Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteripakke i knestående...

Startet av Hjortenberg, lørdag 13. november 2010, klokken 13:32

« forrige - neste »

Hjortenberg

Hei alle.

Jeg vurderer kjøp av en Think 2008 model. Den har gått noe over 30000 og har zebra-batteri. Jeg lurer på endel ting.

Er bilen er verdt rundt 200000? I tillegg vil jeg gjerne vite litt om hvordan vedlikehold og serviceintervallene er på bilen. Noe store servicer jeg bør være klar over?

Medfører det rikighet det som står i denne artikkelen?


Med Zebra-batterier må bilen konstant være tilkoplet strømnettet for å holde dem varme. Står bilen frakoplet, trenger den lang tid på å varme opp batteripakken.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=595013


Hvordan er holdbarheten på bilen? Og hvordan tror dere at denne type think kommer til å holde seg i pris? Med tanke på utvikling, hurtiglading og flerseter.

Går den 200 km på en lading?

Dette var mye spørsmål:-) Takk for masse svar.
Think City 2008 16A, kjørte fra Oslo-Stavanger November 2010
Har hatt Think city 2003.

Elmo

#1
Sitat fra: Hjortenberg på mandag 25. oktober 2010, klokken 19:18
Er bilen er verdt rundt 200000?
Vanskelig å si. Det står i annonsen at tilsvarende ny bil koster Kr 272.000. Det stemmer ikke, selvom det var prisen da denne ble kjøpt. Fabrikkny koster den nå "bare" 244.000, og du kan velge mellom Zebra og Lithium-ion batterier. De lærde strides om hva som er best.
Så hvis selger mener den har tapt seg 72.000 i forhold til da han kjøpte den så er kanskje riktig pris bare 172.000 ???

Sitat fra: Hjortenberg på mandag 25. oktober 2010, klokken 19:18
Medfører det rikighet det som står i denne artikkelen?
Med Zebra-batterier må bilen konstant være tilkoplet strømnettet for å holde dem varme. Står bilen frakoplet, trenger den lang tid på å varme opp batteripakken.
Nei, hvordan skulle du da kunne kjøre ;D
Men det stemmer at Zebra-batterier må holdes varme (mellom 270 og 360 grader). Når bilen ikke er tilkoplet strømnettet bruker den av batterikapasiteten også til å varme batteriene. Så hvis den står for lenge frakoplet stømnettet vil det de skriver skje.

Sitat fra: Hjortenberg på mandag 25. oktober 2010, klokken 19:18
Går den 200 km på en lading?
Nei. Th!nk oppgir ca 160 km
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Natrium Thinken skal i følge eierene klare over 200 km på en lading. Har hørt opp mot 220 km. Samtidig skal levetiden på batteriet være romsligere enn Litium versjonen.

Stillstandsforbruket uten tilkoblet strøm og for å holde batteriene varme er oppgitt til 10%/døgn, eller i praksis nedfrysning etter 10 døgn. Da tar det 3 døgn å tine batteriet. Blir bilen stående lenge med nedfryste natrium batterier kan også 12V batteriet miste lading, og kan bli skadet av det, da det er et vanlig blybatteri.

Full lading tar ca 40 kW, så strømforbruket er relativt stort, samtidig har bilen den ulempen at aktive brukere sliter med å lade like raskt som de tapper batteriet. Dette er begrunnet i laderens begrensninger, og mangel på hurtiglading.

Til "vanlig" mobtelefonlignende bruk med lading hver natt, ev, dag på jobben og pendling 150-160 km / Døgn kan dette være den beste versjonen. Spesielt om du bor i en kald landsdel.

Prisen er den laveste jeg har sett på denne typen bil, og dersom den dekker ditt behov, er dette et godt tilbud i det henseende.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lunde

Noe av skylden for energiforbruket må gå til laderen so har ca 12-15% lavere energieffektivitet enn de nyeste som leveres fra Eltek på dagens modeller.
Min erfaring er at det kreves ca 33-35kWh å lade fullt på den utgaven jeg har som altså gir 28,3kWh ut

På Zebra som leveres nå er uttaket av energi begrenset til 23kWh noe som i praksis gir 3-4 mil kortere rekkevidde. Bilen du henviser til er sannsynligvis identisk med min å den kan kjøres opp mot 200 og vel så det en god dag. Kjørt fra Seljord kommune til Nittedal (198km) med helt normalt l fart sammen med alle andre på veien. pluss minus fartsgrensa, men jeg kjører med stødigere fot enn de fleste. Min erfaring er at det sommerstid er umulig å komme kortere enn 150-160Km uansett.
Batteriet er vedlikeholdsfritt og varr garantert lenger enn litium i prinsippet og tiden vil vise om det skjer i praksis, men jeg holder mange knapper på ZEBRA.
Du får med andre ord lengre rekkevidde på denne enn du får med en ny en. Batteriet er kjøpt og betalt. Garantien varer enda i nesten et år tipper jeg. Alt etter når i 2008 den ble levert første gang

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Bilen er sikkert som min utstyrt med online diagnose og assistanse system som i den nye bilen koster 7000. 244 000 er pluss leveringskostnader, alufelger, stereoutstyr vinterdekk etc. Med 8 aluhjul, online systemet og stereo koster den faktisk 277 000, men da får du i tillegg 3-4 mils kortere rekkevidde om det er viktig for deg. Dog anbefales det at man ikke kjører lavere enn 10. Knapt vært under på min mer enn maks en håndfull ganger og aldri under 5% med hurtig blinkende "tanksymbol"  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Hjortenberg

Hei igjen og takk for masse gode svar. Med tanke på at Mitsubishi, toyota og peugot i tillegg til at think selv kommer med forbedringer ifht hurtiglading og fireseter, hvordan tror dere at den vil holde seg i pris? Sett for eksempel i et to-års perspektiv. Og hva med eventuelle rep.kostnader..? Noen ac dere som har litt peiling på dette og?

Setter kjempestor pris på svarene jeg har fått. Bilen skal i hvert fall prøves, så får vi ta det derfra!

Anders
Think City 2008 16A, kjørte fra Oslo-Stavanger November 2010
Har hatt Think city 2003.

elektrolux

Sitat fra: Hjortenberg på torsdag 28. oktober 2010, klokken 23:13
Bilen skal i hvert fall prøves, så får vi ta det derfra!

Jeg tror at du vil like bilen såpass bra etter prøveturen at synsing om prisutvikling blir mindre interresante. Bilen er unik til bykjøring da ingen andre biler kan matche enkelheten i bruk, kombinert med kjøreglede, og imunitet mot vanlige brukskader på parkeringsplasser etc.

Når bilen i utgangspunktet er priset lavere enn noen andre betyr det i alle fall at du ev. taper mindre enn noen andre.

4 seteren og 2 seteren vil appelere til forskjellige brukere, og prisfordelen på denne vil nok mer enn oppveie ev. økt salgsverdi på 4 seteren.   

Rep. kostnader kan jeg ikke si noe om. Hva med å spørre eieren, eller Think selv hva de sier om f.eks styreboksen svikter. Er det garantisak, eller din sak? Resten av bilen er enkel og derfor ingen katastrofe om noe skulle svikte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hjortenberg

Takk for det elektrolux. Kult det eljagerflyet ditt forresten ;D

Gleder meg til å prøve den! Noen av dere som har prøvd tazzarien? Det kanskje ikke helt sammenliknes, men må innrømme at det eneste som gjør meg litt usikker ifht et kjøp er hurtigladingen. Er dette noe som kan komme som en "ekstradel" e.l som kan koples på etterhvert tror du? Eller er det umulig iom at det er zebrabatterier.

Ha en flott søndag!
Think City 2008 16A, kjørte fra Oslo-Stavanger November 2010
Har hatt Think city 2003.

elektrolux

Sitat fra: Hjortenberg på søndag 31. oktober 2010, klokken 12:46
det eneste som gjør meg litt usikker ifht et kjøp er hurtigladingen. Er dette noe som kan komme som en "ekstradel" e.l som kan koples på etterhvert tror du? Eller er det umulig iom at det er zebrabatterier.

Snakket med en Think representant om nettopp dette, og han mente også Zebra kunne lades raskere med en annen/extra lader.

Min kvalifiserte gjettning er at en i teorien kan oppgradere nye Litium Think med Eltec sin 3 fase lader, men ikke de "gamle" Zebra versjonene som brukte en annen type lader.

Derfor er du tilbake til mitt første innlegg. Klarer du deg med 18-20 mils rekkevidde, men lang ladetid burde denne bilen interresere. Det denne bilen ikke klarer er å kjøre 15 mil til jobb, lade 8 timer og kjøre 15 mil tilbake. Det skal litium versjonen klare.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Tror prisen vil holde seg godt fordi markedet ikke blir mettet på 2 år.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Det er vanskelig å gjette på hva prisen på en Think vil være om noen år. Personlig har jeg blitt overrasket over hvor lenge de gamle elbiltypene (P106, Saxo og gammelThink) har holdt seg høyt, men det skyldes jo nettopp som El rayo er inne på, manglende tilbudsside.

Jeg har vel selv erfart at det har vært klokt å hoppe i sakene istedenfor å gruble for mye. Nå kjører jeg rundt i min 3. elbil og har kunnet nyte det i mange år allerede, mens alternativet fort kunne vært at jeg pga usikkerhet bare ville ventet og ventet på at det ultimate skulle komme og all usikkerhet ville forsvinne. Da ville jeg ha gått glipp av mange gode kilometer på veiene ...

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

bosonic

Sitat fra: HHF på mandag 01. november 2010, klokken 21:38
Jeg har vel selv erfart at det har vært klokt å hoppe i sakene istedenfor å gruble for mye. Nå kjører jeg rundt i min 3. elbil og har kunnet nyte det i mange år allerede, mens alternativet fort kunne vært at jeg pga usikkerhet bare ville ventet og ventet på at det ultimate skulle komme og all usikkerhet ville forsvinne. Da ville jeg ha gått glipp av mange gode kilometer på veiene ...

Dersom flere hadde levd etter denne innstillinger så hadde de fått et "rikere" liv.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Du kan vel presse litt til på prisen grunnet at du nå kan kjøpe en helt ny 2 seter for 224K ++ ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA