir nøkkelen til å nå CO2-krav, og det er litt ille.

Selvsagt vil ikke elbiler være noe mindre attraktivt å selge i seg selv, men det er mye lettere og mer profitabelt å pushe diesel i mange land i Europa.

Kristian O

Hvor lenge varer bilmessen i Paris? Vi "må" skaffe oss en ekstra bil rimelig snart, men ser det som veldig sannsynlig at Leaf, Golf Soul, Ioniq etc. må redusere prisene sine ganske mye for å matche nye Zoe. Den virker som et godt kjøp nå selv om den er "simpel" på alle måter sammenlignet med f.eks Ioniq.
Vi vurderer veldig å kjøpe en 3- 4 år gammal liten bensinbil og bytte den i en elbil til våren. Men det er surt da vi har sett frem til å bli helelektrisk etter å ha kvittet oss med dieselbilen i sommer.

Vente, eller slå til nå?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Lars C. Krogenæs

Jeg er skuffet over at Nissan ikke er mer på ballen i forhold til 30 kWh batteri.

Nissan har enda ikke kommet med ny prisliste gjeldende fra oktober (de pleier å ligge en uke på etterskudd), men de er uansett nødt til å justere prisene ned, for å demme opp i forhold til Zoe og Ampera-e. Jeg tror nok jeg nå ville valgt Zoe fremfor Leaf....

Det er jo også skuffende at Opel ikke greiede å ha prisene sine klare. De sier de skal ha konkurransedyktige priser, men jeg har enda ikke møtt en bilselger som sier at bilene desverre ikke er konkurransedyktige på pris...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kristian O

Enig med deg Lars C, både Nissan, VW, MB og de fleste andre skuffer stort. GM og Renault er litt bedre.
Var å såg på Zoe i helga etter å ha avskrevet den for en stund siden, men må sei at den frister lite. Vi har Tesla fra før, så behovet for en bil til med lang rekkevidde er svært lite. Einaste grunnen vi kan sjå til å kjøpe Zoe er at den kanskje taper seg mindre enn f.eks Soul.
Vi har lyst å slå til på Ioniq, men ser for oss at den må betydlig ned i pris ganske snart for å matche Renault og GM.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Lars C. Krogenæs

Husk at hvis du en gang skal selge Zoe, er det en stor fordel om du har den portable Zap kladden. Har du wallbox blir det et mareritt å selge, da kjøper må finne en elektriker som er villig til å demontere/montere i ny garasje, med de kostnader og usikkerhetsmomenter det innebærer.   
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

kodalse

Må si at selv om tegnene tyder på et byks fremover er det fortsatt showstoppere



Bil                 30mil          Hengerfeste    År         



Ampera-e     Ja             Nei            2017           
Ioniq            Nei             Nei            2016?           
Zoe            Tja             Nei            2016?           
Tesla M3         Ja             Ja            2019?           

Foreløbig får jeg klare meg med manuell-hybriden Nissan Leaf - Peugeot 307.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Kristian O

Sitat fra: kodalse på mandag 03. oktober 2016, klokken 14:52
Må si at selv om tegnene tyder på et byks fremover er det fortsatt showstoppere



Bil                 30mil          Hengerfeste    År         



Ampera-e     Ja             Nei            2017           
Ioniq            Nei             Nei            2016?           
Zoe            Tja             Nei            2016?           
Tesla M3         Ja             Ja            2019?           

Foreløbig får jeg klare meg med manuell-hybriden Nissan Leaf - Peugeot 307.
Hengerfeste og rekkevidde er bare litt av ligningen. Vi overlever nok uten hengerfeste, og med mindre rekkevidde enn 30 mil.
Men både krystallkula og kaffigruten min sier at prisen på de elbilene som er på markedet nå går betydelig ned innen sommeren pga nye modeller, og derfor er jeg skikkelig usikker på hva jeg skal gjør. Det blir enten:
- Kjøpe liten bensinbil til rundt 100k,- og bytte den i elbil til sommeren.
- Kjøpe Soul eller Ioniq.

Mulig at en bensinbil koster mer i bruk+verditap enn det vi sparer på å vente med elbil til sommeren, men jeg tviler. Kjørelengden blir kort, tipper under 1000km pr mnd, og ingen bom / ferge.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

kodalse

#115
Sitat fra: Kristian O på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:04
Hengerfeste og rekkevidde er bare litt av ligningen. Vi overlever nok uten hengerfeste, og med mindre rekkevidde enn 30 mil.
For vår del er 30 mil og hengerfeste de to punktene som hver for seg gir GO/NOGO signal.
Hengerfeste for å kunne dra tilhenger til og fra raskplass/byggefirma/familie/Gård/hytte.
30 mil for å nå med akseptabelt antall ladestopp frem til destinasjoner helger og ferier.
30 mil også for å kunne kjøre mellom byen og gården med henger (12-13 mil)

For å sette det litt i perspektiv (la oss si at en ihuga fossilbilist skal gå elektrisk) går den gamle Peugeot 307 1,6HDIen 4 ganger så langt på en fylling.
Eller siste 3000 kilometer 0,36 pr mil.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Kristian O

Mulig det er ulik bruk. Til langturer har vi en Tesla fra før. Til å frakte med oss meir enn vi får plass til i bilen har svigerfår både krok og varebil  :)
Den nye bilen blir brukt til småkjøring i nærområdet.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

AppleKnocker

Sitat fra: Kristian O på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:04
Men både krystallkula og kaffigruten min sier at prisen på de elbilene som er på markedet nå går betydelig ned innen sommeren pga nye modeller, og derfor er jeg skikkelig usikker på hva jeg skal gjør. Det blir enten:
- Kjøpe liten bensinbil til rundt 100k,- og bytte den i elbil til sommeren.
- Kjøpe Soul eller Ioniq.

Mulig at en bensinbil koster mer i bruk+verditap enn det vi sparer på å vente med elbil til sommeren, men jeg tviler. Kjørelengden blir kort, tipper under 1000km pr mnd, og ingen bom / ferge.
Hva er tanken bak å vente til sommeren? Ting skjer gradvis de neste månedene og årene, så du vil alltid ha en grunn til å vente.
Hvis hovedformålet er småkjøring i nærområdet: har du vurdert en brukt elbil til 100k? Trilling eller Leaf får du lett til den prisen. Eller litt mer for en brukt ZOE e.l.
Jeg er helt enig i at de nye elbilene som nå ikke er konkurransedyktige på rekkevidde, og må ned i pris. Men biler til 100K er i et annet segment enn 230-330K.
Små bensinbiler er konkurrenter til elbiler, det er jo ditt dilemma et bevis for  :D Så de vil også bli mindre attraktive når elbilene fester grepet om småbilmarkedet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kristian O

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 03. oktober 2016, klokken 16:04
Sitat fra: Kristian O på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:04

Hva er tanken bak å vente til sommeren? Ting skjer gradvis de neste månedene og årene, så du vil alltid ha en grunn til å vente.
Hvis hovedformålet er småkjøring i nærområdet: har du vurdert en brukt elbil til 100k? Trilling eller Leaf får du lett til den prisen. Eller litt mer for en brukt ZOE e.l.
Jeg er helt enig i at de nye elbilene som nå ikke er konkurransedyktige på rekkevidde, og må ned i pris. Men biler til 100K er i et annet segment enn 230-330K.
Små bensinbiler er konkurrenter til elbiler, det er jo ditt dilemma et bevis for  :D Så de vil også bli mindre attraktive når elbilene fester grepet om småbilmarkedet.
Joda, det skjer alltid en utvikling, men tror at det vil komme en vesentlig utvikling de neste 6 mnd.
Grunnen til at vi lurer på bensinbil er at vi tror utviklingen ikke blir dramatisk nok til å ta knekken på bensinbilene.
Altså; Vi tror at f.eks en Ioniq til 280.000 vil tape seg mer enn en bensinbil til 100.000.

Grunnen til at vi ikke vil ha en elbil til 100k er at den blir utenfor garantiperiode / veldig dårlig rekkevidde.
Selv om vi ikke trenger 30 mil rekkevidde vil vi ha tilsvarende 2013 modell Leaf eller mer, og et "bekymringfritt bilhold" dvs innenfor garanti  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

AppleKnocker

Sitat fra: Kristian O på mandag 03. oktober 2016, klokken 16:26
Joda, det skjer alltid en utvikling, men tror at det vil komme en vesentlig utvikling de neste 6 mnd.
Grunnen til at vi lurer på bensinbil er at vi tror utviklingen ikke blir dramatisk nok til å ta knekken på bensinbilene.
Altså; Vi tror at f.eks en Ioniq til 280.000 vil tape seg mer enn en bensinbil til 100.000.

Grunnen til at vi ikke vil ha en elbil til 100k er at den blir utenfor garantiperiode / veldig dårlig rekkevidde.
Selv om vi ikke trenger 30 mil rekkevidde vil vi ha tilsvarende 2013 modell Leaf eller mer, og et "bekymringfritt bilhold" dvs innenfor garanti  :)
Det er jo et bet du står fritt til å ta, og som ingen har fasiten på.
Men en bil til 280' vil alltid tape seg mer enn en til 100'. Kom sommer eller vinter ;)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA