Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nedfellbare seter for andre seterad er lansert!

Startet av bmw2002, mandag 07. november 2016, klokken 09:48

« forrige - neste »

bmw2002

Noen som vet noe om størrelse på bagasjerom? Bredde og dybde?

Hvilken bil er naturlig å sammenligne med?

knut3448

381 liter bagasjerom er alt jeg har funnet så langt. (En kilde: http://www.klikk.no/motor/bil/opel-amperae-knuser-konkurrentene-pa-rekkevidde-1694637.ece)

Leaf: 370
eGolf: 340
Soul: 270
fossil-Golf: 380

Ampera-E ser ut til å bli blant de største innvendig i Golf-klassen/C-segmentet, samtidig er den blant de minste utvendig. Ikke alltid så lett å bare sammenligne liter, men det gir vel en indikasjon.

moby666

Spørs hvilken vda norm som blir lagt til grunn. Feks ioniq gikk fra 450l til 350l
http://www.dinside.no/motor/de-ulike-malemetodene/62476749

Er ikke helt overbevist at ampera-e vil være klasse ledene på plass pga de små utvendige målene
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

nr1rayner

Ikke sikkert 381 liter er etter den europeiske måle-måten.
Ligger litt info i tråden linket til under.
Her er de tall jeg har funnet
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Einride

Bagasjerommet er, i følge selgar hos Scanauto Kokstad, ca 30 liter større enn i ein Opel Mokka. No ser det riktignok ut til at medan Mokka har ganske flat innlasting i bagasjerommet (sjå bilde frå TV2 sin test, f.eks: http://www.tv2.no/a/3898574), så vil Ampera-e ha djupare innlasting (sjølv med "falskt" golv). Det gir sikkert litt meir plass, men det virkar ikkje like praktisk. Vanskeleg å seie uten å ha sett det sjølv.

Du ser bagasjerommet i Bolt (riktignok ein "pre-production" bil, men ser ikkje for meg at det blir så store endringar på bagasjerommet) i videoen her: (spol til 3:11 om ikkje linken sender deg rett dit).

knut.aulie

Ser ut som Ampera-e har samme løsning som Soul med en plate over et rom til kabler OL.
På Soul får en dramatisk bedre plass ved å ta ut plata og boksen under.
Spørs jo som flere sier hvordan de måler.


Sent from my iPhone using Tapatalk

nr1rayner

Sitat fra: moby666 på mandag 19. september 2016, klokken 12:37
Spørs hvilken vda norm som blir lagt til grunn. Feks ioniq gikk fra 450l til 350l

Sikker på at du ikke blander hybrid og BEV?
Hybrid (og mulig plug-in) skulle vel ha reservehjulsbrønn, og derfor 100 liter større bagasjerom enn BEV..

Men ja, ingen tvil om at det blir rot med forskjellige målemetoder..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

knut3448

Sitat fra: moby666 på mandag 19. september 2016, klokken 12:37
Spørs hvilken vda norm som blir lagt til grunn. Feks ioniq gikk fra 450l til 350l
http://www.dinside.no/motor/de-ulike-malemetodene/62476749

Er ikke helt overbevist at ampera-e vil være klasse ledene på plass pga de små utvendige målene
Jeg forventer at Opel oppgir bagasjeplass etter riktig standard, men man kan aldri være sikker nei. De sier selv 381 liter - http://www.opel.no/opplev-opel/om-opel/opel-nyheter/2016/september/opel-nyheter-opel-ampera-e-med-mer-enn-400-km-rekkevidde.html

Som vi sier i de fleste Ampera-E diskusjoner: vi får vel vente å se (: Men jeg forventer et brukbart bagasjerom på bakgrunn av diverse artikler. F.eks

"GM developed a new architecture for EVs that puts the battery in a thin sandwich under the floor. That increased passenger and cargo space. It also lowered the Bolt's center of gravity more than an inch compared to conventional cars, contributing to more responsive handling than the car's tall profile suggests.

There's plentiful headroom, an accommodating back seat and more cargo space than most midsize sedans."
http://www.freep.com/story/money/cars/mark-phelan/2016/09/13/chevrolet-bolt-electric-cars-mainstream-tesla-nissan-leaf-toyota-prius/90108614/

moby666

Det viste seg i starten så brukte Hyundai VDA213, som gir ioniq electric 455l

VDA211 = Målt opp til toppen av seterygg
VDA213 = Målt opp til taket
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

nr1rayner

Råger that moby.

Har det vært Nissan, BMW, Peugeot osv burde det vært VDA-standard, men når det er snakk om AE, som egentlig er en Chevrolet Bolt... vet man aldri.
Etter bilder å bedømme ser det jo temmelig bra ut. Kanskje litt i korteste laget, men..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sverre Grevskott

#10
Chevrolet Bolt har fått oppgitt 17 cu ft i bagasjerommet, tilsvarende 481L. Dette iht amerikanske målemetoder hvor de måler helt til taket.
http://www.caranddriver.com/chevrolet/bolt-ev

381L skal derfor være etter europeisk målestandard, opp til seterygg/vinduer

Chevrolet oppgir også 56.6cu ft med setene lagt ned, tilsvarende 1603L.
http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle.html

Bildene sålangt har vært veldig dårlige, og det har sett veldig trangt ut. Fant derimot dette bildet som ser betydlig bedre ut :) i følge artikkelen bildet er hentet fra er det også godt med plass under gulvet.
Kilde for bildet: http://bilogmotorbloggen.blogspot.no/2016/04/nyheter-slik-blir-opels-nye-elbil.html?q=ampera
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Ipadjove

Det ser litt kort ut, men tror det hentes inn i dybden nedover.

Ipadjove

Diverse bilder jeg har lagret på mobilen, ikke sjekket nøye om alle er Ampera-e/Bolt.

moby666

Ahh verste jeg vet er sånn plate som brukes til bagasjeskjuler. Den er alltid i veien. Har mer sansen for roller. Kan vi håpe på en roller på AE?? Noen som har sett bilde av bagasjerom med utvidet stereo? Altså med sub?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

bmw2002

Bildene tyder på at det ser ca likedan ut som på Opel Astra. Så på bagasjerommet der når jeg bestilte Ampera-E. Det fungerer så lenge man ikke trenger å ha med barnevogn.

Da blir det nok bensinbil på neste sommerferie likevel. Men vi tenker å bytte denne med elbil engang mellom 2018-2019 når utvalget elbiler er større.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA