Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bygge om fra 6-seter til 7-seter?

Startet av ellen40, torsdag 03. november 2016, klokken 18:25

« forrige - neste »

ellen40

Håper på tips om hva som kan være galt
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

Go-carter

Selv om 12V er ladet - er det "friskt"? Har du målt hvor mye strøm som er på det?

Av/på varmeapparat kan være noe så "enkelt" som for lite kjølevæske i kretsen, eller en feil med noen av sensorene i ventilasjonsanlegget.

Hva dukker opp i dash og instrumentpanelet når du plugger i laderen?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

ellen40

#2
Er ganske sikker på at 12 volt er friskt, alt av lys, vakuumpumpe bremsekraft etc.  virker "friskt".

Lading av hovedbatteri starter men stopper etter kort tid,  noen sekunder. Da lyser rød trekant til høyre i instrumentpanelet bak rattet...

Da bilen stoppet helt under kjøring skjedde dette rett etter oppstart og bilen var fulladet. Rødt lys i midtkonsollen lyste da den stoppet. Skrudde av og på tenning, så gikk den normalt.

Av andre litt unormalt ting så går vakuumpumpe bremse mye synes jeg, men kan ikke skjønne at dette har sammenheng  annet enn evt. forbruk  12V batteri.

Håper ikke det er noe "alvorlig" med Lithium batteriet (hoved), trodde disse hadde vært uten problemer?? (i motsetning til Zebra)

Er det "sammenheng" mellom feilene eller mest trolig flere ting feil.
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

VWspirit

Høres ut som om det er kommet vann inn i batteriet, dette er en av feilene som kan oppstå på Li-batteriene.
Batteriet må da ut og tørkes, batterikassen bør tettes og males. Det kan også oppstå feil på kortene til Bms'en, dette leses ut med diagnose.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

ellen40

Ikke gode nyheter i denne saken dessverre.....
Fått feilsøkt masse og byttet elektronikk kort til lithium batteriet. Stor kostnad. Dette var ikke feilen så har et kort som trolige er helt OK og kan selges.

Trodde bilen var OK men sammen feilen fortsatte. Fått feilsøkt videre og nå fått forklart at det oppstår en jording i noen av cellene (nr. 7 og 8?) og at dette gjør at bilen stopper/gir feilmelding.
Videre at lithium batteriet kan ikke åpnes av verkstedet.

Noen som kjenner til muligheter for å reparere celler i lithium batteriet?
Kan man bare koble bort noen celler i lithium batteriet? (ikke problem med en del kortere rekkevidde)

Finnes det noen  som har satt inn nye lithium batterier i nye Think (tilsvarende som er gjort med mange Saxo/106 bla. i Grimstad?   
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

Warlock

#5
Vet du noe mer, har du for eksempel fått vite eksakt feilkoder på feilene du har fått?
Hvilket verksted benyttet du? Og hvem stilte diagnosen?
Personlig har jeg ennå tilgode å ta ned batterikassa for å reparere noe der...

VWspirit

Det kan repareres, men om det finnes kompetente mekanikere i Kristiansandområdet er vel tvilsomt.
Om det lønner seg å reparere er også et sprsmål da det mest sannsynlig må sendes til Oslo samt deler og timer må betales. Annet batteri blir kanskje mulig med tiden men blir heller ikke lønnsomt hvis du ikke kan mekke dette selv samt få tak i billige batteri. 
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

elektrolux

Vi har løse 50V blokker til salgs for 4000 kr. Enkel jobb å bytte. Kan også være behjelpelig med det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA