Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: carnet

Startet av andy76, søndag 06. november 2016, klokken 16:49

« forrige - neste »

andy76

Hvorfor er det så stor forskjell i pris?
Feks Ratio ser ut til å gi fin hjemmelader for under 5000,~ mens mye annet gjerne koster både 7000 og 8000.
Er feks Ratio så mye dårligere enn Schneider?
Peugeot Ion 2015

TB

Er nok fleire årsaker til forskjell i pris. Markedet for ladeutstyr er i stor vekst, med mange leverandører, og små produksjons seriar. Pris blir stadig justert, slik at "rett" pris kan raskt endre seg.

Kva produktet inneheld vil og variere. Dei enkleste modellar inneheld færre komponentar, dermed låg pris.

Andre forskjellar som kan påvirke prisen kan vere:
- Inkludert / fastmontert kabel, eller kontakt / kabel.
- Kapasitet, dvs. maks 16A, 32A, eller annan verdi.
- Ein, eller trefase.
- Rele / kontaktor som bryt ein fase, eller alle faser.
- Jordfeilbryter (type A eller B)
- kWh måler
- Tilleggsfunksjoner - som lastbalanasering, fjernstyring osv.
- Design
- Merkenavn
- ...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Pris er også sterkt avhengig av hvor mange ledd det er i forsyningskjeden og hvor store kostnader disse leddene må ha inndekning for.

Vår "hemmelighet" er kjøp direkte fra produsent, og lave driftskostnader som tillater oss å operere med minimale påslag. Det er også viktig å fokusere på kvalitetsvarer da reklamasjoner er meget kostnadsdrivende.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Det finnes stasjonære EVSE'r med stilige funksjoner som wifi, så du kan lese av og føre statistikk over lading.

Jeg foretrekker å gjøre det enkelt:
Den mobile EVSE'n til Panasonic kan man henge i en tråd på veggen, Så er den stasjonær nok for min del.
Den ser ut til å være robust og pålitelig. Han man en for hver biloppstillingsplass i garasjen, og en på veggen på jobben, og kanskje en i bilen, så fungerer det bra.

Man må bare passe på å ha noen som støtter tilstrekkelige strømmer, og som gjerne kan reguleres. De amerikanske som er etteroppgradert til nivå2-lading synes jeg er greie. 2012-utgavene kan justeres fra 6 til 20A, og 2013+ kan justeres fra 6A til 25A, hvis man spør om europeisk firmware. Men det er kanskje mest aktuellt for oss med USA-biler. Man kan klippe av den amerikanske pluggen og sette på CEE-støpsel.

Ut fra signaturen ser det ut som du har en J1772-bil.

sylwester

Prisen er jo også avhengig av konkurranse. Hvis folk flest kjøper den løsningen nærmeste butikk har så er det lite vits for leverandørene å redusere dekningen sin?

Når man først skal kjøpe noe som koster fra 5000 så ville jeg sett litt fremover som f.eks. "Er det lurt å ha fast type1 i tilfelle jeg bytter bil?" og "Når man først har elektriker hvorfor ikke spørre om 32A selv om bilen jeg har idag kun trekker 16A?". Slike spørsmål kan jo gjøre at løsningen du ender opp med koster mer, men at du ikke vil trenge å bytte boksen når du kjøper ny bil om noen år..

Så er det virkelig dumt å investere noen tusenlapper ekstra for en mode3 trefase type2-kontakt når du idag kun trekker 16A enfase igjennom type1?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Å investere i teknisk utstyr forde behovet kan øke ved senere anledning er sjeldent god økonomi. ( Eks. Fikk et av de flotteste kamera som eksisterte i dåpspresang i 1963, men da jeg fikk råd til å ta bilder ca 20 år senere var kameraet utdatert )

Med kortere perspektiv kan jo en 10-16-24-32A ladestasjon med innebygget Jordfeilvern type B til f.eks 7000 kr fra oss mot en 6-10-16A med Jordfeilvern type A til 4990.- likevel være værd de ekstra pengene.

Med det sagt så pleier vi å si til kundene at kjøper de Zapcharger Home fra oss til 13990.- så trenger de aldri oppgradere. Denne har innebygget B vern, og kan kobles til enhver kurs fra 6A enfase til 63A 3 fase og gir inntil 22 kW lading, og kan lastfordele i inntil 3 enheter. ( Pro i uendelig antall ) Selger du lading kan den til og med nedbetale seg selv. Denne ladestasjonen er så unik at det neppe kommer noe som er vesentlig bedre i overskuelig framtid.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 19. september 2016, klokken 14:47
Med det sagt så pleier vi å si til kundene at kjøper de Zapcharger Home fra oss til 13990.- så trenger de aldri oppgradere. Denne har innebygget B vern, og kan kobles til enhver kurs fra 6A enfase til 63A 3 fase og gir inntil 22 kW lading, og kan lastfordele i inntil 3 enheter. ( Pro i uendelig antall ) Selger du lading kan den til og med nedbetale seg selv. Denne ladestasjonen er så unik at det neppe kommer noe som er vesentlig bedre i overskuelig framtid.

Zapchargeren er fin men litt dyr for mesteparten av privatmarkedet tror jeg.

Oppgraderingsmulighet er kjekt. Jeg får inn nye ladestasjoner med Type 2 uttak fra Viridian i slutte av oktober, da tar jeg bare inn 3x32A utgaven slik at kunden evt. kan oppgradere kursen senere. Virker på alt fra 1x16A til 3x32A 400 og også Teslas 2-fase lading fra 230V IT. Kun én type på lager forenkler også logistikken og gjør det mye lettere å ha riktig produkt på lager. Kunne nok solgt 1x16A utgave noen kroner billigere men forskjellen blir såpass liten uten fast kabel at det er lite poeng i det.

Prisene blir 4750,- uten integrert jordfeilbryter Type B og 5750,- med. Tror det blir billigste på markedet hittil, så prisene kryper stadig nedover :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

Jeg ville nok aller helst gått for type2-kontakt fremfor fast kabel med f.eks. type1 for at ikke man etterpå kalkulerer inn kost på ny ladestasjon når man vurderer ny bil seinere..

Deretter ville jeg sett på mulighet for 3fase (elektrikerjobben er vel mest timepris?) + boks som kan ta høyere effekt (for noen tusen ekstra er det ikke så ille.)
Oslo

Rav4_EV

Bare å bytte kabelen dersom du ender opp med ny bil og feil kontakt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Trekkoppbil

Ja, hvis man setter opp røde 3-fasekontakter,  så kan det være å bare bytte kabel seinere, da både enfase- og trefasebiler da kan bruke den.

De fleste biler i dag er enfase. Da vil man kanskje ha en 32A-kurs.
Hvis man i framtida får en 3-fasebil, så vil man kanskje ha en 16A-kurs.
Så det er ikke alltid så enkelt.  Har man it-annlegg, veit jeg ikke hva man skal gjøre.

Vil man ha DC-lader i framtida, så vil man kanskje mate den fra en 3-fasekurs.

Vil man ha trådlauss induksjon, så veit jeg ikke hva som er aktuellt.

Trekkoppbil

Jeg trur det er umulig å forutse hva man trenger i framtida.
Å ha tilstrekkelig med strekkerør og CEE-uttak, kan bli nyttig.

Noen vil sikkert ha ønsker om induksjonsløsninger, mens andre vil ha kabel. Noen vil lade med AC, andre med DC.

Jeg trur tidsstyring kommer til å bli det viktige:
På en annen tråd her, var det en video av en professor som hadde noen gamle celler som hadde stått med 3,5V siden forrige århundre, og han mende de fortsatt var bra.
Videre mente han i laboratorium, hvor man typisk tester antall ladesykluser, så mente han at der brukes det raske ladesykluser hvor batterien klarer flere sykluser i løpet av livet sitt, enn i praktisk bruk, hvor man har treige sykluser.
Ut fra denne logikken, kan man lure på om levetida på batteriet kan forlenges med noen år, hvis man lader opp batteriet ganske hurtig rett før man skal ut å kjøre, og ellers holder spenninga låg nok.
Det jeg kunne ønske meg, er en DC-løsning som lader opp bilen om morgenen før førstemann i husholdningen skal på jobb. Og deretter lader mann opp bilen til nestemann. Med dagens biler trur jeg 10kw kan være tilstrekkelig, men i framtida kan nok 20kw være mer passende.

Dersom man tenker seg at det er en million ek-biler på veiene til daglig om 10-15 år, så kan man prøve å tenke seg hva slags investeringsbehov e-verkene vil få, hvis alle skal lade med høy effekt under middagen. Spørsmålet er om det tvinger seg fram timestaksering også på nettleia.
I dagens Norge er kraft billig, mens distribusjon koster mange penger. Mens krafta har timespriser, har nettleia gjerne den samme prisen for kwt i månedsvis. Det blir jo helt feil, og det spørs hvor lenge det kan fortsette.
Distribusjonsnettet dimensjoneres for trafikktopper om vinteren.  Kostnaden til E-verket kommer ann på hvor mye strøm du bruker når naboene dine har en forbrukstopp. Det er forbruket ditt i dette tidsrommet, som burde være grunnlaget for nettleia, og ikke hvor mye strøm du bruker i juli.

automat

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 19. september 2016, klokken 21:27

Dersom man tenker seg at det er en million ek-biler på veiene til daglig om 10-15 år, så kan man prøve å tenke seg hva slags investeringsbehov e-verkene vil få, hvis alle skal lade med høy effekt under middagen.

Men hvorfor skal man drive å klattlade med høy effekt under middagen hvis man har bil 60-100kWh batteri?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

john

Sitat fra: automat på mandag 19. september 2016, klokken 21:51

Dersom man tenker seg at det er en million ek-biler på veiene til daglig om 10-15 år, så kan man prøve å tenke seg hva slags investeringsbehov e-verkene vil få, hvis alle skal lade med høy effekt under middagen.

Men hvorfor skal man drive å klattlade med høy effekt under middagen hvis man har bil 60-100kWh batteri?
Hvorfor ikke?
Hilsen en som har 11kw lader i garasjen

sylwester

..
Dersom man tenker seg at det er en million ek-biler på veiene til daglig om 10-15 år, så kan man prøve å tenke seg hva slags investeringsbehov e-verkene vil få, hvis alle skal lade med høy effekt under middagen. Spørsmålet er om det tvinger seg fram timestaksering også på nettleia.
..

Tviler på at vi trenger mer energi. Snittkjørelengde er 12Mm som blir 2,4MWh * 1M biler blir 2,4TWh. Det utgjør  ca. 1% av elektristet som i 2015 brukes av industrien (og mye mindre enn reduksjonen fra 2014 til 2015) eller 6,6% av det toale energiforbruket til private husholdninger i 2012. I følge SSB så gikk andelen som bruker varmepumpe opp fra 2009 til 2012 fra 18% til 27% og det er særlig husholdninger i eneboliger og våningshus som investerer i varmepumpe. Hvis fler fikk lov så ville sikkert fler ha investert i dette. Forbruket mitt på varm eville gått ned til halvparten eller minde, nok til å holde 2 gjennomsnittlig elektriske biler på veien. Bare synd at jeg bor i borettslag og ikke har lov :-( I Oslo har bare 5% varmepumpe, men lederne er Oppland og hedemark med 40%. Det kunne være mye bedre.

Hvis vi hadde hatt klima- og miljøvennlig atomkraft isteden så ville vi hatt et ønske om mer belastning fra industri og elbiler om natten for å jevne ting ut, men vi har tross alt vannkraft hvor kraften ikke koster mer på dagen.
Oslo

Rio

Sitat fra: john på mandag 19. september 2016, klokken 22:05
Sitat fra: automat på mandag 19. september 2016, klokken 21:51

Hvorfor ikke?
Hilsen en som har 11kw lader i garasjen

Du har neppe en 11 kW lader i garasjen, men trolig i bilen! :D

Grunnen til at man ikke ønsker det med mindre man har et bruksmønster som tilsier at man må, er at effektledded (strømregningen) blir vesentlig dyrere.

En annen grunn er jo at jo større batteri man har, jo sjeldnere trenger man noe annet enn 10 A (2,3 kW) eller 16 A (3,6 kW). Hva skal man med det?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA